Gå till innehåll

Akvarium 1000Liter


Veijo S

Rekommenderade inlägg

  • Svar 435
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag vet inte hur jag skall göra med ljuset än funderar på det.

Jag kollade det med glaset och det skall räcka till.

Jag hittade många kar på nätet som va 1000lier och va byggda i 10mm glas men jag har förstärkt mera eftersom jag laggt en ram och 2st tvärstag många hade bara ett tvärstag och ingen ram.

Ja det blir nog mycket korall och dyrligt skall bygga ett rev på karets bakre vägg med några gråttor.

Men som sagt vet inte ricktigt än hur det blir har en bild i huvudet men om den blir värklig det vet jag inte men blir den det så får ni reda på det.

Angående ljus så skall jag ha 5st lysrör med platts för 3 st MH armaturer.

Lysrören kommer att ligga på tvären det är ca 60cm imellan reglerna i överdelen så jag bygger på framtida ideér.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu så har det blivit målat ochså med brun lasyr och rör är fixat så det blir 4 st 32mm rör ner en till sumpen och en till skummaren samt 2st tillbaka till karet med pump.

det blev ju bra det där magnus.

men varför skall du borra till skummaren?

tror att det räcker att ta upp två hål ner till sumpen skummaren sätter du väl i sumpen så den behöver du ju inte borra för och ett hål till returen 32mm får du i genom massa vatten på.

har du tänkt att köra returvattnet med genomföringingar så tänk på att ha rören upp till ytan ifall pumpen stoppar, du kan ju vända där uppe och borra något litet hål vid kröken så det suger in luft där.

mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nu är karet fyllt och sumpen igång med rör och allt testar en pump nu och det värkar som att 10kubik inte räcker i sumpen och ja karet och sumpen va täta inga läkage än efter 1 dygn så nu är det resten av tekniken och ljus som skall fixas med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart har du borrat i karet

Satt just och funderade på samma sak. :)

Har du blandat salt i karet ännu? Om inte så är det inte så farligt med metallklämmor, men de bör inte vara där en längre tid för det. Byt ut mot stripes eller plastmodell så fort du kan.

Hur kommer du gå til väga när du ska i akvariet och placera ut den levande stenen? Kan du lyfta en lucka någonstans eller måste du lyfta hela huven?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har borrat 2 st hål i ena sidan den mot väggen och där går det 2 st till sumpen och 1 st tillbaka till karet.

Nä inget salt än bara test det verkar fungera som jag tengt så det blir att skaffa en sådan pump.

Ja ang överdelen så får jag lyfta nu men jag har på funderingar på att ha en anårdning så jag kan lyfta upp den i taket vid behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja nu skall ni få bilder på hur jag har gjort med ytav rinningen.

Pumpen är en som är till saltvatten så det finns inga busningar eller dyrligt som kan förgifta vattnet och pumpen har en nivå brytare på sig så jag sänker vattnet ja 2-3 cm i karet och sedan trycker tillbaka det på ca 3min så pumpen går i intervaller vet dåck inte om det räcker men jag rör runt i vattnet ganska så ordentligt får ca 7kubik som går igenom sumpen på 1 timme men det får nog bli en pump till i ena sidan på karet en corallia4 tror jag dom heter men kom med ideér det är alltid bra med flera huvud.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har jag fattat konstruktionen rätt?

Vattnet åker in i det perforerade horisontella röret och ner till sumpen.

Din returpump pumpar tillbaka vattnet till huvudkaret genom röret som kommer ner i hörnet.

Då returpumpen är krafig så pumpar den snabbt tillbaka vattnet från sumpen och strömmen bryts med en nivågivare. Detta gör att det hela går i intervaller.

Sedan rinner vattnet sakta ner igen från huvudkaret till sumpen osv.

Är konstruktionen helt felsäker (elavbrott .m.m), lösningen är annorlunda om inte annat.

Kommer den verkligen få bort fethinnan på vattenytan med den konstruktionen (tveksam).

Varför valde du att inte göra en ytavrinningsbox som alla andra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm kan det inte bli lite problem med den lösningen, avrinningen blir väl inte beroende på hur mycket vatten du pumpar upp utan hur mycket röret sväljer undan?Så om något av hålen i ditt rör sätts igen (vilket som kommer att göra, om inte annat av kalklalger) så kommer nivån i karet stiga eller har du nivåvakten i karet? Då kommer intervallen för pumpen bli kortare, med mer slitage på pumpen som resultat. Sen är det inte många pumpar som pallar slå på och av så ofta under någon längre tid, vad är det för pump?

Frågan är också om du får någon större ytavrinning med detta system? Om du får det justerat så att ytan följer med ner så kommer du också få ner luft vilket jag tror kommer låta som ett vattenfall, om du höjer nivån så slipper du luft, men då blir det ingen ytavrinning....

Jag kanske är onödigt negativ eller så förstår jag inte, men jag tror inte detta är någon bra lösning... Men som sagt, jag kanske missförstår hela grejen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja den klarar av elavbrott.

Ja typ så har jag med pumpen och vattnet sjunker så hålen kommer över vattnet så jag får med ytan ner till sumpen och det låter inte så mycket som jag trodde detta va först ett test jag gjorde för att kolla min ideé och den verkar fungera änså länge nu har jag inte något salt i så jag får kolla när jag fått igång det fullt ut om det fortfarande fungerar annars blir det en box till ytavrinningen och varför jag inte gjort som alla andra tja man måste ju prova.

Ja angående pumpen så har den stogit i en källare som blir full med vatten och den har gått där i några år nu så det skall fungera ett tag till skulle jag tro så när jag skaffar en egen pump så blir det en likadan som den jag lånat.

Men den stora frågan är räcker det till?

Jag tror inte det men hur mycket måste vattnet röra sig?

Genomförningen som jag har är gjort i gummi som man trycker i och det skall hålla tätt sa rörmockarn men jag la dit lite silicon i hålet före jag tryckte dit dom och det läcker inte än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu känns det som att det blev bara en massa negativ kritik till dig...

Bra att den är säker, har du borrat hål i returröret så du inte får hävert när strömmen går?

Är du säker på att materialet i gummigenomföringen inte läcker någon otrevlig kemikalie?

Kan vi få se ett foto på resten av rördragningen? Utsidan av kortsidan där rören kommer ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lungt.

Jag har bara en bild när jag fyller som det syns med rören ingen mer tydlig för det är mot väggen så jag kan inte få några bra bilder.

Och pumpen är det inga problem med den är uppbyggd som en akvarie pump och angående slangklämmorna läs tidigare så står svaren så slipper jag svara igen på samma saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men klarar pumpen att starta och stoppa med ett par minuters intervall någon längre tid? Det brukar slita rejält på pumparna.... Jag har tyvärr svårt att tro att du kommer få tillräcklig ytavrinning för att bli av med ytfilmen, men jag kan ha fel. Vad är meningen med att ha en pump som är kraftigare än din ytavrinning klarar?

Dock kul att någon ger sig på lite egna lösningar, vi kan säkert bli lite hemmablinda.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...