Gå till innehåll

Om marknadsföring på forumet


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Lasse,

Håller ditt argument fortfarande för affärer sin inte är online och skriver på SG idag? När det har kommit kritik mot en välkänd affär i Mölndal och en annan i Södertälje har vi bromsat detta eftersom de dessutom inte ens känner till att kritiken kommer, och därmed inte kan försvara sig enligt vad du skriver ovan. Sedan har vi ytterligare några affärer vars innehavare sagt till mig att de inte hinner läsa vad som skrivs utan bara loggar in sig någon gång emellan för att annonsera en sändning (du känner till minst en sådan affär). Håller ditt argument även i dessa fall? Ska affärerna förväntas läsa SG varje dag för att se om det kommit kritik mot dem?

Zoopets regel tycks inte vara helt oomtvistad heller. Kjell Fohrman får det hett om örona i denna tråd: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=101017&highlight=butik+kritik

Det är klart att Zoopets regler är omtvistade eftersom de är stora. Att (Edit - det var oklart stod vi skall vara alla) skulle tycka samma är ju orimligt. Framförallt gällde debatten där Kjell som person och hans moderering. Sådan kritik hade aldrig släppts fram på Guiden. Jag vet - ett av mina inlägg levde ca 10 minuter när jag kritiserade modereringen och att jag hade varnats,

Fortfarande är min åsikt att det är rätt att släppa fram negativ kritik om den är riktad och aktuellt företag nämns och att den inte är anonym samt inte olaglig. Det är för mig en hederssak att fullt ut stå för sina åsikter och göra det igenkännligt. Anonym kritik har för mig inget värde.

Egentligen skulle det även gälla positiv kritik men jag tror att det är svårare att administrera. Att det kan bli marknadsföring är en risk men såsom Magnus skrev - åtminstone för mig (och han) som varit med ett tag så får sådant ett negativt inflytande eftersom vi känner igen lössen på gången.

För mig är det bara en formalitet och ett sätt att slippa problem att man släpper igenom kritik och angrepp av personer och affärer som är lättidentifierade genom de uppgifter som publiceras med motivering att det inte står vilka det gäller. Ett sådant angrepp går inte att försvara sig mot eftersom de som skrivit bara kan fråga - kände du dig träffad eller...... Sedan att man som person eller företag väljer att inte gå till försvar är en anna sak. Ettdera så stryker man alla sådana inlägg där kritiken/smutskastningen/personangeppen görs på lättidentifierade objekt eller överhuvudtaget all kritik eller så tillåter man dem där namn på personer och företag namges och den som står för kritiken framstår med eget namn.

Gränsen mellan marknadsföring och vänskapligt förmedlande av uppgifter om nyinkomna leveranser är hårfin och där krävs nog att moderatorerna hela tiden är på alerten och även offentligt motiverar sitt beslut.

I Zoopettråden som Vargklo hänvisade till är det också ett fåtal personer som var aktiva jämfört med hela mängden som besöker zoopet och det är det här också. Det är därför viktigt att fler uttalar sig och att Moderatorerna har fingertoppskänsla. Det går ju att pröva en linje och om det går åt h-e så ändrar man tillbaka igen.

MVH Lasse

PS Jag han inte med och missade Jakens inlägg. Min åsikt är fortfarande som ovan att det enda acceptabla är att i eget namn få kritisera namngivna företag - detta gör att skitsnacket försvinner - att däremot anonymt få kritisera anonyma men lätt identifierade företag eller personer gör att skitsnacket får fotfäste. Om vi inte har det som i första fallet så måste all kritik mot anonyma företag och personer också strykas - allt annat är strutspolitik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 130
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Det var lite detta som hände i höstas, då det blev en massa inlägg med direkta eller indirekta pushningar för en butiksöppning i Västsverige. Efter ett tag tröttnade Stockholmarna på att stillatigande titta på, och det gick inflation i antalet medlemmar som pushade för "sin" butik i sin signatur mm. Efter ett tag fick vi ganska många PM från medlemmar som sade att de var på väg att lämna SG som blivit alltför kommersialiserat. Uppenbarligen är det svårt att finna en regel som passar alla, men i höstas gjorde vi alltså en uppstyrning.

