Gå till innehåll

Om marknadsföring på forumet


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Det är självklart en hårfin gräns för vilken "kritik" som ska vara tillåtet på forumet, men jag tycker att Havres inlägg absolut höll sig innanför ramarna i just denna specifika tråd.

Men tanke på den hårda moderering som allmänt förekommer i detta forum så kan man ju börja undra om det är för användarna eller för butikerna som detta forum finns. Moderering är ju trots allt en inskränkning i användarnas yttrandefrihet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 130
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

det var inte dåligt!

Ja änt hä otroli' så säg....

Det är inte lätt då det är kluvet! Som ni ser ovan så är det direkt med handlaren (eller inspektörn om det är så allvarligt). Det är inte heller samma sak att driva ett forum för utförsåkning som har halva sveriges befolkning som utövare av intresset som at driva ett med saltvattensakvarestik!

Jo nog hade vi samma problem fastän det var ett forum för utförsåkare.

Draedon - missförstå mig rätt. Jag är för (och det har jag skrivit förr) att man skall få lämna negativ kritik - förutsatt att man pekar ut den eller det företag som det gäller samt att man står för det med sitt eget namn. Till skillnad från många här så tror jag inte att det leder till något skitprat, tvärtom det stoppar skitpratet. Däremot tycker jag det är dubbelmoral och leder till skitsnack om man kan komma ifrån ett eventueltt förbud genom att beskriva vilket företag/vem man menar så att alla förstår det men undvika namn. Det leder till skitsnack för det är omöjligt att bemöta. Jag tycker det var bra av Havre att reagera i den aktuella tråden - jag har bara tagit den tråden som ett exempel på dubbelmoralen i forumets bestämmelser.

Min uppfattning är då att om man inte får under eget namn kritisera ett namngivet företag eller namngiven person så skall man inte kunna komma ifrån det genom att skriva sitt inlägg så att alla fattar vilket/vem det gäller men undvika namn. Ett sådant inlägg går aldrig att bemöta eftersom svaret alltid blir - nä jag menade inte det företaget/dig - känner ni er träffade?

MVH Lasse

Ja då förstår jag hur du menar, det finns ju många exempel på andra forum där de enkelt kringår regeln med att inte skriva ut namnet, men ändå är det solklart vilket namn det handlar om. Tex. S*ltv*tten*s*uid*n.se

Vilket inte direkt är den bästa lösningen på problemet.

Det måste alltid finnas utrymme på forumet att diskutera butikers generella skyldigheter och myndighetskrav för djurhållning. Inställningen här till att det faktiskt är levande djur vi ansvarar för är slapp som den är ändå.

Det är självklart en hårfin gräns för vilken "kritik" som ska vara tillåtet på forumet, men jag tycker att Havres inlägg absolut höll sig innanför ramarna i just denna specifika tråd.

Instämmer helt.

Men tanke på den hårda moderering som allmänt förekommer i detta forum så kan man ju börja undra om det är för användarna eller för butikerna som detta forum finns. Moderering är ju trots allt en inskränkning i användarnas yttrandefrihet.

När ska folk lära sig att det finns ingen yttrandefrihet på detta, och många andra, forum?

De flesta forum har regler som du är tvungen att följa, bara att gilla läget.

Vill man skriva på ett forum med total yttrande-/åsiktsfrihet så gör man det bäst på flashback.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En ide kan kanske vara att lägga upp ett affärsregister där man helt enkelt får skriva in en kort kommentar om butiken och betygsätta med typ stjärnor.

Kommentaren tycker jag ska innehålla både + och -, naturligtvis inga påhopp utan lite mer allmän kritik/beröm.

Det finns redan ett affärsregister där man får lägga in kommentarer. Under länjar finns bäde Svenska och affärer utomlands. Här är vägen till de svenska butikerna!

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=153

Skriv gärna kommentarer till dem eller kompletare med nya alternativt skriv in att de längre inte för salt om så är fallet!

Vill dock poängtera vad vi skrev ovan:

Akvarievänner,

3. Kritik till handlare

  • Vi vill fortfarande inte ha öppen kritik mot namngivna handlare på forumet. För det första är vi inte övertygade om att behovet är tillräckligt stort. För det andra tror vi att risken är för stor att diskussionen blir osaklig. I många fall när en kund är missnöjd är det nog ändå så att felet ligger på kundens sida, då en saltvattenskund har ett stort ansvar att själv vara påläst innan ett inköp sker av levande djur. Om du har ett problem med en handlare så får du även fortsättningsvis reda ut det med handlaren direkt. Om någon med fog kan påstå att det verkligen finns oseriösa handlare på marknaden som allmänheten borde varnas för - ja, meddela oss detta så överväger vi regeln igen.

