Gå till innehåll

Recension av FMs Kaliumtest


ramq

Rekommenderade inlägg

Jag har testat den och tycker det funkar hyffsat bra. Tack vare referensröret kan man göra en ganska bra avläsning. Jämfört med Aqualight-testet som jag oxå testat så är den här betydligt bättre även om mätprincipen är den samma.

Noggranheten är väl inte jättebra, men jag tror att man med lite träning

kan göra en avläsning med minst 50 mg/l noggranhet. Sen tillkommer naturligtvis testets mätosäkerhet.

Träning är nog ledordet, man behöver göra testet några gånger innan man får in snitsen.

Jag mätte först en halt på ca 300 mg/l. Efter att ha tillsatt KZ K-balans under en vecka så mätte jag ca 400 mg/l.

Fullt användbart test enligt min mening baserat på den erfarenhet jag har så här långt av det.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har KZ's Kalium test och KZ's K-Balance.

Jag har bara kört detta i tre veckor.

Testet är inte värdelöst, men bara nästan....

+- 50 mg/l i mätresultat beroende på hur man själv vill tolka mätresultatet.

K-Balance är skit-dyrt !

För mig med ett kar på 800l och med KZ's rekomenderade doseringen på 8 ml/dag

och en flaska med 500 ml kostar 380:-, så innebär det en månadskostnad på 180:-

Det måste finnas billigare alternativ för att tillsätta Kalium.

Någon som vet hur man gör ?

Jag hade det uppe i en annan tråd.

Med vodka-metoden, så kan man tillsätta lite NO3 för att yttligare minimera PO4 (fosfat).

Om man använder KNO3 (kalisalpter), så får man tillsatsen av kalium "gratis".

Notera att dom flesta "Salpeter" som säljs i livsmedelsbutikerna är NaNO3 och inte KNO3.

Låter bra alltså.

Ni med K-Zs kaliumtest? Hur pass bra är detta i jämförelse?

Blir det inte dyrt att försöka putta upp kaliumnivå med K-balans? :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat alla 3 tester och tycker att den nya FM testet fungerade bra,KZ e något svåravläst men med foton från ZEOvit forumet så blev det lättare,aqualights test fick jag inte någon gång likvärdiga resultat.

Plats nr 1 FM

nr 2 KZ

nr 3 AQUA

Sen vad kaliumet gör i karet så kan nog någon annan med alla bestick i lådan förklara det.

En klar förbättring på bla montiporerna.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 12 år senare...

Finns det någon anledning att ni väljer att inte använda Saliferts Kaliumtest? Använder det själv och har haft goda resultat jämfört med både Triton och FM ICP tester. Enda gången det visade fel var när det gått ut, men det var ju mitt fel. Sedan doserar jag med egenblandad lösning (100gram K2SO4 i 1 liter RODI vatten). 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, OR20 skrev:

Finns det någon anledning att ni väljer att inte använda Saliferts Kaliumtest? Använder det själv och har haft goda resultat jämfört med både Triton och FM ICP tester. Enda gången det visade fel var när det gått ut, men det var ju mitt fel. Sedan doserar jag med egenblandad lösning (100gram K2SO4 i 1 liter RODI vatten). 

 

jag ser ingen anledning att använda något annat än Saliferts K-test. Jag har nog samma upplevelse, efter ett år så börjar det visa fel. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...