Gå till innehåll

Skummare till 1000L ?


Per/Haninge

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag håller på att kolla på skummare till mitt 1000L akvarium.

Har en sump med måtten L110xB40xD40cm, höjden från sumpens botten till bänkskivan som akvariet står på är 58cm.

Jag kan inte bestämma mig om jag skall ha en skummare i sumpen eller en extern skummare.

Jag skulle gärna vilja få tips och råd om vilken skummare jag skall titta på samt om ni rekomenderar en extern skummare eller en i sumpen.

Jag har läst produktguiden och sökt på forumet men jag tycker att informationen ibland är väldigt bristfällig, det saknas måttuppgifter och annat.

Är mycket tacksam för tycke och tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Per,

Tycker också intern är att föredra när det gäller risk men.. vet inte jag skulle själv föredra extern om det inte behövs en separat pump för att mata den...

lättare att hålla rent och lättare att eventuellt justera vibrationer o sådant utanför..

men för min del beror skummaren oftast på budgeten och därefter blir valet...

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar min ATI BubbleMaster 200 skummare

Lätt att göra rent

Bra sjusterings möjligheter för skumpelaren med deras knivventil

En driftsnål pump

ATI-Bubble-Master-200.jpg

TACK för tipset, verkar ju perfekt med dom måtten också.

Då har jag 4cm tillgodo för att kunna lyfta av koppen plus att den får plats i sumpen :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det finns någon återförsäljare i Sthlms trakten, kanske inte ens i sverige längre. Det gjorde inte det när jag var intresserad av den för ett år sedan.

Lite beroende på vad du ska ha i karet tycker jag kanske också att BM 200 är i klenaste laget. Titta på Fauna Marin den kan du köpa i Stockholm: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=77⊂=0&page=1

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det finns någon återförsäljare i Sthlms trakten, kanske inte ens i sverige längre. Det gjorde inte det när jag var intresserad av den för ett år sedan.

Lite beroende på vad du ska ha i karet tycker jag kanske också att BM 200 är i klenaste laget. Titta på Fauna Marin den kan du köpa i Stockholm: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=77⊂=0&page=1

Halvt OT men var det en sådan du köpte när du kollade av marknaden för ett år sedan? *bra med lite referens om den*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det finns någon återförsäljare i Sthlms trakten, kanske inte ens i sverige längre. Det gjorde inte det när jag var intresserad av den för ett år sedan.

Lite beroende på vad du ska ha i karet tycker jag kanske också att BM 200 är i klenaste laget. Titta på Fauna Marin den kan du köpa i Stockholm: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=77⊂=0&page=1

Hittade faktiskt den när jag sökte efter den andra, personligen tycker jag att det känns bättre med en produkt som finns i Sverige om man får problem, det är ju trots allt en del pengar.

Fast jag undrar vad min, maxdjupet får vara när den ligger i sumpen ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang - Leverantörens beräkningar och verkligheten är ju ofta helt olika saker.

Eftersom jag själv söker utrustning till ett 1000 liters + sump undrar jag om ni tror att denna modell räcker. Eller om en ännu större skummare är att rekommendera.

Jag kommer att ha mest Lps och en del mjukisar.

Men framför allt är jag en fisk männinska . .

Så det kommer att bli mycket fisk i mitt nya system.

Mvh

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har raderat detta inlägget (ang FM skummaren inlägg 15 ) då det kommit upp klagomål att jag gav ett sådant utalande för att jag är moderator.

Jag skrev detta som privat person och inget annat. :sur:

tycker det är urkass om du inte ska kunne ge ett omdömme "fast" du är moderator.. personlig åsikt finns alltid.. o varför inte ta vara på den Kvallitet o kunskap som finns här.. specielt från er som har varit "med" länge och ofta också varit i kontakt med massor av prylar och fått ta o bilda en egen uppfattning om produkten.. bästa "kontrollen" av produkten är ju andra användare.. då tillverkaren är maximalt partisk i sina recensioner om sina prylar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så trött jag blir.:arg: Jag är själv igång och funderar över BM resp BK i första hand.

Jag förstår att valet är lätt om man bortser från pengar. Pengar är dock relevant som alla i den här hobbyn vet.

Varför en moderator ska bli kritiserad för sin personliga åsikt är för mig en gåta.

Ofta är det så, givetvis, moderatorer sitter även de på en erfarenhet som är intressant för alla att få. Ge moderatorerna rätt att uttrycka sig som privatperson ffs!

Jag vill veta så mycket jag kan innan jag investerar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Moderator's upplysning:
mod.gifLåt oss hålla oss till den ursprungliga frågan och inte diskutera den parallella frågan kring moderatorers åsikter mer i denna tråd. Jag tror nog både den berörde moderatorn liksom undertecknad delar med oss av våra erfarenheter på det sätt som passar oss själva.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...