/Moderatorerna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men tanke på den hårda moderering som allmänt förekommer i detta forum så kan man ju börja undra om det är för användarna eller för butikerna som detta forum finns. Moderering är ju trots allt en inskränkning i användarnas yttrandefrihet.

Jag delar personligen inte att det förekommer speciellt hård moderering på detta forumet vilket mycket väl kan påvärkas av att jag är just en moderator som genonför detta. När det finns synpunkter på hur vi modererar eller hur reglerna är utformade så tar vi tacksamt emot synpunkter på detta. Kan vi inte ha en ömsesidig dialog kan inte vi utveckla forumet men vi måste ändå driva en styrd utveckling.

All moderering är enligt ditt resonemang en form av begränsning av yttrandefriheten vilket då skulle innebära att du inte vill ha någon moderering. Hur tror du ett forum utan modferering se ut? När man ställer frågor kring illegal verksamhet ska man inte moderera då? Vart går gränsen? För at ta ett exempel på ett forum som modererar hårdare kan man titta på "flaschback". Där skrivs om mycket och det modereras hårt.

Det står var och en fritt att skriva ´"vad man vill" enligt yttrandefriheten. Dock står det inte vart du får skriva det. Om du skriver moderat propaganda på socialdemokraternas hemsida är det OK? Nej utan du får skaffa en egen sida att skriva detta på.

Obeservera att det är Jonas som skrivit detta och inte moderatorn Sillen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns redan ett affärsregister där man får lägga in kommentarer. Under länjar finns bäde Svenska och affärer utomlands. Här är vägen till de svenska butikerna!

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=153

Skriv gärna kommentarer till dem eller kompletare med nya alternativt skriv in att de längre inte för salt om så är fallet!

Vill dock poängtera vad vi skrev ovan:

3. Kritik till handlareVi vill fortfarande inte ha öppen kritik mot namngivna handlare på forumet. För det första är vi inte övertygade om att behovet är tillräckligt stort. För det andra tror vi att risken är för stor att diskussionen blir osaklig. I många fall när en kund är missnöjd är det nog ändå så att felet ligger på kundens sida, då en saltvattenskund har ett stort ansvar att själv vara påläst innan ett inköp sker av levande djur. Om du har ett problem med en handlare så får du även fortsättningsvis reda ut det med handlaren direkt. Om någon med fog kan påstå att det verkligen finns oseriösa handlare på marknaden som allmänheten borde varnas för - ja, meddela oss detta så överväger vi regeln igen.
Jag har pga vansinnig moderering dragit mig tillbaka och helt slutat skriva på det här forumet, då moderatorer fullständigt körde över mig, och stämplade mig som pedofil. Jag behöver kanske inte säga att det var i samma tråd som Lasse blev överkörd, och att de som faktiskt läste inläggen och inte gick igång med skygglappar och blev heltokiga på en gång när texten "barnporrfiltret är fel" insåg att det handlade om att filtret inte tekniskt fungerar, och inte något annat. Trots detta måste jag glänta lite på locket, och ifrågasätta lite här.

Om man inte tillåter negativa omdömen, kommer listan över handlare fyllas med värdelösa inlägg, som inte över huvud taget belyser någonting. Jag vet en butik, som inte ligger i mitt närområde, inte ligger i Stklm eller Gbg, eller på något annat sätt är lätt identifierad. Deras utbud är vansinnigt varierat. Fiskarna är i lika varierande tillstånd. Sargade från interna stridigheter, rov fiskarna matade med död fisk från de andra karen. Akvarierna är antingen helt igen vuxna av alger, eller helt fläckfria. De är fruktansvärt service vänliga, hjälper till med att rita och ta fram priser på special byggda akvarier från ett par olika källor, bland annat sin vanliga akvarietillverkare, men även den lokale glasmästaren. De är dock helt ointresserade av att hjälpa dig vid en eventuell olycka.

Ett omdöme i er lista skulle alltså vara något liknande:

Stort utbud av frisk fisk.

Fläckfria akvarier.

Kanon service.

Tekniskt kunniga rörande akvariebyggnation.

Sanningen är dock att de gärna vill bygga i för tunt glas, om olyckan inträffar blir det dyrt, och du för försöka reda ut det med tillverkare, och försäkringsbolag utan butikens hjälp, för de slår ifrån sig helt med "på kundens begäran." Deras fiskar mår inte alltid så bra, och deras akvarier är ibland helt omöjliga att se in i, friska, eller inte. (Algväxt är trots allt inte ett tecken på sjukdom, bara eftersatt skötsel.)

Butiken i fråga är regelbundet inspekterad från djurskyddsnämnden, eller vem det är som har det ansvaret i dag, och har alltid (så vitt jag vet) bedömts som godkänd.