!

ja detta måste ju varit fruktansvärt för stockholmarna! tur man bor i rätt ände -ciggar-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att försöka gå från ämnet så måste jag stilla undra om det verkligen var samma regler förr? När jag började hänga här på SVG för ca 2½ år sedan så var det väldigt sällan tal om någon censur eller om låsta trådar. Antingen hölls det väldigt diskret och hemligt, eller så förekom det inte alls i samma omfattning. Stämningen var bättre, det var intressantare läsning och det kändes som "snällare" moderering. Vad är det egentligen som ändrats? Är det andra typer av medlemmar, eller är det andra typer av moderatorer?

Klimatet tycks ha hårdnat och moderatorerna tycks ha tuffat till sig. Inget av detta har gjort guiden trevligare.

Förr var guiden trevligare och samlade likasinnade på ett mer familjärt sätt...nu skall många överbevisa varandra och många vill hålla stenhårt på sitt, eller bräcka varandra med den ena teoritråden efter den andra.

Ursäkta...handlade ju inte om detta, så någon moderator kanske får gå in om redigera lite, men på något sätt känns det som att det hela i någon ända hänger ihop med topicen.

ps. Nu säger nog någon att jag inte behöver hänga här om jag inte trivs, men trots allt är det här jag har mina likasinnade, min hobby och min hjälp då jag behöver någon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Erik, tack för dina synpunkter.

Jag har hängt här i tre år (varav på som moderator), och det har nog gått lite upp och ned varje år, tycker jag. Men i takt med att hobbyn växer kommer fler personer in och dynamiken ändras.

Jag vill ändå att vi håller oss till ämnet "marknadsföring" i denna tråd, annars blir det svårt att komma fram i denna fråga. Men det kan ge en bakgrundsbild. Om du (eller någon annan) vill starta en diskussion kring något mer generellt kan du/ni väl lägga ämnet i en ny tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker oxå det borde vara okey och tipsa. fan det är ju inte det att butikerna sitter med överskott av allt som dom inte blir av med, snarare så har väl både butiker och vi hobby utövare problem och hitta något speciellt och om något dyker upp så hinner man knappt starta bilen innan godbitarna är slut. om man tipsar att ex en central butik i sydsvensk storstad har fått in musslor så stör det ju inte en större butik utan för samma storstad efter dom ju inte har musslor ändå nu. om sen den centrala butiken inte annonserar just nu så spelar det mindre roll. Alla som bedriver en seriös verksamhet kommer för eller senare att komma till insikt att här på svg träffas alla (större delen) av deras potentiella kunder så här bör man synas.

sen om dom annonsera denna månad eller nästa eller nästa år skit samma.

dom som redan annonserar här kan ju lätt bemöta "smygreklam" i sina egna trådar med egna erbjudande.

dom butiker som inte är seriösa kommer ändå att fösvinna så dom är och blir inget problem för någon. sen rättvist eller inte - livet är inte rättvist bara en lång plåga sen dör du.

jag tror att alla vinner på att hobbyn växer, och att vi blir fler kan nog ingen butik tycka vara fel, även om dom inte sålde startkitet så kanske dom får sälja en fisk eller två senare.

halva nöjet är ju och åka runt och leta och kolla vad som finns i dom olika butikerna inte att köra till en och köpa allt .

fast kritik mot butiker tycker jag skall fungera som nu annars risk för smutskastning i onödan.

och inga pricerunner trådar det tycker jag oxå fungerar bra nu.

vet inte om jag får fram min tanke känns lite luddigt när jag läser det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man tittar på tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=21091 så bryter den reglerna om man skall följa dessa punkt till punkt. Det kan väl inte vara meningen i alla fall. En sådan här konversation måste ju vara tillåten även om den ger en handlare mycket kredit och även om de skulle befinna sig i någon storstad där det finns större konkurens.

