Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Hej På begäran :) i annan tråd så vill några se och läsa hur jag byggde min Ledbelysning.

Mitt Kar är ett ca 314 Liters Hexagon som jag fick av SYD (tackar för det).

Efter att siliconat om karet så gick jag på Ljusrampen.

Rampen var färdig i stil med möbeln och innehöll några T8 rör.

Jag hade tidigare letat runt och hittat några riktigt häftiga Led på Ebay

http://stores.ebay.co.uk/Shop4leds_W0QQssPageNameZstrkQ3amebtoxQ3amesstQQtZkm

okej beställde

Vita 7000K 265,000mcd /st ( ja ni läste rätt) vilka ger ett ordentligt ljus

Blåa 130.000mcd /st för att kompletera upp till lite blåare ljus och månljus.

köpte 15 volts nätadapter på Kjell o Comp (finns andra lösningar oxå) obs skall vara en likström . Led som är en diod leder bara ström på ett håll och tänds och släcks i växelström och det upplevs som ett fladrande ljus.

OK till bygget bort med T8orna

såga till en Masonitskiva och limma på vanlig Aluminiumfolie (matfolie) som lite reflektor och skydd.

mäta ut ett bra mönster och borra upp ett 10mm hål för varje Ledlampa.

Jag tror ca 4-5cm mellan blir lagom i mitt kar.

Ledlamporna är på 3-3,8 volt vid 3,8 blir dom ordentlikt varma så jag kör på 3 volt

alltså seriekoppla 5st till mitt 15 volts aggregat

Serie koppla led

Ledlamporna som alla dioder har en lång/smal och en kort/tjockare anslutning

så seriekoppling blir löda smal till tjock gånger 5 (i mitt fall).

Sen parallelkoppla jag slingorna vilket då blir tjocka till nästa slingas tjocka till nätdelen (så många slingor man kan och vill belasta nätaggregatet med), och så smal till smal till andra polen på nätagreggatet. (obs jag är ingen elektriker så jag vet inte vad allt heter bara att det fungerar).

om det inte lyser byt polerna på nätagreggatet (det räcker för mig ;) ).

Jag har gjort 3slingor

en med 50 vita en med 40 blå och en med 9vita och 6 blå(morgon/kvälls ljus).

varje slinga skall gå på egen timer så jag kan få lugn "gryning och kväll".

tänker göra en slinga till med dom 6blå (från morgon/kvällsljus) som månljus.

Resultatet tyckte jag själv blev bra, får se vad sps tycker om ett halvår eller så, då skall man väll kunna se en tendens iallafall Eller?

Fördelar med Led

1 Billiga i drift ca 20% energiförbrukning mot annan belysning

2 ingen värme ner i karet

3 får vågglitter i karet

4 lång livslängd 100000 timmar (= 12 timmar/dag i 22 år) och ingen försämring under tiden

5 Billigt i inköp ( jag har köpt grejer för 1000kr och inte använt mer än 30% av Ledlamporna)

men okey jag byggde ju själv. men vad kostar en Mh att bygga eller T5 ?

6 känns lite skönt att ha bara 15volt över karet (men det är ju mer en känsla såklart)

nackdelar med led

tja ??? skulle va att man i dagsläget får bygga själv

det tog mig en helg kanske, men det var det värt.

sen återstår och se om ljuset räcker och passar spser m.m .

men jag har gott om Led och komplettera upp med

en viss värme blir det på baksidan så jag skall sätta en fläkt för att trycka ner lite värme i karet (jag får ju förmodligen ha doppvärmare för annars blir det kallt i karet)

jag skall fixa lite bilder i helgen och lägga upp så ni kan se mitt ormbo av sladdar

och min discobelysning (ser ut lite 70tal med vita och blå lampor i en Hexagon :) )

  • Svar 90
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Postat

Det är mycket viktigt med låga temperaturer på LED,

för annars förkortas livlängden dramatiskt !

dvs Kyl LED-arna ordentligt !

Hej På begäran :) i annan tråd så vill några se och läsa hur jag byggde min Ledbelysning.

Mitt Kar är ett ca 314 Liters Hexagon som jag fick av SYD (tackar för det).

Efter att siliconat om karet så gick jag på Ljusrampen.

Rampen var färdig i stil med möbeln och innehöll några T8 rör.

