Gå till innehåll

Kostnad att starta och driva stora kar


Christer T

Rekommenderade inlägg

Ha ha ha .... då kan man ju starta en rejäl balja med gott samvete i framtiden. Det enda negativa är när det är sommar. Men vad gör det om sommrarna ska bli som förra året =-)

nja du får montera speglar som tar tillvara på solen, då slipper du belysning.. en sparad slant :)

å på sommarn behövs ingen doppvärmare..ytterligare en spänn.. kyla till karet fixar du med en roddmaskin med fläkt i.. gratis kyla plus att man sparar in ett gymkort oxo.. ännu bättre..

hehe.. du ser allt går att fixa. nu kan man sova med gott samvete.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte så himla svårt... All el du tillför akvariet blir värme. Det är termodynamikens första huvudsats (även kallad energiprincipen). Dvs drar akvariet 1000W så får du 1000W värme, precis som med ett värme-element. Dock får du inte värmen där du vill ha den (dvs under fönstren där du får kallras och där radiatorerna brukar vara placerade) så riktigt lika "effektiv" (läs: välplacerad) är inte akvariet.
Inte så intressant för hobbyn, men som NO-lärare måste man ju rycka in!

Du har fel i ditt resonemang eftersom energi inte bara är värme.

En pump som går producerar rörelseenergi (även om den går torr - impellern snurrar ju) och armatur producerar strålningsenergi, vilken inte är värme så länge man räknar bort infrarött.

Nu producerar ju både pumpar och lampor en massa värme, men watt för watt värmer de absolut inte upp. Glödlampor producerar 95% värme o 5% ljus medan halogenlampor har dubbla effektgraden (90% värme). Det är ju därför vi kör på lysrör eller dioder om vi vill spara ström, eftersom dessa har högre effekt och producerar mindre värme och mer ljus per watt.

En elmotor som i en pump har hög effektivitet och värmer inte mycket, om den inte vispar i sirap (då går den långsamt vilket gör att mer värme snarare än rörelse bildas).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nja ett 1000watt uppvärmt akvarium måste väll vara billigare i längden än att sätta på ett 1000watts element då å då för att upprätthålla värmen i rummet.?

QUOTE]

Glöm bara inte att elementet sitter på väggen i 20 år!

Pumparna, belysningen och alla små gismos man har verkar ha en livslängd på 1-2 år innan man tröttnar på dem och bara måste byta dem! Den ökade kostnaden för att hålla relevant utrustning igång i karet bör kanske räknas med! (Eller kanske inte alls vid närmare eftertanke! hmm)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte så intressant för hobbyn, men som NO-lärare måste man ju rycka in!

Du har fel i ditt resonemang eftersom energi inte bara är värme.

En pump som går producerar rörelseenergi (även om den går torr - impellern snurrar ju) och armatur producerar strålningsenergi, vilken inte är värme så länge man räknar bort infrarött.

Nu producerar ju både pumpar och lampor en massa värme, men watt för watt värmer de absolut inte upp. Glödlampor producerar 95% värme o 5% ljus medan halogenlampor har dubbla effektgraden (90% värme). Det är ju därför vi kör på lysrör eller dioder om vi vill spara ström, eftersom dessa har högre effekt och producerar mindre värme och mer ljus per watt.

En elmotor som i en pump har hög effektivitet och värmer inte mycket, om den inte vispar i sirap (då går den långsamt vilket gör att mer värme snarare än rörelse bildas).

Oj, oj, oj... att det var så illa med den svenska skolan anade jag inte... :D

Det är sant att en del av energin tillfälligt lagras upp i rörelseenergi (eftersom vattnet rör på sig), och att viss energi är uppbundet som ljus under de nanosekunder som ljuset färdas mellan rampen och ytan den belyser (där den sedan blir värme). Men all denna energi blir väldigt snart värme. Så i steady-state får du lika mycket värme från akvariet som du tillför energi... För motsatsen vore helt bisarr, dvs att akvariet hela tiden skulle lagra en inte ovästlig del av all denna energin. Hur mycket skulle inte det bli efter några år... :D

Visst, en pump som går producerar rörelseenergi (även om den går torr - impellern snurrar ju) men all denna rörelseenergi går åt som friktion (som blir värme), det är därför impellern stannar när du stänger av pumpen. Din armatur som producerar strålningsenergi, vilket är ljus... men bara tills den träffar en (icke reflektiv) yta där den blir värme...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För motsatsen vore helt bisarr, dvs att akvariet hela tiden skulle lagra en inte ovästlig del av all denna energin. Hur mycket skulle inte det bli efter några år...