MVH Lasse

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vill bara tillägga att jag inte menar att dom som inte annonserar här behöver vara oseriösa (såg ut så när jag läste vad jag skrivit) . jag menar att dom som sattsar ordentligt på en saltvattensavdelning kommer nog att inse betydelsen att synas här. Ett sätt att ytterligare understryka att svg finns för potentiella annonsörer är ju att vi nämner för dom att vi fått tips om dom här.

Håller med Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som handlare och akvarist tänkte jag ge mina synpunkter....

Forumet och saltvattensguiden är till för att främja hobbyn... inte främja handlare eller varumärken. Om ett inlägg bidrar till att göra saltvattensakvaristen lättare eller roligare så tycker jag det mesta är okej.

Det finns dock två fenomen som jag ogillar och som dyker upp då och då. Och det är vi handlare som är skyldiga till båda.. säkert jag själv också ibland.

1 - Trådstöld. Ibland går en oskyldig fråga över till "kom och köp hos mig"-resonemang. Att annonsörerna får hålla sig i sina egna forum tycker jag är en utmärkt lösning på detta. I andra trådar svarar jag som privatperson och försöker då hålla mig ifrån allt för mkt reklam.

2 - Smygreklam. När butiker som ej betalar för sig försöker "mygla" sig till uppmärksamhet här. Man har ju sett exempel på när en ny-reggad användare hyllar en nystartad butik. Att kunder ger beröm och kritik har jag inget emot, men när handlare gör dylikt om sig själva... då vill jag gärna att moderatorerna ingriper. Annars känns ju mina annonspengar rätt så bortkastade.

Angående vad kunder skriver så tycker jag det mesta är OK. Om man anser att man aldrig har tid att kolla här så anser man sig nog inte vara allt för beroende av saltvattensguiden heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvarievänner,

Vi har haft en spännande och öppen diskussion kring detta med marknadsföring i tråden "Om marknadsföring på forumet". Vi har självfallet haft en diskussion i moderatorkretsen hur vi ska förhålla oss till detta, och vi känner nu att det ligger i både SG:s och dess medlemmar syfte att bli lite mer generösa kring att tipsa om utbudet i affärer mm. Vi planerar därför att köra med följande princip enligt nedan.

Vi har haft en dialog med Kjell Fohrman på Zoopet kring detta med marknadsföring, och nu kommer vi att anamma samma princip som är inarbetad på det forumet (punkt 1-2 nedan). Vi vill dock inte , i varje fall inte nu, släppa på med negativ kritik mot namngivna handlare, se mer om detta nedan.

1. - "Vanliga trådar" i forumet

  • Samma principer som idag, dvs:
  • OK att svara på en fråga som en annan medlem ställer om var man kan köpa en viss sak. Exempel: "Jag behöver X. Var kan jag köpa det", Svar: "Affärerna A, B och C har detta"
  • INTE OK att försöka påverka medlemmar att handla hos en viss handlare framför en annan, då det ser vi som reklam. Exempel: "Köp den hos A istället, de är bättre/billigare". Sänd ett PM till frågeställaren istället om du vill pusha för en viss affär.
  • Gränsen mellan "vänskapligt tips" och "marknadsföring" kan ju ibland vara hårfin, speciellt med den starka lokalpatriotism som finns i olika delar av landet (typ "min lokala butik är alltid bäst på allt"), men om ni anstränger er lite så hoppas jag att ni alla förstår poängen.

