Gå till innehåll

Zebrasoma flaviscens, sjuk?


NephruruS

Rekommenderade inlägg

alltså visst om det gått lite fort fram!

Men när jag ber om hjälp kan ni väl åtmindstonde försöka hjälpa mig istället för att hacka på mig eller är det för mkt begärt?

Jag formulerade mig klumpigt, ber om ursäkt för det. Tror bara att du bör läsa på lite kanske och inte lita blint på din handlare. Givetvis är en bra kost en grund för pigga och friska firrar men mat som gör att fiskarna inte blir sjuka så lätt osv. är rena säljargument.

Självklart kan/kommer de gå åt skogen nångång, de gör det för alla. Men är man lite påläst så är de lite enklare när det händer. Fråga på guiden om du har problem, vi bits inte, bara jag igår för att ja var lite kinkig, ska inte upprepas :)

Välkommen till Guiden och hobbyn förresten!

Jaha de säger du Jonas... då kanske Disney hade en bra anledning när de tog fram personligheten på den gula kirurgen i filmen Hitta Nemo :)

Det är faktiskt ganska mkt som stämmer, mer eller mindre med verkligheten, i den filmen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag formulerade mig klumpigt, ber om ursäkt för det. Tror bara att du bör läsa på lite kanske och inte lita blint på din handlare. Givetvis är en bra kost en grund för pigga och friska firrar men mat som gör att fiskarna inte blir sjuka så lätt osv. är rena säljargument.

Självklart kan/kommer de gå åt skogen nångång, de gör det för alla. Men är man lite påläst så är de lite enklare när det händer. Fråga på guiden om du har problem, vi bits inte, bara jag igår för att ja var lite kinkig, ska inte upprepas :)

Välkommen till Guiden och hobbyn förresten!

Det är faktiskt ganska mkt som stämmer, mer eller mindre med verkligheten, i den filmen :)

Ingen skada skedd och tack för välkommnandet :)

maten heter förövrigt = Ocean Nutrition, Formula TWO Marine Pellet,

innehåller dessutom vitlök stod det när jag läste nu :P inte bara jag som tycker om vitlök alltså =) hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Henrik

Jag har sett detta beteende hos både Pincett och Kirurg. Jag tror att det är stress.

Vissa handlare bryr sig inte så mycket, tror jag, de vill ha in sina pengar bara tyvärr....

Jag startade upp mitt första akvarium för ett och ett halvt år sen, man gör många misstag ÄVEN om man läser på , det är så man lär sig. Ta inte åt dig vad folk säjer. Lycka till!!

Okey, hur kan man minska stressen isåfall på minst stressande sett?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

frågan o tråden har vart uppe förrut. Precis så där beter sej gula kirurger. det är en ganska vanlig egenskap hos denna art. Det är alltså inte nåt fel på vare sej fisk eller vatten. Sen varför alla flavescens inte beter sej så vet jag inte, men på nåt sätt har den ett nervöst psyke till sin natur. jag tror de kan bero på att den vill ha mer simyta än vad den får, o därför gör dessa ryck ibland. jag har sett mönstret på många just gula kirurger, i både mitt eget kar o andras.

Okey tackar Jonas, skönt att se dig kvar smygandes här :) var faktiskt riktigt orolig eftersom jag verkligen fäst mig vid den firren =)

då får jag hoppas att det är så det hela ligger till så den inte lämnar mig, nämndes andningen i den andra tråden oxå?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej hur har det gått för firren???

jag har nystartat ett 400 liters deltec kar för ca 3 månader sen har redan 13 firrar alla mår fin fint.... men har väll gjort samma sak vart för ivrig får hoppas inget går galet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Har precis samma fenomen på min Scopas, andra dagen i rad! Mitt kar har vart igång sen oktober! Har inga problem med värden. Däremot kört igång Balling plus! Den äter som vanligt! Däremot har jag haft en tendes till vita prick sen jag fick fisken för drygt 3 v sen till å från, men inget som märkts på den. Har kört uv under hela tiden. Men tror att effekten varit dålig i uv pga gammal lampa. Sätter i ny idag! Så man får se om nån dag om de hjälper!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min scopas har prick lite då och då. Inget jag bryr mig om, hans allmäntillstånd är bra och de försvinner efter nån vecka.

Blir allmäntillståndet dåligt så kan man ju börja funderar på årgärder. Zebrasomas får lätt prick, oftast inget allvarligt så länge man har shyssta värden i tanken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...