Gå till innehåll

Vill skaffa salt men vill läsa om det först...


Centifolia

Rekommenderade inlägg

Har planer på att skaffa saltvattensakvarium inom en snar framtid men vill läsa lite om det först innan jag skaffar ett.

Om ni skulle välja en bok som täcker grunderna och kanske lite till, vad skulle ni välja då?

Tacksam för hjälp då det känns som en djungel av böcker därute...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul du hittade bra artiklar där. Jag tycker artikelsamlingen är underskattad då det finns massor av bra texter där både som är nybörjarvänliga och mer avancerade! Sprid gärna ut att det finns artiklar och att det finns möjlighet att skriva egna. Jag tycker även produktguiden och artregistret är bra även om de är långt från fullständiga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skape en tråd med rubriiken att du vill se ett kar i Lundtrakten. Jag gissar att du har ett gäng kar att se efter det då det finns massor av stolta akvarister som gärn avisar upp sina kar för någon som är intresserad. Själv frågade jag i en tråd om det fanns någon man kunde titta på ett kar för att se om jag skulle starta. Detta gav att jag var runt till några och fick se ett par riktigt bra kar.

Sedan kan det vara en grej att köpa beg grejor i uppstarten för då kommer man ju till någon som redan har ett akvarium om de inte är på G att lägga ner!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uppstart och tillval; typ kalkreaktor osv, beror lite på vilka djur man skall ha i sitt kar, om man bara skall ha fisk så ställer det inte alls samma krav som på ett kar med stenkoraller, ljuset spelar också roll vad man skall ha, och pumpar, så kan du itne berätta vad du hade tänkt att ha i ditt kar?

mvh andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andreas;

jag är inte helt hundra på vad jag vill ha i akvariet ännu. Bland annat därför jag vill läsa om det innan jag skaffar ett.

I dag har jag ett 320 liters med malawiciklider. Jag funderade på att göra om det till salt sedan men nu funderar jag på att köpa ett nytt. Inser att jag vill nog ha större, ca 500l

Det jag är helt säker på nu är att jag vill inte bara ha fiskar utan även lite koraller men vad för koraller vet jag inte ännu.

I fiskvärlden har jag massa ideer men det enda jag är hundra på är clownfiskar av typen; Amphiprion ocellaris. Och nej, det är inte för nemo-filmen. Älskade dessa innan filmen kom...

Annars har jag en man som älskar hemska lionfishes, men jag har nog äntligen lyckats övertala honom att vi inte ska ha såna i ett akvarium utan kan nöja oss med att se dem i havet...

Ja, inte så mycket information ännu men kommer säkert mera efterhand planerna fortskrider.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jagtycker du ska låta honom läsa om Thessans upplevelse med sin drakfisk. De är inte helt ofarliga och är väll inte den lämpligaste nybörjarfisken. Ni är inte de enda som gillar clownfiskar så de har väldigt många ett par av. Dock rekomenderas odlade för att slippa ha en anemon. Anemoner är inte heller nått man börjar med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andreas;

jag är inte helt hundra på vad jag vill ha i akvariet ännu. Bland annat därför jag vill läsa om det innan jag skaffar ett.

I dag har jag ett 320 liters med malawiciklider. Jag funderade på att göra om det till salt sedan men nu funderar jag på att köpa ett nytt. Inser att jag vill nog ha större, ca 500l

Det jag är helt säker på nu är att jag vill inte bara ha fiskar utan även lite koraller men vad för koraller vet jag inte ännu.

I fiskvärlden har jag massa ideer men det enda jag är hundra på är clownfiskar av typen; Amphiprion ocellaris. Och nej, det är inte för nemo-filmen. Älskade dessa innan filmen kom...

Annars har jag en man som älskar hemska lionfishes, men jag har nog äntligen lyckats övertala honom att vi inte ska ha såna i ett akvarium utan kan nöja oss med att se dem i havet...

Ja, inte så mycket information ännu men kommer säkert mera efterhand planerna fortskrider.

som sillen skriver, läs thessans berättelse, jag har själv en zebra, en minidrake.problemet är att dom blir väldigt tama, och är nyfikna när du stoppar i handen, jag har ett rör jag jagar väck min med.men det gäller att vara observant hela tiden. dom är ju inte aggressiva, men som sagt alltid hungriga och nyfikna!

lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...