Gå till innehåll

Oväntad effekt av KZ Zeolit


pwin

Rekommenderade inlägg

jovisst, men då får man ju naturliga färger, om man kör NSW, tillsätter man så gödslar man anser jag!

det är samma med växter!

Gödsel är vackert! Ta en sväng förbi Joe`s Korallenfarm (och glöm hans hemsidas usla bilder) nästa gång du åker förbi Dortmund så förstår du vad jag menar. Äckligt mycket färg! Onaturligt men grymt utfärgat!

Joe´s värden: NO3 ca. 2 -5 mg/l, PO4 ca. 0,09 mg/l

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gödsel är vackert! Ta en sväng förbi Joe`s Korallenfarm (och glöm hans hemsidas usla bilder) nästa gång du åker förbi Dortmund så förstår du vad jag menar. Äckligt mycket färg! Onaturligt men grymt utfärgat!

Joe´s värden: NO3 ca. 2 -5 mg/l, PO4 ca. 0,09 mg/l

de där med färg o näringsämnen..e de inte så att vi väljer att kompromissa..

om vi kör näringsfattaigt a la zeovit, då får vi fina färger o inga algproblem,dvs helhetsintrycket är snyggt. väljer vi att höja näringsnivåerna lite så får vi kanske ännu snyggare färger, absolut, MEN då får vi mer sannolikt alger, o helhetsintrycket är inte så kul.

jag ser hellre lite bleka koraller men ändå helt klart färgrranna, och inga alger (dvs zeovitkonceptet), än sjukt snygga koraller men en del algproblem.

Vi pratar så mkt om korallernas färg, men glömmer helhetsintrycket..det är ett akvarium..inte en korallutställning.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad menas med lite alger? Vilka alger är det isf?

För min del är ett naturligt utseende viktigare, dvs som det ser ut på reven, med alger lite här och var som fiskarna betar av konstant.

smaksak..men jag menar precis som du..är mikroalgväxten så begränsad som den är på ett riktigt rev, då kallar jag de snyggt o likställer de med inga algproblem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En läges rapport om min mjukstart med Zeolith, fortfarande bara 1 liter på 1400 liter.

Den positiva effekten på fiskarna kvarstår, i fredags stängde jag dessutom av UV filtret och fiskarna mår lika bra fortfarande, trots att jag bökade en hel del med karet under helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En läges rapport om min mjukstart med Zeolith, fortfarande bara 1 liter på 1400 liter.

Den positiva effekten på fiskarna kvarstår, i fredags stängde jag dessutom av UV filtret och fiskarna mår lika bra fortfarande, trots att jag bökade en hel del med karet under helgen.

Intressant, kör du med samma dos vodka eller har du ändrat den efter att du satte i zeoliten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som åskådare till pwins fantastiska kar med lite större mellanrum än han själv;)...så kan jag bekräfta att effekten på fiskarna är riktigt riktigt tydlig!...vi va där på en träff för en månad sen, o nu var jag där i förrgår...de första jag såg va en dramatisk reduktion av odinium (för de va de väl per..??)...nästan helt borta...

mkt spännande..effekten ko ju s¨snabbt vad jag förstår, o verkar inte kopplad till sänkning av nitrat, för den släpar ju efter mer.

kan de inte va nåt sorts kemiskt filter, att dåliga saker absorberas??..toxiner från koraller???

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...