Gå till innehåll

Tysta skummare!


jakob

Rekommenderade inlägg

Hallå alla!

Har nu börjat göra om mitt 200liter till saltvatten. Jag har just nu mitt kar i sovrummet, och skulle gärna vilja fortsätta med detta.

Jag inköpte en skummare här om dagen: en Sea Clone 150 gallon(570liter), och prövade den för att se hur mkt den lät, tyvärr lät den ganska mkt;/

Eftersom karet inte är så stort kommer jag inte heller använda mig av sump utan en enkel påhängningsskummare. har ni ngra smarta tips som ljuddämpning eller tips till tysta skummar?

tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Undrar lite över ljudet och hur skummaren sitter, hänger den över kanten? är det ett sörplande ljud från där luften sugs in i slangen som sen går ner till pumpen?

Sörplande ljud fixar du enkelt: sätt en längre syreslang som slutar i en halvliters petflaska som du skär av botten på och stoppar full med vit vadd (köper du i närmsta textilaffär).

sen detta med att ha en skummare som hänger på kanten, köp bildämparmatta: alltså skumgummimatta som man stoppar i bilar för att minska ljudet inuti, finns på biltema och mekonomen. Sätt den mellan skummaren och karet, spec där den hänger över kanten. Inte ner i vattnet då den kan suga åt sig vatten som sen luktar etc. Sen kolla så mattan är emellan karet och alla punkter på skummaren som är i kontakt med karet. Dessa två punkter har jag åtgärdat med min red sea prizm pro deluxe och det är sådan skillnad jag kan inte beskriva det. : )

Men dessa tips är alltså lite allmäna då jag inte vet hur din skummare fungerar! Hör av dig om det hjälpte!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...