Gå till innehåll

Sjuk imperator


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Hej,har du fått den att börja äta så brukar det för det mesta gå bra,du kan även prova att ge ciklidpellets ,det är ca 40% protein i det, det är ett ganska kraftigt foder ,men det är inte alla som äter det,men gör dom det är det lätt att få dom att lägga på sig lite,jag brukar använda den röda size mini ,den bruna veg har jag inte fått i nån fisk, mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,har du fått den att börja äta så brukar det för det mesta gå bra,du kan även prova att ge ciklidpellets ,det är ca 40% protein i det, det är ett ganska kraftigt foder ,men det är inte alla som äter det,men gör dom det är det lätt att få dom att lägga på sig lite,jag brukar använda den röda size mini ,den bruna veg har jag inte fått i nån fisk, mvh stefan

OK, tack,

Jag ska lägga i lite av mina små röda Ciklidpellets.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var roligt att se att den äter det var ett mycket gott tecken, men som sagt behandlingen sattes in i 5 i 12. Att det tog några dagar är helt naturligt. De prasiter jag misstänker är skyddade så länge de sitter på fisken. Oodinium har en cykel på 5-6 dagar och Crypocrion på 9-11 dagar och det är de infektiva trophozooiterna som dör av låg salthalt. Dessutom så är det bra då en låg salthalt frestar fiskens ämnesomsättning mindre (utsöndrandet av överskottsalt är en aktiv process som kräver energi). Baytril (enrofoxacin) var för att skydda fisken mot sekundärinfektioner som ofta är den direkta dödsanledningen vid alvarliga parasitangrepp. Lycka till och håll fisken i minst 28 dagars karantän vid 25 C.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behandlingen fortsätter. Jag håller karantänskaret med salthalt 1,011 och temp 25-26 grader och pH 8,3. Nitrit är ganska högt, ca 0,3 pga matningen, men jag byter vatten ganska ofta. Det är ju trots allt ganska enkelt att fixa vatten till vattenbytena, lika delar akvarievatten som osmosvatten så blir det 1,011 i salthalt.

De små ciklidpellets som jag matat med är lite för små för att fånga fiskens uppmärksamhet, samma sak ser jag med mina friska kejsare också. Imperatorn är ju trots allt 10-12 cm stor. Formula 1 frysfoder och Omega One shrimp pellets ser jag att han har ätit, men jag stoppar i små ciklidpellets och frysta mysis för säkerhets skull också (inte undra på att nitrithalten går upp...).

Skickar med en bild från idag.

post-1358-1446891501072_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Calle,

kul att det verkar vända, jag tycker du är värd en guldstjärna för att du verkligen går in för att rädda fisken!

Om inte en så flera guldstjärnor !

Riktigt imponerande att du fått det att gå vägen och att du faktiskt gått vägen ;)

många blir ju oftast lata och väljer att ta hissen eller inte gå alls osv...

Helt klart insipirerande Calle ;)

Keep it up.

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite uppdatering om min sjukling. Han äter fortfarande bra, och ser lite mer alert ut för varje dag som går. Se bilderna nedan, där jag lagt in hans sjukaste dag som jämförelse.

Jag har fortsatt hög nitrithalt i karantänskaret pga avsaknad av biologisk rening, så det är ideliga vattenbyten...

Framemot helgen planerar jag att sakta höja salthalten från dagens 1,011 med steg om 0,01 per dag, så att karet kommer upp i normala 1,023 när karantänsperioden på 28 dagar är slut.

post-1358-14468915026242_thumb.jpg

post-1358-14468915026581_thumb.jpg

post-1358-14468915026764_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gäller att orka byta vattnet i karantänkaret hela tiden ut, verkligen roligt att den är på bättringsvägen!

Jag lovar att jag ska skriva en sammanfattning av hela behandlingen när allt är klart och imperatorn förhoppningsvis lever gott igen. Men en sak är säker redan nu, det absolut mest jobbiga är att orka göra 30% vattenbyten i karantänskaret varje dag 4 veckor i sträck! När jag sluter ögonen på kvällen drömmer jag om hur jag kånkar osmosvatten fram och tillbaka, blandar salt, kollar refraktometervärdet för hundrade gången...

Men tänk lyckan den dagen jag kan se tillbaka på det är med vetskapen att jag (förhoppningsvis) räddat fisken! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den ser ju avsevärt bättre ut.. hoppas att den klarar sig..

du kan väl göra ett överslag på vad det kostade att rädda honom..

medicin vatten, salt arbetstid osv..

kan ju vara bra att veta ifall man har fiskar som kanske inte är "värda" pengen. och tiden

ja jag vet att man ska försöka så länge man kan med levande ting, men kan ändå vara värt att veta..

// P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten glädjande uppdatering igen. Imperatorn mår bara bra, och verkar ivrig att få komma ur karantänen. Jag har nu sakta höjt salthalten från 1,011 till 1,012 och ska fortsätta iden takten i 10 dagar till har jag tänkt mig.

Han är så hungrig och skiter så mycket att jag får knallrosa utslag på nitrittestet trots att jag nu gör 30% vattenbyten TVÅ gånger per dag. Kanske ska han inte längre få äta sig mätt...

Dessvärre står det sämre till med resten av Fish Only-karet, ska starta en ny tråd om detta.

post-1358-14468915030675_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att min imperator fortsätter att må bra i karantänskaret, som fortfarande håller salthalt på 1,011-1,012. Den äter glupskt av alla pellets jag ger honom, men jag måste vara återhållsam med matningen för att inte nitrithalten ska sticka iväg (den är redan bekymmersamt hög).

Då mitt stora fiskkar (425 liter) nu kommit ned till en salthalt på 1,012 funderar jag på att lägga över imperatorn tillsammans med de andra fiskarna, så att jag slipper underhålla ett karantänskar separat. I 425-karet ser jag tydliga sjukdomstecken på min annularis kejsare, men risken för att imperatorn ska smittas igen i denna låga salthalt måste väl anses vara minimal, eller?

Den stackars imperatorn har nu gått 17 dagar i ett 70-liters kar, och jag vill gärna låta den få "simma ut" och sträcka på sig.

post-1358-14468915043365_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...