Gå till innehåll

Akutsyrebrist pga bakterieblomning (Kolkälla)


petrol

Rekommenderade inlägg

Då har det väntade skett:

Hade nog lite för mycket att tänka på för jag doserade sockret 2ggr i dag (2 fulla omgångar alltså).

När jag kom hem för en stund sedan så var karen helt mjölkiga, firrarna står vid ytan, alla mjukkoraller har dragit i hop sig som de gör på natten (har full belysning på).

Åtgärd gjord än så länge är: Riktat flera pumpar mot vattenytan, satt på UVt, kopplat på en liten 25mg ozongenerator på skummaren, håller på att göra osmosvatten (fast det sista känns som det kvittar när systemet är på 2300L).

Något jag glömt? Eller någon som har fler tips på vad jag kan göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle slängt i en pump med någon slags filtervadd som samlar upp 'blommningen' och sedan tvättat ur vadden med några timmars mellanrum, tror man kan exportera bort en hel del den vägen.

Har du vid något tidigare tillfälle sett att fiskarna uppvisat tendens till syrebrist när du legat på gränsen med vodka/socker?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle slängt i en pump med någon slags filtervadd som samlar upp 'blommningen' och sedan tvättat ur vadden med några timmars mellanrum, tror man kan exportera bort en hel del den vägen.

Har du vid något tidigare tillfälle sett att fiskarna uppvisat tendens till syrebrist när du legat på gränsen med vodka/socker?

Jag ska leta upp något gammalt filter, men kommer att ta ur det innan jag lägger mig så det inte blir värre under natten. Tack för tipset!!

Till din fråga: Nej.

Detta är säkert ett extremfall.. Dubbelt så mycket socker i som i vanliga fall..

Backterierna har mummsat i sig sockret och nitraten(?) och nu smaskar i sig syret..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till din fråga: Nej.

Anledningen till min fråga är att jag själv ligger 'All time high' denna veckan med Vodka i mitt kar för att försöka pressa ner fosfat och nitrat så mycket det bara går. Jag har under några dagar sett att fiskarna visar lite tecken på syrebrist, och speciellt en av dem, samt att jag fått lite grumlighet som jag inte haft innan. Så nu har jag börjat dra ner på dosen för att inte ställa till något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sockret verkar då vara mkt kraftigare/farligare än vodkan. Jag har lyckats överdosera upp till 5 ml vodka per dag för mina drygt 100 liter, fick grumligt vatten men inga akuta tecken på förgiftning eller syrebrist. Karet blev klart igen på tre dagar. Skumma mkt blött är också mitt förslag.

P.S. Mjukisarna återhämtar sig fort, vänta bara någon dag med dosering av någonting.

EDIT: varför står det (etanol) i rubriken? Sockret som du överdoserade är väl inte etanol, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blev du inte lite misstänksam när skummaren löpte amok? Jag skulle aldrig dosera socker i mitt kar. Jag tycker att du sak börja med zeolit och vodkadosering med en doserpump. Det kan ta flera veckor innan nitraten börjar gå ner och när den gör det så måste man vara lite allert och mäta ofta och minska doseringen till man hamnar rätt. Nu har du ju gjort ett misstag med att dosera dubbelt och misstag gör man ju lätt, Jag vet av egna erfarenheter men med vodkan har jag faktiskt inte gjort misstag, en gång för länge sedan när jag körde manull dosering doserade jag visserligen baccardi limon hehe.. Jag tog fel flaska i barskåpet i mörkret. Låt skummaren skumma blött och ingen dosering av socker mer + att du bör ha ordentlig ytcirkulation i akvariet och sumpen, ozon syresätter vattnet så den är bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det gick bra. Senare på natten så började vissa av mjukisarna att slå ut igen. Men fiskarna stod fortfarande vid ytan. På morgonen var allt som vanligt med klart vatten och allt. Senare på dagen blev det mjölkigt igen men fiskarna snappade inte efter luft. Nu är det klart igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skönt att det gick bra!! :smiley20:

Som Manne skrev tidigare, så är det nåt strul eller nåt, så är det bara att höra av sig.

Har själv testat lite med socker men tror jag håller mig till vodkan, blir roligare så när man kan dela med sig lite !! ( 3ml till karet och en 2:a till mig !!):snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...