Jag hade tidigare letat runt och hittat några riktigt häftiga Led på Ebay

http://stores.ebay.co.uk/Shop4leds_W0QQssPageNameZstrkQ3amebtoxQ3amesstQQtZkm

okej beställde

Vita 7000K 265,000mcd /st ( ja ni läste rätt) vilka ger ett ordentligt ljus

Blåa 130.000mcd /st för att kompletera upp till lite blåare ljus och månljus.

köpte 15 volts nätadapter på Kjell o Comp (finns andra lösningar oxå) obs skall vara en likström . Led som är en diod leder bara ström på ett håll och tänds och släcks i växelström och det upplevs som ett fladrande ljus.

OK till bygget bort med T8orna

såga till en Masonitskiva och limma på vanlig Aluminiumfolie (matfolie) som lite reflektor och skydd.

mäta ut ett bra mönster och borra upp ett 10mm hål för varje Ledlampa.

Jag tror ca 4-5cm mellan blir lagom i mitt kar.

Ledlamporna är på 3-3,8 volt vid 3,8 blir dom ordentlikt varma så jag kör på 3 volt

alltså seriekoppla 5st till mitt 15 volts aggregat

Serie koppla led

Ledlamporna som alla dioder har en lång/smal och en kort/tjockare anslutning

så seriekoppling blir löda smal till tjock gånger 5 (i mitt fall).

Sen parallelkoppla jag slingorna vilket då blir tjocka till nästa slingas tjocka till nätdelen (så många slingor man kan och vill belasta nätaggregatet med), och så smal till smal till andra polen på nätagreggatet. (obs jag är ingen elektriker så jag vet inte vad allt heter bara att det fungerar).

om det inte lyser byt polerna på nätagreggatet (det räcker för mig ;) ).

Jag har gjort 3slingor

en med 50 vita en med 40 blå och en med 9vita och 6 blå(morgon/kvälls ljus).

varje slinga skall gå på egen timer så jag kan få lugn "gryning och kväll".

tänker göra en slinga till med dom 6blå (från morgon/kvällsljus) som månljus.

Resultatet tyckte jag själv blev bra, får se vad sps tycker om ett halvår eller så, då skall man väll kunna se en tendens iallafall Eller?

Fördelar med Led

1 Billiga i drift ca 20% energiförbrukning mot annan belysning

2 ingen värme ner i karet

3 får vågglitter i karet

4 lång livslängd 100000 timmar (= 12 timmar/dag i 22 år) och ingen försämring under tiden

5 Billigt i inköp ( jag har köpt grejer för 1000kr och inte använt mer än 30% av Ledlamporna)

men okey jag byggde ju själv. men vad kostar en Mh att bygga eller T5 ?

6 känns lite skönt att ha bara 15volt över karet (men det är ju mer en känsla såklart)

nackdelar med led

tja ??? skulle va att man i dagsläget får bygga själv

det tog mig en helg kanske, men det var det värt.

sen återstår och se om ljuset räcker och passar spser m.m .

men jag har gott om Led och komplettera upp med

en viss värme blir det på baksidan så jag skall sätta en fläkt för att trycka ner lite värme i karet (jag får ju förmodligen ha doppvärmare för annars blir det kallt i karet)

jag skall fixa lite bilder i helgen och lägga upp så ni kan se mitt ormbo av sladdar

och min discobelysning (ser ut lite 70tal med vita och blå lampor i en Hexagon :) )

Postat

Du kör ju bara på 3 Volt !!!!!

Dioder har exponential ökning av strömförbrukningen med ökad spänning.

Effekt = U x I

Med 3 Volt , så får du kanske bara ut 1/3 av maxeffekt ljuseffekt.

I och med att du bara kör på 3 volt, så får du heller inga värmeproblem......

Verkningsgraden påverkas också av temperaturen på LED-en.

Dra upp spänningen till 3,8 V och fram med en fläkt, så att det kyls ordentligt.

Lycka till !

Kolla datablad ordentligt innan du dra upp till 3,8 V.

Du ska köra på maximal arbetsspänning och inte max spänning för LED-en.

Postat

ideen var just att det inte skulle bli så varmt.

sen har jag testat och det lyser mer men inte 3 ggr så mycket vid 3,85 volt och då blir då jäkligt varma och kanske 50% mer ljus.

jag försöker hålla ner värmen med så lite fläktar som möjligt men skall montera en stor 200mm fläkt.

sätter hellre fler och kör på 3 volt och lagom varmt.