Peter - nu måste jag som den petimer jag är ta upp den delen av strålningsenergin som blir lagrad energi i form komplicerade kolvätebindningar vilket vi brukar kalla fotosynetniserande organismer - så 100 procent värme blir det väl inte förrän vi tuttar eld på koraller, alger och allt som lever på dem :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:)

Peter - nu måste jag som den petimer jag är ta upp den delen av strålningsenergin som blir lagrad energi i form komplicerade kolvätebindningar vilket vi brukar kalla fotosynetniserande organismer - så 100 procent värme blir det väl inte förrän vi tuttar eld på koraller, alger och allt som lever på dem

Jo, det är klart. Men det är försumbart lite så jag ville inte komplicera resonemanget ytterligare genom att ta upp den aspekten också. Men visst har du rätt Lasse! :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag har värmeåtervinning på utluften på huset så har jag börjat fundera lite på om man skall installera ett ventilationsutsug, motsvarande de man har i tex badrum, över akvariet. Om det fungerar utan otrevliga bieffekter så vore det ju ett bra sätt att ta vara på värmen och fördela den till resten av huset. Det skulle ju även hjälpa på sommaren då den varma luften vädras ur huset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag har värmeåtervinning på utluften på huset så har jag börjat fundera lite på om man skall installera ett ventilationsutsug, motsvarande de man har i tex badrum, över akvariet. Om det fungerar utan otrevliga bieffekter så vore det ju ett bra sätt att ta vara på värmen och fördela den till resten av huset. Det skulle ju även hjälpa på sommaren då den varma luften vädras ur huset.

Det är ju rätt populärt i USA, kolla Reefcentral.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:skrattar: Hehe - det är ju alldeles rätt i att rörelseenergin blir värme. Men armaturen (som värmer mest) har ju stor del strålningsvärme vilken inte absorberas fullt ut och blir värmeenergi. Det ljus som bildas reflekteras ju mot diverse ytor och försvinner ut ur lägenheten genom t ex fönster.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Återgår lite till trådens start och kan ange mina kostnader som för ett litet akvarium iofs.

För 375 liter sedan 2002:

Hårdvara (Akvarium, teknik, möbel etc.) 27 100 kr

Levande i akvariet inkl. sten 15 600 kr

Inte längre levande...=dött 5 800 kr

Sålda fraggar 14 200 kr

Ligger fortfarande rejält på minus finns dock en liten uppmuntran i att koraller faktiskt växer! Och meningen är väl inte att gå med vinst utan njuta och lära av sin hobby!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
  • 1 år senare...

"Det innebär att när karet kommit igång och varit i drift ett år så har det kostat mig 106 000 kr! En ansenlig summa tycker jag, även om jag skulle ha räknat 20 000 kr för högt.

Jag vill inte avskräcka någon att starta ett saltkar men kanske ska man fundera på att starta i lite mindre skala? Lika trevligt men till en betydligt mindre peng."

Jag tror att det är just det du gör (avskräcka). Du avskräcker folk i allmänhet som funderar på att skaffa saltvatten genom att skriva så, det behöver verkligen inte innebära dessa pengar.

Tycker det är synd att man bidrar till att avskräcka från hobbyn. Många inom denna hobby vill få det till att vara så speciellt och "extra allt", det är inte så speciellt! Det spelar ingen roll om man så odlar myror, man kan få det till att kosta skjortan med.

Annars så är det en bra uträkning du gjort... Om man nu vill ha "extra allt".

Mvh Helmut Kål

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Det innebär att när karet kommit igång och varit i drift ett år så har det kostat mig 106 000 kr! En ansenlig summa tycker jag, även om jag skulle ha räknat 20 000 kr för högt.

Jag vill inte avskräcka någon att starta ett saltkar men kanske ska man fundera på att starta i lite mindre skala? Lika trevligt men till en betydligt mindre peng."

Jag tror att det är just det du gör (avskräcka). Du avskräcker folk i allmänhet som funderar på att skaffa saltvatten genom att skriva så, det behöver verkligen inte innebära dessa pengar.

