Gå till innehåll

Algkrig!


Klubbsson

Rekommenderade inlägg

Jag kom hem från en två veckors semester och ser att halva akvariet är fullt med spenat, jag har en en längre tid fört en kamp mot alger, med varierande resultat. i bland har jag nästan ingen tillväxt, ibland verkar det som om nån stor fisk har gått och dött.Nu har jag kastat ut min bakgrund som är gjord i "egen" levande sten och tagit bort nästan allt korallgrus, har ca 0.5kg kvar. Min egna levande sten har släppt ifrån sig lite för mycket CA så jag har haft det svårt att höja KH över 8, så jag hoppas att det ska gå bättre nu. Fosfat och nitrit värdena har helatiden ej vart mätbara och jag kör med rowaphos. Och jag har inget stillastående vatten. Ska bli intressant och se hur detta artar sig. Käns lite trist att göra sig av med bakgrunden för den var himla snygg och hadde inbyggda pumpar och lite sånt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt oss höra hur det går! Jag har ett helsicke med Bryopsis, fanstyget växer helt ohejdat! Jag har tagit ur all sten för 1.5mån. sedan och skrubbat den, tog tre veckor så såg det likadant ut.... Jag har 0 i fosfat o 0 i Nitrat CA lite högt (490) men har kört upp KH till 14 med Marinakvariets grymma trippelbuffer, men algerna ger inte med sig... Funderar nu på att ordna ett refugium med Caluerpa o annat och med det försöka svälta ut algerna i akvariet....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis samma problem, tog precis som dig ut nästan alla stenar och skrubbade.

Acropororn gillar nog inte alla jäkla alger som flyger runt i akvariet och fastnar i dem.

Vet inte hjur jag ska göra för att bli av med dem.

Filip

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade för fyra år sedan ett helsikes problem med Bryopsis. Gjorde som ni: skrubbade stenar, höjde KH mm. Jag sökte på internet och fann till slut en amerikansk artikel i ärendet, å där stod det ungefär siså här:

"Om duinte har(mätbara nivåer av) fosfat o nitrat i ditt akvarium men ändå har problem med Bryopsis, så har du troligen tillräckliga nivåer för algtillväxtändå. Prova med en effektivare (=oftast större) skummare."

Jag kände att jag inte hade något att förlora så jag lånade en hög, ca 180 cm,hemmagjord sk Sanderskummare av en god kamrat. Ett mirakel inträffade. På (jag överdriver icke) 3-4 veckor var ALLA alger som bortblåsta. Den började skumma nästan omedelbart, å mycket grönt blev det i koppen. Sedermera köpte jag denna skummare och har ej haft Bryopsis-problem efter det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo skummaren är nästa steg att angripa, just nu har jag en tunze 3115 men jag har planer på att byta ut den mot en deltec mc 500. Fast då åker jag på att bygga om hela sumpen. För just nu ser det ut som om algerna är påväg tillbaka. Men jag tängte att jag skulle lungna mig ett par veckor och se vad som händer innan jag tar nästa steg. Akvariet ser lite friskare ut än förut och min eldkorall stortrivs och jag har höjt KH till 8-10.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Nä, det är det jäkliga. Om algerna konsumerar i samma takt som det produceras så kan man praktiskt sett ha skyhöga nivåer utan att det för den skull går att mäta något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmosvatten,bra salt,(instant ocean/reef crystals,crystal sea

etc)högt kh samt MASSOR (kan aldrig bli för många)av

eremiter,turbosniglar,maskar,putsarräkor och

allehandasmåkryp hjälper alltid till att få ordning på

algproblem av alla de slag.Rätt ljus är naturligtvis också

viktigt.En sandbotten som inte är full av liv, är en tickande

bomb,Så någon form av bio-degrader för att få igång

bakteriefloran rekommenderas absolut.

Caulerpa konkurrerar också med andra alger om näringen i

vattnet.Bra skummare,UV och ozon är andra gynnsamma

faktorer.Tänk på att levande sten som varit i medicinerade

akvarier oftast är "stendöd".Men till syvende og sist, utan en

fungerande micro fauna blir det mest konstgjord andning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Jag vann! jag har inte haft en alg i burken på 2 veckor nu. Jag skrubba bort dom sista för 2 veckor sen och det har inte kommit några nya.

Jag har svårt att sätta fingret på vad det var som gjorde att algerna inte längre trivs. Jag har uppgraderat från 200 till 720+80, bytt belysning, mera sten, annan cirkulation, ytavrinning, Det jag har förändrat sista vekorna är, tillsättning av mera kalkvatten, start av en kalkreaktor för en månad sen, inköp av en salaris och en kirurg för två veckor sen. och 10 sniglar för en månad sen. och ca 30 mini eremiter + 20 mini sniglar for en dryg vecka sen. Vattenvärdena är istortsett oförändrade under hela perioden, förutom att jag har höjt KH från 8 till 9.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis!

Tror att de flesta saltisar har ett speciellt förhållande till alger... Jag tror på att svälta Bryopsis, Derbesia mm mha Caulerpa, verkar alltid funka. Bra skummare är kanon - man blir av med en massa algsporer och sånt... Klassiska "gröna" lukten smiley4.gif. Ang. Caulerpa, så kan algen orsaka rätt mkt trubbel också om man har lite oflyt. Att hålla upp KH (och Ca) verkar vettigt, speciellt om man lyckas odla kalkalger, sägs ju repellera dom gröna trådarna. Rödalgerhar hos mig berottpå inkörning och låght KH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...