Postat

Här är värdena på Led lamporna

dom Vita ger 265000mcd vid 3 volt och 280000mcd vid 3,8 volt

dom blå 120000mcd vid 3 volt och 150000mcd vid 3,8 volt

dom blir som jag sagt tidigare väldigt varma vid 3,8 volt så det är inte värt det bättre och sätta några till då och köra dom på 3 volt.

Postat

Kul bygge!

Funderar också på att bygga nån typ av LED-belysning för att få mer ljus och inte så mkt värme.

Men hur är det egentligen, vad skulle man kunna jämföra belysningen som du byggt med? 70W metallhalogen? Jag har ingen aning, nån som vet?

Postat

Med "vanlig ljuskälla" menar man glödtrådslampor och inte urladdningslampor som exempelvis moderna "lågenergilampor", lysrör (T5/T8) eller metallhalogen.

Postat

Idag verkar det som att man inte har så stora skillnader på verkningsgraden mellan MH, T5 och LED.

Däremot så har "vanliga" ljuskällor mycket sämre verkningsgrad.

Med "vanliga" avser jag glöd-lampor ! (inkl s.k. halogen-lampor med glödtråd)

Den stora skillnaden mellan MH, T5, LED är att LED inte strålar värme (ingen IR) !

Däremot så är effektförlusterna detsamma för alla (direkta eller indirekta (typ IR) ).

I en LED, så blir dessa IR-effektförluster istället som att LED-en i sig blir varmare.

Det är därför som du tycker att LED blir så jäkla varma.

Det ska dom bli !

Postat

Intressant. Ser fran emot bilderna.

En tanke som slog mig, kan man använda någon sorts dimmer på dessa? Isf Vilken? Skulle ju vara perfekt för att ställa färgerna precis som man själv vill h adet.

Postat

Nej Uffe mina led skall inte va så jäkla varma. det behövs nämligen inte bara man håller volten inom Ledlampans arbetsområde 3-3,8 volt så är inte effektförlusten så stor som du säger. men om man sänker volten under 3 så sjunker effekten snabbt som du säger, dvs det fungerar inte så bra att dimma led. vill man ställa hur mycket blå ljus man vill ha så får man koppla dom så man kan stänga och slå på olika slingor.

Gurra jag förstår din undran men detta är väldigt starka led 265.000 mcd dvs säkert 10-20 ggr starkare än "vanliga" led . ex kjell o Comp har "högintensiva" led på 15.000 mcd.

dessa är dom starkaste led jag har hittat efter att surfat runt hela hösten efter info.

min info om led har jag från leverantören/tillverkaren och har gjort åtskilliga tester med olika kopplingar så jag får nog säga att jag har erfarenhet oxå åtmindstånde om denna typ av led.

nog om detta jag återkommer med bilder imorgon.

självfallet kan man koppla dom som man vill för det tänker jag göra.

Postat

Nej, Keek ! ;-) he-he, ta det hela som en konstruktiv diskussion.......

LED går alldeles utmärkt att dimma !

Man dimmar genom pulsbreddsmodulering (med full spänning).

Detta innebär att man mycket snabbt slår på full spänning och helt slår av spänningen.

med ca 10 khz.

Detta gör man genom att man har ett switchat power supply,

men du har ju en vanlig AC-DC omvandlare dvs likström ut.

Innan jag fortsätter diskussionen, så ska man väl tilläga att data (egenskaper) på LED skiljer från olika leverantörer och dessa LED produkter utvecklas mycket snabbt just nu,

så det som är sant idag, är kanske inte det i morgon.

Det här med problemet med att mata LED "hårt" (dvs hög spänning) skapar en rad samverkande följdproblem.

Hög spänning ger högre ljuseffekt, som i sin tur ger varmare LED, som i sin tur ger kortare livslängd och verkningsgrad.

Kyler man LED ordentligt, så minskar temperaturen

och livslängden ökar och verkningsgraden.

Det är därför kylning är så viktigt !

Men man kan väl göra som du också, dvs att inte kyla på något speciellt sätt,

men då utnyttjar du inte LED optimalt.

Fördelen med din lösning är att man slipper stora dyra kylsflänsar och/eller bullriga fläktar.

Om man gör en LED-armatur, så ska man försöka att maxiamera ljusstyrkan

men fortfarande ha en hög verkningsgrad och lång livslängd,

så det gäller att balasera dessa parametrar på ett optimalt sätt.

