Gå till innehåll

Sänka kh?


aerie

Rekommenderade inlägg

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Nu verkar läget vara under kontroll... kh var i förrgår nere på 12.8, Ca på 340. Så fort jag får lite tid så blir det att bygga en hemmagjord kalkmixer så man bara behöver komplettera med Instant kemikalierna och kanske får det lite lättare att hålla balansen.

Tack så jättemkt för råden och hjälpen, i nuläget är jag väldigt glad att jag gjorde vattenbyte då jag slängde ut typ halva tunnan med Calcium på att försöka höja det i förhållande till Kh. Inte så ekonomiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu verkar läget vara under kontroll... kh var i förrgår nere på 12.8, Ca på 340. Så fort jag får lite tid så blir det att bygga en hemmagjord kalkmixer så man bara behöver komplettera med Instant kemikalierna och kanske får det lite lättare att hålla balansen.

Tack så jättemkt för råden och hjälpen, i nuläget är jag väldigt glad att jag gjorde vattenbyte då jag slängde ut typ halva tunnan med Calcium på att försöka höja det i förhållande till Kh. Inte så ekonomiskt.

ser ju ut att gå åt rätt håll...nu borde de vara lättare att få upp calciumet med kalciumklorid..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Livet borde vara lättare om man bara kollade vad som är problemet och sedan åtgärdade det.

Det förutsätter ju att man bara använder de grundläggande kemikalierna: Kalciumklorid, Natriumbikarbonat, Magnesiumklorid och sulfat och natriumkloridfritt salt (+ vattenbyten). Och kollar vad som saknas med testerna. Men det finns diverse fabrikanter som tycker att de kan hjälpa oss med diverse kombipreparat som är så sammansatta att de fixar allt. Men alla kar är inte lika. Med kombiptreparaten utan tillräckliga mätningar går det mer och mer snett...

Min åsikt är att alla borde läsa på om Ballingmetoden. Om man sedan följer Ballingtillsatserna eller ena eller andra fabrikantens rekommendationer är inte säskilt viktigt.

Det väsentliga är att via tillsatserna med grundkemikalierna i Ballingmetoderna kan man rätta till obalanserna innan det går för långt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Livet borde vara lättare om man bara kollade vad som är problemet och sedan åtgärdade det.

Det förutsätter ju att man bara använder de grundläggande kemikalierna: Kalciumklorid, Natriumbikarbonat, Magnesiumklorid och sulfat och natriumkloridfritt salt (+ vattenbyten). Och kollar vad som saknas med testerna. Men det finns diverse fabrikanter som tycker att de kan hjälpa oss med diverse kombipreparat som är så sammansatta att de fixar allt. Men alla kar är inte lika. Med kombiptreparaten utan tillräckliga mätningar går det mer och mer snett...

Min åsikt är att alla borde läsa på om Ballingmetoden. Om man sedan följer Ballingtillsatserna eller ena eller andra fabrikantens rekommendationer är inte säskilt viktigt.

Det väsentliga är att via tillsatserna med grundkemikalierna i Ballingmetoderna kan man rätta till obalanserna innan det går för långt.

jag skulle inte kunna uttrycka de bättre själv!..o jag återkommer gång på gång till de diagram som finns i advance aquarist som länkats till här tidigare. Principen är enkel. Om värdena är obalanserade, rätta till dom med enbart kalciumklorid eller enbart natriumvätekarbonat. Är värdena balanserade men för låga, rätta till med båda ämnena ovan fast i balanserade proportioner..o är båda värdena för höga men balanserade, gör ingenting.

När man väl har balanserade värden, är de enkelt att bibehålla detta om man håller sej konsekvent till en balanserad metod, o inte duttar med lite mer kalciumklorid eller bikarbonat. hela hemligheten är att inte frestas till att frångå den balanserade metoden så länge man är inom de gröna fältet(se länk postat av stig). jag är övertygad om att i princip alla problem vi läser här om höga o låga kh/ca, beror på att man inte från början utgått från ett balanserat värde. de skall nämnas att färdiga salter är sällan balanserade, så de krävs alltid en liten korrigering innan man är på banan. men väl där, så åker man inte av om man är konsekent. ursäkta detta tjat om balans, men det är inte självklart för rätt så många.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...