2. Forumet Affärer och nyheter

  • Vi har ju ett underforum idag som heter "Affärer". Vi byter namn på detta till "Affärer och nyheter" för att tillmötesgå ert behov att tipsa varandra om nyheter. Behovet gäller ju i första hand levande saker, eller nya butiksöppningar.
  • I tråden Affärer och nyheter blir det tillåtet att proaktivt starta trådar med syftet att tipsa andra medlemmar att "nu finns roliga ovanliga att köpa i X-butiken" eller "Nu har en ny butik öppnat i Y-stad", och sedan en diskussion om detta
  • Inlägg på andra platser i forumet med proaktiva tips kommer att flyttas till detta forum. Du kan dock självfallet skriva, liksom i förbigående, att jag var förbi affären X och köpte Y idag, om ditt inlägg huvudsakligen avhandlar något annat.
  • Vi tillåter självfallet inte att vare sig affärer eller personer närstående till affärer pushar för någon produkt här, dvs samma princip som Zoopet. Gränsen mellan vem som är "trogen kund" och "bulvan", dvs postar inlägg på uppmuntran av en handlare, kan ju vara hårfin. Vi kommer dock att fånga upp misstänkta fall och vid behov radera inlägg om det är alltför uppenbart.
  • Informationen ska vara kort och saklig. Översvallande superlativer eller längder av bilder gör också att det "går över gränsen" och vi kommer att korta av det hela.
  • Kort och gott: Vi ska kunna tipsa varandra om nyheter på marknaden, men detta ska inte bli en bakväg för icke-annonsörer att marknadsföra sig på.
  • Annonsörer får, precis som idag, fortsätta att marknadsföra sig i princip obegränsat i "sina" forum.

Jag citerar Kjell Fohrman från Zoopet, vars princip vi anammar:

Det är alltså OK att göra reklam för PMDD, Akvarielagret, Eheim-pumpar, Juwel-akvariet etc. etc. så länge man inte själv är "inblandad" i det hela.

Ordet inblandad är dock lite diffust - men kan avse sådant som ägare, anställd, anförvant eller ombud. Det är alltså inte OK att den som säljer en viss produkt ber någon göra reklam för produkten i forumet.

3. Kritik till handlare

  • Vi vill fortfarande inte ha öppen kritik mot namngivna handlare på forumet. För det första är vi inte övertygade om att behovet är tillräckligt stort. För det andra tror vi att risken är för stor att diskussionen blir osaklig. I många fall när en kund är missnöjd är det nog ändå så att felet ligger på kundens sida, då en saltvattenskund har ett stort ansvar att själv vara påläst innan ett inköp sker av levande djur. Om du har ett problem med en handlare så får du även fortsättningsvis reda ut det med handlaren direkt. Om någon med fog kan påstå att det verkligen finns oseriösa handlare på marknaden som allmänheten borde varnas för - ja, meddela oss detta så överväger vi regeln igen.

4. Pricerunner

  • Nej, rena prisjämförelser av typen "vem är billigast på xxx", eller "kolla nu har affären xx rabatt på yy-produkten" vill vi fortfarande inte ha. Vi vill uppmuntra alla att själva göra sin marknadsundersökning, bl.a. med hjälp av länkregistret, och se till helheten och inte bara priset vid sina inköp.

/Moderatorerna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga - kommer kritik av en handlare, icke namngiven men relativt lätt identifierad, typ Havres stormarknadstråd, eller av lättidentifierade personer att tillåtas. Jag kan köpa att negativ kritik bannas helt och hållet om även anonyma inlägg mot anonyma mottagare också bannas - annars tycker jag det bara är dubbelmoral. Branchen är inte större än att både affärer och privatpersoner lätt kan identifieras.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse,

Det är svårt att säga på förhand, det beror lite på hur dynamiken utvecklas. Vi vill inte att en enskild handlare ska hamna i fokus. Om någon medlem har sett/upplevt något som är upprörande, så låt oss diskutera det principiella istället - dvs "Vilka röd bör man ge till en nybörjare" eller "Under vilka förhållanden bör man bedriva djurhållning". Jag har hört att i minst ett av dessa fall så har en medlem sedermera gått vidare och informerat kommunens djurskyddsinspektör, som kunde konstatera (vad jag förstår) att inget lagbrott begåtts. Således var ju kritiken i det fallet av subjektiv natur, vilket gör att vi inte vill att någon handlare "hängs ut".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

detta tycker jag låter bra.