Nej Uffe mina led skall inte va så jäkla varma. det behövs nämligen inte bara man håller volten inom Ledlampans arbetsområde 3-3,8 volt så är inte effektförlusten så stor som du säger. men om man sänker volten under 3 så sjunker effekten snabbt som du säger, dvs det fungerar inte så bra att dimma led. vill man ställa hur mycket blå ljus man vill ha så får man koppla dom så man kan stänga och slå på olika slingor.

Gurra jag förstår din undran men detta är väldigt starka led 265.000 mcd dvs säkert 10-20 ggr starkare än "vanliga" led . ex kjell o Comp har "högintensiva" led på 15.000 mcd.

dessa är dom starkaste led jag har hittat efter att surfat runt hela hösten efter info.

min info om led har jag från leverantören/tillverkaren och har gjort åtskilliga tester med olika kopplingar så jag får nog säga att jag har erfarenhet oxå åtmindstånde om denna typ av led.

nog om detta jag återkommer med bilder imorgon.

självfallet kan man koppla dom som man vill för det tänker jag göra.

Postat

pulsbreddsmodulering ger inte det ett fladrande ljus då, som det blev för mig när jag råkade använda ett växelströmsaggreggat ;) ?

Jo jag vet att man måste kyla led om dom blir varma står överallt om man surfar runt lite.

Ideen med led för mig var just att slippa värmeproblem och förstås mindre energiförbrukning och inte en massa surrande fläktar ,har nog av det på mitt arbete innan data (man går runt och tror man har tinnitus ju). sen som jag skrev tidigare så är effekten bara 5-10% mindre om man sänker volten och värmen säkert halverad så inget svårt val, jag sätter i några led till om ljuset inte skulle räcka, (leden kostar ju bara någon krona per st och jag har massa liggande).

varför vara girig och kräma ut det sista ?

Postat

Nej, det blir inget synbart fladdrande ljus.

Med 50 hz, så kan det upplevas som flimmer (kolla med gamla hederliga T8 lysrör)

Men har man över 200-400 Hz, så upplever inte det mänskliga ögat något som helst flimmer.

I mitt fall rekomenderar jag 10.000 Hz, men det är för att uppnå hög verkningsgrad på power supply vs komponentkostnad.

För att slippa flimmer, så hade det ju räckt med 400 Hz.

Du nämner att man ökar effekten med typ 50 % , men får bara ut 5-10% mer ljus !

Verkningsgraden är ju katastrofalt lågt på det sista ljustillskottet på din LED-ramp.

Det är därför man måste kyla LED, annars får man dålig verknignsgrad.

Jag säger inte att man ska maximera ljusflädet ifrån en armatur,

för då får man pricis det som du säger dåligt verkningsgrad.

Utan jag säger att ljusstyrka, verkningsgrad, livslängd, pris och kylning ska optimeras,

så att det passar bäst för saltvattenskar.

Allt hänger liksom ihop.....

Jag håller med om att oljud(bakgrundsljud) är ett elände typ PC med hårddisk och fläktar.

Därför tycker jag att när man ska kyla en LED armatur,

så helst köra med passiva kylflänsar.

Ev. kan kan ha en fläkt som drar igång på heta sommardagar

och kapar topparna, så att man slipper dimensionera kylflänsarna efter heta sommardagar.

Jag funderar på att man skulle kunna använda långa koppar-skenor ( typ I-balk)

eller klippa remsor ifrån en kopparplåt. ( ex 1600x80x1 mm)

Dessa plåtar är både strömledare och passiva kylflänsar.

Kylflänsarna (plåtarna) monteras vertikalt för utnyttja skorstens-effekten vid kylningen.

Sedan sätter man ihop alla kopparplåtar med distanser och skruvar i plast.

Alla LED-ar löds sedan fast på två plåtar.

Sedan kan man parallellkopplar flera LED-skenor för att få en bredare armatur.

Ska man ändå använda axial-fläktar,

så bör man använda stora fläktblad med lågvarvig motor,

för att få så lite oljud som möjligt.

Jag tror att har man en litet kar,

så är det inte så viktigt med att kräma ut det sista ur en LED-armatur,

men har man ett stort kar, så blir driftkostnaderna viktigare

(i alla fall för oss med tunna plånböcker)

pulsbreddsmodulering ger inte det ett fladrande ljus då, som det blev för mig när jag råkade använda ett växelströmsaggreggat ;) ?

Jo jag vet att man måste kyla led om dom blir varma står överallt om man surfar runt lite.