Enligt vilken beskrivning skulle du själv vilja göra resan till handlaren?

(Eftersom jag lämnat kritik mot en icke namngiven handlare, inser jag att jag antagligen slösat bort min tid i onödan, men den mod som läser hela inlägget och inte fastnar på "barnporrfiltret är fel" kanske även kan tillgodogöra sig åsikten att man måste balansera goda omdömen med dåliga. Det kommer alltid finnas någon som har ett gott omdöme även om en butik som är så dålig att djurskyddet inte vet var det ska börja, alla andra kunder flyr i skräck pga bemötandet, osv. Det verkar dock för mig som om det är värre med kritik mot icke namngivna butiker, men regelverket verkar mer förlåtande än om man "hänger ut" butiken med namn. Och som det står nu, kan jag alltid hävda att det är en hypotetisk situationsbeskrivning)

Jag delar personligen inte att det förekommer speciellt hård moderering på detta forumet vilket mycket väl kan påvärkas av att jag är just en moderator som genonför detta. När det finns synpunkter på hur vi modererar eller hur reglerna är utformade så tar vi tacksamt emot synpunkter på detta. Kan vi inte ha en ömsesidig dialog kan inte vi utveckla forumet men vi måste ändå driva en styrd utveckling.
Jag tänker dra mig tillbaka in i den mörka vrå där jag slipper höra beskyllningar för att vara pedofil publikt, och någon annan sedan kommer och städar bort inläggen, så att jag står kvar helt utan försvar mot en fullständigt befängd anklagelse. Det kallar inte jag rimlig moderering. Min åsikt är självklart färgad, eftersom det var jag som fick anklagelsen kastad i ansiktet, och ovanpå fick per PM i ansiktet att den agerande moderatorn minsann höll med om anklagelsen.
Obeservera att det är Jonas som skrivit detta och inte moderatorn Sillen.
Den fungerar tyvärr dåligt, då det även är Jonas som modererar trådar på forumet. Dina åsikter kommer alltid färga ditt moderator förfarande, vilket mycket tydligt demonstrerats ovan.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill göra ett inlägg angående modereringen på guiden:

Moderering är helt nödvändigt, men för den sakens skull inte särskilt lätt. Bakom varje moderator finns en människa, och de går naturligtvis inte skilja dessa åt, hur gärna man än skulle vilja. Därför kan modereringenen bli ojämn o färgad av personen. Just därför tror jag det är viktigt att moderatorerna representerar en så heterogen grupp som möjligt. De tror jag nog man tänkt på, men de som däremot sticker ut, är att vissa moderatorer nästan aldrig modererar och vissa gör de avsevärt oftare. Detta borde rättas till, så de blir en jämnare fördelning, o därmed kanske i de långa loppet en så rättvis moderering som det är möjligt.

Dessutom är de viktigt att de finns en feedback till moderatorerna, dvs en moderering av moderatorerna. Låt oss säga att de smyger olyckligt in en helt olämplig moderator..finns de nåt system för att detta skall undvikas eller upptäckas? Vi som medlemmar kan nog inte enkelt ta på oss denna roll, då vi naturligt ligger i underläge där. Jag efterlyser ett kontrollerande organ som säkerställer kvaliten på moderatorerna. Förhoppningsvis får detta organ väldigt lite att göra.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn!

Jag vet inte riktigt vart jag ska börja men en sak är vi helt klart överens om. Det är att min personlighet påvärkar hur jag modererar. Är det så att du har synpunkter på att jag modererar så att du känner dig oskyligt anklagad ska/bör du ta upp det med någon i styrelsen för detta forum som du känner förtroende för, om det finns någon. Min personlighet ska inte påvärka mitt modererande så att det inte följer forumetsregler och tanke.

Det är bra att det kommer synpunkter på forumets regler då de inte alltid är bra. Dock är jag inte säker på vad du vill att vi ska släppa genom och inte. Konkretisera gärna med regelförslag så kommer vi ta upp den till diskusion.

Jag avslutar med den alvarligaste delen. Det är mycket allvarligt om någon, du i detta fall, påstås vara pedofil. Jag är inte insatt i det fallet och kan därmed inte komentera det. Tar med mig detta så att de som vet vad det handlar om är medvetna om hur du känner!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker bara det känns knepigt att det får rosas hej villt men ris får inte förekomma. Men jag förstår dilemmat, har själv varit mod på ett forum med 5000+ medlemmar...

poängen här e att de skall ej "rosas hej vilt" heller! Även de är lika fel såklart, om man valt den policy man gjort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas!

Vi gör så gott vi kan och vi försöker även se över vår egen moderering. Vi försöker ge varandra konstruktiv kritik efter att det varit något och då menar jag inte bara ryggdunkar som säger att det var bra gjort.