tippsa är okey alltså (efter man själv handlat vad man vill ha) så länge det är rimligt

Ps har där starta en saltvattenbutik i Ystad (haha jag bara måste jävlas lite)

Japp, du får gärna tipsa, så länge det är rimligt (inga långa fotoreportage eller så).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga - kommer kritik av en handlare, icke namngiven men relativt lätt identifierad, typ Havres stormarknadstråd, eller av lättidentifierade personer att tillåtas. Jag kan köpa att negativ kritik bannas helt och hållet om även anonyma inlägg mot anonyma mottagare också bannas - annars tycker jag det bara är dubbelmoral. Branchen är inte större än att både affärer och privatpersoner lätt kan identifieras.

MVH Lasse

Det kan inte jag köpa. Ska detta forum enbart vara solsken och rosa moln? Det finns alltid en bra sida och en dålig sida med saker och ting, att tiga ihjäl det dåliga får det inte att försvinna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan inte jag köpa. Ska detta forum enbart vara solsken och rosa moln? Det finns alltid en bra sida och en dålig sida med saker och ting, att tiga ihjäl det dåliga får det inte att försvinna.

Tyvärr försvinner det inte. Dock tror vi som modererar här att det inte sällan bara är handlarens fel när det blir fel utan att det ofta även är kunden. Att då ta den diskusionen här på SG tycker inte vi är rätt väg utan det är något mellan handlare och kund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hört att i minst ett av dessa fall så har en medlem sedermera gått vidare och informerat kommunens djurskyddsinspektör, som kunde konstatera (vad jag förstår) att inget lagbrott begåtts. Således var ju kritiken i det fallet av subjektiv natur, vilket gör att vi inte vill att någon handlare "hängs ut".

Då ska jag klargöra. Konstaterandet från djurskyddsinspektören om att allt var ok skedde innan någon fisk befann sig i de berörda akvariumerna. Uppföljning har inte skett, vad jag vet, och de skyllde främst på deras egna okunskap, vilket även kändes som en undanflykt för att genomföra uppföljning.

Vidare så insinueras det hela tiden om att ett köp måste ha gjorts i en nämnd butik och att det gått snett, vilket resulterat i en tråd skapad i vrede. Jag har aldrig ufört ett fiskköp i den berörda butiken, men däremot kattmat och i den avdelningen är de riktigt kunniga. Det som verkligen fick mig att agera var min flickväns reaktion, hon började gråta när hon såg fiskarna, samt min yngre brors (som tror han är tuffast i världen) chockartade reaktion. Det är alltså inget personligt vendetta för att min guppy dog efter 3 dagar, utan min pikt som akvarist. Du om någon borde förstå Vargklo som kämpat tappert och beundransvärt med dina fiskar.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

havre,

Helt ok. Av ditt inlägg att döma skulle man kunna tro att det är vi som talat med varandra, men för tydlighetens skull vill jag säga att det var en annan medlem jag fick historien om djurskyddsinspektören från, så ni kanske har anmält om varandra? I vilket fall som helst, ni har agerat helt rätt, nämligen att med djurens bästa för ögonen hanterat saken och gjort en åtgärd. Vi har alla ett ansvar att se till att regler för djurhållning upprätthålls, både hemma hos oss själva och hos andra.

Förlåt min användning av ordet subjektiv, jag menade inte att använda det så att det skulle kunna tolkas som negativt. Min poäng är att vi tar debatten direkt med handlaren (eller inspektören), inte via forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr försvinner det inte. Dock tror vi som modererar här att det inte sällan bara är handlarens fel när det blir fel utan att det ofta även är kunden. Att då ta den diskusionen här på SG tycker inte vi är rätt väg utan det är något mellan handlare och kund.

