Gå till innehåll

Vilken är er "akvariefilosofi"?/"Dogmaburk"


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Till för ett litet tag sedan var min filosofi att försöka fa kreaturen i burken att överlava. När jag till min stora förvaning upptäckte att de faktiskt gjorde det har jag försökt utveckla den en smula. Det här är vad jag kommit fram till och och det vore spännande att höra vad ni tycker och tänker.

Det dekorativa momentet kommer langt ned för mig. Enligt min erfarenhet är välmaende akvarier dekorativa "by default".

Akvariet skall kunna lämnas utan tillsyn av ägaren i upp till en manad.

Artrikedomen skall vara maximal utifran de försutsättningar som gäller

Akvariet skall betraktas fran sa nära avstand som möjligt

Ryggradslösa djur är mer spännande än firrar

Darwinismen skall ges frihet. Jag är inte sa intresserad av trädgardsskötsel utan djuren skall fa frodas "i frihet"

Fram och sidorutor skall hallas minutiöst rena. Bakrutan far naturen sköta (jag gillar kalkalger!)

Minimalt med teknik även om det inte far ga till överdrift

Vattenvärden är inget självändamal (a'propos vissa diskussioner som förekommer pa SG...;-)) utan skall tjäna ett klart syfte (dvs att fa djuren att ma bra)

Akvariet med utrustning skall astadkomma sa lite buller som möjligt

Det är skojigare att lägga pengarna pa djur än pa teknik

Sma djur är lika spännande som stora (sag nyligen min första mysis susa omkring i burken och det gav mig en stor tillfredsställelse)

Jag vill inte bygga inredningen "pa höjden" utan vill ha sa stor bottenyta som möjligt

Storleken pa akvariet är inte sa noga. Inte större än att man skall kunna flytta det utan större problem

Lite nitrat är nog bra för innevanarna

Färgerikedom är inte sa viktigt

Se till att välja djur som passar ihop sa bra som möjligt (tex om man som jag gillar att ha massor med smakryp som bökar omkring är kanske en mandarin inte det bästa valet)

Samt det sista (och viktigaste!) gör/köp för he....e ingenting med/till burken utan att först konsultera nagon kunnig person ni litar pa (i mitt fall Leffe Triton).

Tja, vad säger ni? Ar jag för kategorisk här? Liknar lite grann von Triers (filmregissörens) "Dogmamanifest" för film, kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är bekväm så jag omarbetade vara Wikings förslag efter mitt tycke :)

Lite fisk (fast välmående)

Massor av koraller (helst montiporor)

Så lite teknik som det bara är möjligt

Härliga frodiga kalkalger

Högst några hundra liters storlek

Så lite 'pulande' som möjligt med tillsattser, kemikalier etc

Färgglatt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite fisk så man slipper dumma frågor från besökare.

Mycket SPS, gärna varierande arter som får växa från fraggar så det ser lite mer naturligt ut.

En del praktiska teknikprylar som underlättar skötseln, lite "roliga" prylar...

Flera lite småhemliga arter(fisk räkor krabbor maskar) som inte syns direkt eller varje dag.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så mkt arter som bara möjligt utan att de tar skada av varandra.

Så lite teknik som möjligt utan att behöva pilla för mkt med karet.

Litet rev till mkt vatten.

Försök att hitta par av alla djur för att ge möjlighet till yngel i karet(även om det bara blir mat).

Snyggt och tyst.(snyggt är det knappast ännu vilket sambon inte uppskattar direkt).

K.I.S.S Jaken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • För mig handlar det om att ha en helt egen bit av havet hemma i min bostad. Men andra ord - jag vill kunna bli dagligen påmind om alla de fantastiska dykupplevelser jag har.

  • Jag vill ha artrikedom, så jag idkar "trädgårdsskötsel" i karet
  • Jag vill ha en bra färgkomponering - i de sällsynta fall då jag köper nya koraller är färgen styrande (senast en stor porites sten men många färgglada christmas tree worms)
  • Fiskarna är mycket viktiga, då det är de som ger liv och rörelse
  • Jag kör två kar (rev samt fish only) för att både kunna ha alla koraller jag vill ha och alla fiskar jag vill ha
  • Teknikens viktigaste funktion är att hålla det hela rullande så att jag kan njuta (jag kommer att njuta ännu mer när jag skaffar doserpumpar till mina Ballingvätskor)
  • Mikrobiologi intresserar mig ganska lite
  • Latinska namn och släktskap är heller inget högintresse för mig

post-1358-14468914799208_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är bara i planeringsfasen av mitt saltvattensakvarium så alla kanske inte tycker att mina åsikter platsar här, men jag har hunnit tänka en hel del i dessa banor; ..."so here we go":

1, Det estetiska och dekorativa hamnar högt i min priorietering, ja, kanske högst upp rent av. Jag är (hobby-) fotograf och akvariefoto är en av mina specialitéer och därför vill jag ha akvariet i topptrim. Akvariet bör därför också ha stor artrikedom och variation. Både helhet och detaljer är viktiga.

2, Gärna mycket teknik, men syftet med teknik är att underlätta skötseln, inte öka min arbetsbelastning. Den skall också vara tyst, vilket ofta är ett motsatsförhållande. Tekniken bör också vara optimerad och strömsnål för att undvika värmeproblem.