Tycker det är synd att man bidrar till att avskräcka från hobbyn. Många inom denna hobby vill få det till att vara så speciellt och "extra allt", det är inte så speciellt! Det spelar ingen roll om man så odlar myror, man kan få det till att kosta skjortan med.

Annars så är det en bra uträkning du gjort... Om man nu vill ha "extra allt".

Mvh Helmut Kål

Den här tråden startade jag för bortåt 4 år sedan. det har väl hänt lite sedan dess, bl.a. så har det ju kommit lite billigare alternativ till de skummare för stora kar som vi var hänvisade till då.

När jag startade tråden så var det ganska många som startade trådar om hur man tog sina (sista?) sparpengar för att köpa sig en burk på över 1000 liter och skaffa sig ett häftigt revkar. Många verkade inte ha tänkt så mycket på vad det kostar att driva ett så stort kar med fisk, sps/lps osv.

Om jag avskräckte någon från att starta en så stor tank så var det förmodligen med all rätt. Självklart kan man starta ett mindre kar, typ t.ex. RSM 130 med några mindre fiskar och enklare koraller utan att det kostar i närheten av de pengarna men det var inte det tråden handlar om.

När du skriver att det inte är så speciellt så hoppas jag att du inte lurar in någon i något man inte har tid eller vilja att gå i land med för jämför du att starta en saltburk med ett sällskapsakvarium med färskvatten så är det speciellt. Var och en klarar säkert av det men det kräver mer kunskap och en större investering av tid och pengar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst igenom hela tråden och jag måste säga att det var mycket vettig läsning. Tack Christer T.

Jag har också ett stort drömkar fast bugeten är 3.5-4 milj (måste ju bygga huset runt karet också) men själva karet får man ju fundera på hur man får det billigast. Har du lust att göra en ny uträkning med kanske led osv? Hade varit kul att se om teknik framgångarna har gett någon lättnad för plånboken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sifforna såg ganska korrekta ut även idag. Priset för elen kanske behöver modifieras lite smått men då elpriserna gått upp lite grann så handlar det nog inte om mer än en hundralapp eller något i månaden om man skulle välja leds. Gör man det kan man även ta bort lampbytet (dock får man räkna med en ganska stor kostnad för att byta ut belysningen om karet nu är kvar så länge).

Sen får man inte led belysning för 12000kr till ett 1200liters kar, så det får nog dubblas....

Skummare är väl halva priset nu också.

Men summan av kardemumman, priset över en 2 års period är nog likadan som uträkning där beroende på vad du väljer för teknik / hårdvara runt omkring karet.

kanske skiljer 5-10% men prinsipen är nog densamma :)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde om beräkningen i början för att jämnföra lite grann vad man får nu för tiden, för de högre sifforna får man nu för tiden ganska hyfsade grejer, och ger man sig in på kinamarknaden och inte har så höga krav så kommer man nog myckt billigare undan nu för tiden.

Akvariet 1000-1200 liter...7 000 - 15 000 kr

Sump 200 liter................1 000 - 2 500 kr

Belysning.....................10 000 - 25 000 kr

Skummare......................4 000 - 8 000 kr

Cirkulation.....................2 000 - 8 000 kr

Returpump.....................2 000 - 4 000 kr

Kalkreaktor....................5 000 kr

Osmosis........................1 500 kr

Kylare...........................0 - 6 000 kr (behövs inte riktigt med leds)

Tester...........................runt 1000kr

PVC..............................1000 - 2000kr

Salt..............................1 200 kr

Totalt.........................~42 000kr Med billigare ljus alternativ + Kylare - 63 000kr med lite mer "highend saker", Led, Optiwhitekar etc.

Sen skulle jag naturligtvis vilja ha lite fisk och koraller.

Koraller och fisk första året...15 000 kr

Och sen kommer ju de kostnader som är lätt att glömma, Driftkostnader (per år)

El...................................8 000 - 10 000 kr

Vattenbyten (5%/vecka)......5 000 kr

Byten av lampor.................0 - 3 000 kr

Mat och diverse peparat......2 000 - 5 000 kr

Totalt............................15 000 - 23 000 kr

1 250 - 2 000 kr/månad beroende på om man kör Led eller MH. Med leds får man dock vara med på att man förr eller senare åker på en dyrare ersättningskostnad när den kommer.

Sten tillkommer men där finns där skiljer det så mycket i smak och tyckte så det skiljer från några tusenlappar till upp mot 30-40,000kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...