Jag tycker bara det känns knepigt att det får rosas hej villt men ris får inte förekomma. Men jag förstår dilemmat, har själv varit mod på ett forum med 5000+ medlemmar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker bara det känns knepigt att det får rosas hej villt men ris får inte förekomma. Men jag förstår dilemmat, har själv varit mod på ett forum med 5000+ medlemmar...

Det är inte lätt då det är kluvet! Som ni ser ovan så är det direkt med handlaren (eller inspektörn om det är så allvarligt). Det är inte heller samma sak att driva ett forum för utförsåkning som har halva sveriges befolkning som utövare av intresset som at driva ett med saltvattensakvarestik!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Draedon - missförstå mig rätt. Jag är för (och det har jag skrivit förr) att man skall få lämna negativ kritik - förutsatt att man pekar ut den eller det företag som det gäller samt att man står för det med sitt eget namn. Till skillnad från många här så tror jag inte att det leder till något skitprat, tvärtom det stoppar skitpratet. Däremot tycker jag det är dubbelmoral och leder till skitsnack om man kan komma ifrån ett eventueltt förbud genom att beskriva vilket företag/vem man menar så att alla förstår det men undvika namn. Det leder till skitsnack för det är omöjligt att bemöta. Jag tycker det var bra av Havre att reagera i den aktuella tråden - jag har bara tagit den tråden som ett exempel på dubbelmoralen i forumets bestämmelser.

Min uppfattning är då att om man inte får under eget namn kritisera ett namngivet företag eller namngiven person så skall man inte kunna komma ifrån det genom att skriva sitt inlägg så att alla fattar vilket/vem det gäller men undvika namn. Ett sådant inlägg går aldrig att bemöta eftersom svaret alltid blir - nä jag menade inte det företaget/dig - känner ni er träffade?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det var bra av Havre att reagera i den aktuella tråden - jag har bara tagit den tråden som ett exempel på dubbelmoralen i forumets bestämmelser.

Min uppfattning är då att om man inte får under eget namn kritisera ett namngivet företag eller namngiven person så skall man inte kunna komma ifrån det genom att skriva sitt inlägg så att alla fattar vilket/vem det gäller men undvika namn. Ett sådant inlägg går aldrig att bemöta eftersom svaret alltid blir - nä jag menade inte det företaget/dig - känner ni er träffade?

MVH Lasse

Om vi backar bandet och tittar lite närmare på tråden som Lasse hänvisar till.

Havre har besökt en butik, han skriver inte var i Sverige butiken, självklart kan man ha sina aningar om att den ligger i Havres närområde men det är inget han uttryckligen skriver.

Kärnan i tråden är som jag ser det var inte att hänga ut butiken utan han ger en snabb beskrivning av förhållandena och ställer sedan kärnfrågan:

Är jag bara ännu en som överreagerar eller skall man gå vidare med detta?

Vilken instans är det man anmäler till så att de kan komma och kontrollera att djurskyddslagen efterlevs?

I motsats till vad du tror att alla fattar vilken butik det handlar om så vill jag vilja påstå att väldigt personer förstod vilken butik det handlade om. Havre undrade hur han skulle gå vidare med sina funderingar kring butiken och jag gav via PM Havre direktnumret till ansvarig inspektör eftersom jag själv varit i kontakt med henne.

Det måste alltid finnas utrymme på forumet att diskutera butikers generella skyldigheter och myndighetskrav för djurhållning. Inställningen här till att det faktiskt är levande djur vi ansvarar för är slapp som den är ändå.

Det är självklart en hårfin gräns för vilken "kritik" som ska vara tillåtet på forumet, men jag tycker att Havres inlägg absolut höll sig innanför ramarna i just denna specifika tråd.

Lasse. med risk att det blir lite offtopic nu, har Zoorf några utbildningar för djurskyddsinspektörer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En ide kan kanske vara att lägga upp ett affärsregister där man helt enkelt får skriva in en kort kommentar om butiken och betygsätta med typ stjärnor.

Kommentaren tycker jag ska innehålla både + och -, naturligtvis inga påhopp utan lite mer allmän kritik/beröm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...