3, Snyggt och tyst som någon skrev.

4, Beteende och färg hos djuren prioriteras före stora djur.

5, Akvariet skall kunna klara sig med ett minimum av skötsel (endast matning) under 14-dagarsperioder så man kan åka på semester.

6, Akvariet som kunskapskälla: Som nykomling inom saltvattenshobbyn är jag ännu novis men siktar givetvis på att bli "expert" inom några år. Att kunna artnamnen på allt i akvariet är därför nästan ett självändamål.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki, here we goo.

För mig är akvariet ett långtidsprojekt. Det estetiska kommer av sig själv, men det tar tid. När det gäller aquascaping så litar jag nog mycket på korallernas eget jobb. Att designa en stenhög är inte min grej.

Teknik ÄR kul!! Om jag kan trycka in liite mer teknik som hjälper mig ett steg längre mot målet så gör jag det.

Primärproducenterna är det primära :) Visserligen ger fiskar liv åt burken, men det räcker med några få. Hemliga djur är meldin, de man inte ser så ofta är allra roligast. Att burken har gott om betare är en självklarhet.

Om det finns 3 erkänt fungerande metoder så vill jag gärna köra den 4e. För att lyckas med det krävs en djupare kunskap bortom Daniel Knop, att plöja igenom sida upp och sida ner med krångliga vetenskapliga artiklar om biologi och kemi är förståss ett självändamål :)

Att lära sig latinska namn har aldrig varit min grej, inte artkännedom heller. Där förlitar jag mig helt och hållet på den kunskap som många på guiden besitter. Jag har mycket att lära av er!!

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • För mig handlar det om att ha en helt egen bit av havet hemma i min bostad. Men andra ord - jag vill kunna bli dagligen påmind om alla de fantastiska dykupplevelser jag har.

  • Jag vill ha artrikedom, så jag idkar "trädgårdsskötsel" i karet
  • Jag vill ha en bra färgkomponering - i de sällsynta fall då jag köper nya koraller är färgen styrande (senast en stor porites sten men många färgglada christmas tree worms)
  • Fiskarna är mycket viktiga, då det är de som ger liv och rörelse
  • Jag kör två kar (rev samt fish only) för att både kunna ha alla koraller jag vill ha och alla fiskar jag vill ha
  • Teknikens viktigaste funktion är att hålla det hela rullande så att jag kan njuta (jag kommer att njuta ännu mer när jag skaffar doserpumpar till mina Ballingvätskor)
  • Mikrobiologi intresserar mig ganska lite
  • Latinska namn och släktskap är heller inget högintresse för mig

läckert rum:smiley17:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • För mig handlar det om att ha en helt egen bit av havet hemma i min bostad. Men andra ord - jag vill kunna bli dagligen påmind om alla de fantastiska dykupplevelser jag har.

  • Jag vill ha artrikedom, så jag idkar "trädgårdsskötsel" i karet
  • Jag vill ha en bra färgkomponering - i de sällsynta fall då jag köper nya koraller är färgen styrande (senast en stor porites sten men många färgglada christmas tree worms)
  • Fiskarna är mycket viktiga, då det är de som ger liv och rörelse
  • Jag kör två kar (rev samt fish only) för att både kunna ha alla koraller jag vill ha och alla fiskar jag vill ha
  • Teknikens viktigaste funktion är att hålla det hela rullande så att jag kan njuta (jag kommer att njuta ännu mer när jag skaffar doserpumpar till mina Ballingvätskor)
  • Mikrobiologi intresserar mig ganska lite
  • Latinska namn och släktskap är heller inget högintresse för mig

oj va fint rum calle!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

detta strävar jag efter:

  • snygg luftig scaping, med vacker o verkligen levande, levande sten
  • massor av kalkalger på stenen o inga mikroal. kalkalger är lika snyggt som en snyggare korall tycker jag, o är ett kvitto på att allt är som de ska.
  • mkt sparsamt med makroalger, men gärna någon liten koloni
  • ganska små kolonier o fiskar, så man får rätt proportioner
  • dominans av sps, som dessutom har andra färger än brunt
  • enstaka lps o nån enstaka mjukis, för att undika sterilt utseende
  • ganska lite fisk, men ändå så de finns rörelse. Gärna en kejsare o en kirurg samt ett par småfiskar
  • sandbädd, 2-4cm
  • minimalt med teknik, med "endast" ytavrinning,sump, skummare, mekaniskt filter, kol o fosfatfilter.
  • av skälet ovan balling framför kalkreaktor.
  • gärna rätt stor koll på vattenvärden...balling förutsätter ju de eftersom man måste styra efter värdena
  • rena rutor o pumpdetaljer, dvs inga kalkalger på annat än stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är helt och hållet inne på petnyms spår med samtliga punkter, förutom då fotograferingen kanske. :-)

Fiskar är för att liva upp burken och göra det levande, men det får absolut inte vara fisksoppa!

Metallhalogen för att skapa "glittret" som gör det mer likt havet

Också där håller jag med jonasroman med inslagen av LPS för att göra det lite intressantare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...