Gå till innehåll

Månfisk i akvariet. Rätt eller fel


wrang

Rekommenderade inlägg

Hejsan jag har haft länge en förtjusning utav denna fisk Monodactylusargenteus - Månfisk

och undrar nu om det är rätt att ha dessa i ett saltvattensakvarium dom är visseligen "sötvattens" fiskar som små men som större så lever dom i bräckt/saltvatten.

monodactylus_argenteus21.jpg

Om man nu skulle köpa sådana här, undra hur länge dom skulle behövas vänjas in till saltvatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inget om just dessa fiskar men jag har plockat räkor från östersjön å satt i mitt kar vänjde in dom under ett par dagar men har hör dom som gjort det under ett par timmar.

Black molly är ju också en sån fisk som går att vänja in vid salt så vist borde det gå under några timmar sen vet jag inte om dom tar stryk långsiktigt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett att ett par offentliga akvarier har haft dom i saltvattenskar, så det går nog bra.

Bara så du vet så tappar dom sin fina färg ochblir helt gråbruna när dom blir äldre, dom tappar också sin fina lyster.

Jag har hört att dom ska vara väldigt nervösa och när man slår på lyset kan dom få panik och fara in i glaset och skada sig.

Mvh Michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade dessa i Bräckvatten och de är lättskötta och trevliga, funkar fint i saltvatten men blir lite stora i iaf vilt tillstånd. De tappar som nämnt färgen när de växer upp, och blir inte lika fina längre.

De käkar det mesta, de tog både flingor och räkor för mig.

Man ska nog helst ha lite flera och inte tillsammans med agressivare fiskar då de får sina fenor naffsade av artfränder eller andra fiskar som kan hunsa dem.

Det är vad jag minns av dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du inte att det finns tillräckligt med snygga ”riktiga” saltvattensfiskar längre, som i sitt naturliga tillstånd lever i saltvatten? Varför ska man deklinera naturens lagar mer än vi saltvattensfrälsta själar redan gör?

/Jörgen

Men månfiskar e riktiga saltvattensfiskar, när dom e äldre. Lever ju i bräckt som unga. Och jag håller med wrang. Dom e jäkligt snygga i stim!smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såklart får man tycka vad ni vill om denna fisk, och visst är den

vacker. Men det finns ju en anledning till att månfisken drar sig ut

till reven när den blir äldre. Ingen rom kläcks i saltvatten. Ungdjuren

lever ju endast i bräck eller sötvatten. Jag vet att det är en

besvärlig fisk, men jag tänkte fråga ändå. Finns det någon här på

forumet som lyckats odla månfiskar?

/J.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...