Ideen med led för mig var just att slippa värmeproblem och förstås mindre energiförbrukning och inte en massa surrande fläktar ,har nog av det på mitt arbete innan data (man går runt och tror man har tinnitus ju). sen som jag skrev tidigare så är effekten bara 5-10% mindre om man sänker volten och värmen säkert halverad så inget svårt val, jag sätter i några led till om ljuset inte skulle räcka, (leden kostar ju bara någon krona per st och jag har massa liggande).

varför vara girig och kräma ut det sista ?

Postat

För en 10 år sedan körde man vanligtvis på ~40 khz med en droseel lindad på en järnkärna ev ferrit och man hade verknignsgrad på 75-80%.

Tack vara dom nya HEXFET och IGBT-fetar med mycket korta t(on), t(off) och låga r-ds(on)

så har man kunnat gå upp till 250-500 kHz på swichade aggregat.

Detta gör att man kan göra betydligt mindre aggregat (storleken på power supply är i stort sett typ propotionell till switchfrekvensen) med bibehållen verkningsgrad.

Då kostnaden för el till belysning av karet, så är verkningsgraden power supply viktigare än att dom är små och billiga.

Det är därför som man vill gå ner i switchfrekvens till typ 10 khz,

då blir kan man öka verkningsgraden från typiska 85-90 % till 96-98 %.

Matar man med 1000 Watt, ändras efektförlusten ifrån 100-150 W till 20-40 W.

Har man 100-150 watts effektförlust i ett switchat power supply,

så måste man kanske använda fläktkylning (inget bra...)

När man bygger ett switchat power supply på ex 500Watt,

så är det inte viktigt att den blir liten typ som en cigarettpaket,

utan verkningsgraden är viktigare och sedan blir power supply stor som en 1 liter mjölktetra.

Men, det här vet du säkert redan...

De vanliga pulsbreddsmodulerade aggregaten jobbar med frekvensen 40kHz.
Postat

Jo, jag glömde säga att switchade power supply till LED armatur inte ger en viss utspänning

som man brukar göra, utan dom ger en konstant utström.

Marknaden måste utveckla speciell anpassad eletronik för strömmatade switchade power supply till LED-ar. Dimmerfunktionen får man liksom på köpet, då det inte innebär några extra komponenter (ja, förutom en vrid-potentiometer, kostar typ 10 kr)

För dom som kan lite mera om elektronik, vet att switchade power supply med en fast utspänning alltid har en spole, diod och en stor kondensator efter switch-transistorn.

På strömmatade switchade power supply, så behöve inte denna stora kondensator.

När ett power supply går sönder, så är det oftast denna kondensator som går sönder, så det är bra om man slipper använda dom.

Denna kondensator är stora , dyr och går lätt sönder....

Postat

Det stämmer !

Man kan väl säga att vi båda har rätt, fast på lite olika sätt !

Du pratar om drivers till lysrör och jag pratar allmänt om switchade power supply.

Drivelektronik till lysrörarmaturer är väldigt priskänsliga,

så därför har man inte bästa och senaste elektroniken där ännu

för den kostar lite mera.

I vårat konsumtionsamhälle, så skiter man (=dvs armaturtillverkarna) nästan i verkningsgraden, för det är ju användana som får betala elräkningen.

Personligen betalar jag heller 5-10 kronor extra för elektroniken och

får en 5-10 % bättre verksningsgrad på lysrörsarmaturen.

Detta gör att totalkostnaden för min amratur under desa livlängd blir klart billiagre pga lägre elräkningar.

Men detta är en konsumentstyrd marknad och så länge inte konsumeterna efterfrågar hög verkningsgrad (låga effektförluster), så blir det nog inga förändringar i driv-don för lysrör.

När det gäller vanliga "switchade power supply",

så har konsumentera ofta betydligt större krav på verkningsgrad, än på drivdon till lysrör.

Vem går till Ikea och frågar vilken verkningsgrad den här lysrörsarmaturen ?

Jag gör det inte, jag frågar bara om priset !

Däremot om jag går till Kjell&Co och ska köpa ett switchat power supply,

så kollar jag alltid verkningsgrad.

När det gäller belysning till akvarium, så är detta förenat med stora driftkostnader,

så därför bör man ha mycket bättre koll på verkningsgraden !

"Small bill" är bättre än "big bill"

Jag har kollat några som driver lysrör och halogenspottar. Olika fabrikat men alla runt 40 kHz. Och de har alla en stor kondensator för att ljuset inte skall blinka med 100 Hz.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...