Gå till innehåll

Beslutsångest


jakob

Rekommenderade inlägg

Nu vet jag inte längre vad jag ska välja :ledsen:

Jag har nu velat mellan två olika alt i 2 månader: ska jag göra om mitt 200liters kar till saltvatten eller att köpa ett RSM? Jag vet inte vad som är bäst:/

Fördelarna med mitt 200l: större, kan ordna all teknik som jag själv vill ha det(om jag klarar det:)), större, snyggare, mer växt och djurliv och lättare att få balans i karet.

Nackdelar: eftersom jag är nybörjare kanske vore dumt att fixa allt själv. Är rädd att jag inte ska klara det.

Fördelarna med RSM: skit snyggt, enkelt uppbyggt för en nybörjare som jag^^,

Nackdelar: Mindre än mitt 200liters, dvs mindre fiskar och djur. Jag är främst rädd att om jag köper ett RSM och ångar mig för att det är ett litet kar.

Kan ni hjälpa mig välja?

tack på förhand :smiley9: mvh jakob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

många börjar smått. jag började med 54l efter 3-4mån så blev det 240l i ca 8-9mån där efter så hittade jag mitt 450l som jag har i dag. som d så fint heter "mycket vill ha mer".

Håller med Anders att man vill ha större efter ett tag.

Jag har också 450L som jag haft i lite över 1 år nu och funderar starkt på ett större !!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag resonerar lite annorlunda här. RSM är lätt att komma igång med och blir du biten så är nog "risken" stor att du snart ändå vill ha ett lite större kar än ditt 200 liters. Om du startar igång med ditt 200 liters och ska köra sump med mera så blir det kanske mycket meck och kostnader som blir svåra att få igen om du vill byta upp dig från det. Å andra sidan vet jag inte riktigt hur beg marknaden är på RSM.

En annan pluspost för RSM är ju att det är snyggt.

Lycka till i ditt beslut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är du för människotyp. Har du tapetserat om själv hemma, moddat en bokhylla eller ett kökskåp för att det skall passa dig bättre eller bytt högtalare i bilen? I så fall 200.

Har du inte byggt om någonting och tycker att det inte är kul att modda RSM.

Men det finns AM Percula också. 90 eller 120 långt. Brukar gå att hitta här på köp & sälj eller på blocket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för alla svar, jag väljer att fixa 200liters karet:D

En utmaning blir det men det ska samtidigt bli roligt:D

jag måste dock ha en ny ljusramp.....det är det största problemet, finns det ngn ni kan rekomendera`? mvh jakob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...