Du tar upp kontrollorganet. Det finns en styrelse som driver SG. De kan man ta upp synpunkter med om man har synpunkter på moderatorerna. Nu består ju styrelsen av moderatorer också så de bästa är att ta upp det med en moderator du känner förtroende för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

draedon:När ska folk lära sig att det finns ingen yttrandefrihet på detta, och många andra, forum?

Du har en annorlunda definition på detta ord. Självklart finns de yttrandefrihet på ett sunt forum som detta!...yttrandefrihet betyder inte att man kan skriva precis vad som helst draedon. Bara för att de finns regler hur vi skall bete oss humant, trevligt o mänskligt, betyder de inte att de inte är yttrandefrihet! Enligt din definition finns bara yttrandefrihet på månen....

Jag tycker nog denna debatt har skenat iväg en smula: Guiden har överlag sunda regler med goda intentioner, o de tillåts definitivt en del vidare svängar. En sån här debatt kan lätt skena iväg o lämna realiteten bakom sej. är problemet verkligen så stort??..jag tycker nog inte de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas!

Vi gör så gott vi kan och vi försöker även se över vår egen moderering. Vi försöker ge varandra konstruktiv kritik efter att det varit något och då menar jag inte bara ryggdunkar som säger att det var bra gjort.

Du tar upp kontrollorganet. Det finns en styrelse som driver SG. De kan man ta upp synpunkter med om man har synpunkter på moderatorerna. Nu består ju styrelsen av moderatorer också så de bästa är att ta upp det med en moderator du känner förtroende för.

de låter bra allt de där jonas:)....jag vet att ni gör ert bästa, o jag är faktiskt en av dom som flera ggr gånger gett er credits för de!...läs gärna ovan vad jag skriver.

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker nog denna debatt har skenat iväg en smula: Guiden har överlag sunda regler med goda intentioner, o de tillåts definitivt en del vidare svängar. En sån här debatt kan lätt skena iväg o lämna realiteten bakom sej. är problemet verkligen så stort??..jag tycker nog inte de.

Håller verkligen med i detta! Tycker moderatorerna gör ett kanonjobb och jag tycker nivån både på modereringen och forumets regler ligger på en högst rimlig nivå. Sen att inte alla håller med om alla delarna är ju en annan sak, men så är det ju i alla sammanhang det kommer vi aldrig att komma ifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har en annorlunda definition på detta ord. Självklart finns de yttrandefrihet på ett sunt forum som detta!...yttrandefrihet betyder inte att man kan skriva precis vad som helst draedon. Bara för att de finns regler hur vi skall bete oss humant, trevligt o mänskligt, betyder de inte att de inte är yttrandefrihet! Enligt din definition finns bara yttrandefrihet på månen....

Jag tycker nog denna debatt har skenat iväg en smula: Guiden har överlag sunda regler med goda intentioner, o de tillåts definitivt en del vidare svängar. En sån här debatt kan lätt skena iväg o lämna realiteten bakom sej. är problemet verkligen så stort??..jag tycker nog inte de.

Men herregud, vet du ens innebörden av yttrandefrihet? Du säger emot dig själv i ditt inlägg. Dock har jag aldrig sagt att jag föredrar att yttrandefrihet upphålls, det är inte alltid praktiskt möjligt om man vill driva ett fungerande forum i Sverige.

Sluta tramsa nu och lägg ner dina påhopp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

yttrandefrihet är ju ett ord som jag inte tycker hör hemma här, på ett forum om saltvattenshobbyn.

det finns nog personer här på forumet som vet vad det vill säga,med inskränkt yttrandefrihet!

däremot tycker jag att denna tråd är precis vad som behövs när vi är oeniga,för det är inte lätt för

en handfull moderatorer, att skapa regler på egen hand så alla blir nöjda,tycker man når en en gyllene medelväg när alla har chans att tycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till Björns inlägg

Den händelsen var den första gången som jag slutade skriva på detta forum och det var på grund av en fullständig galen moderering som drabbade Mr_B stenhårt och som jag försökte få moderatorerna att inse.

Den andra gången var när jag fick en varning och ett inlägg ströks på grund av att jag som en av moderatorerna skrev hade angripet en namngiven person och det jag hade inte varnats eller fått min inlägg stryket om jag hade avstått från att namnge personen. I det sammanhang som jag skrev var det kristallklart vem jag avsåg oavsett om jag skrivit namn eller inte så varningen och strykningen var för att jag just talade om vem jag avsåg.

I ett tredje fall som jag försökt fått ändrat var när jag, Christer-T och Janne blev anklagade för diverse mobbning i ett inlägg. Vi var inte nämnda vid namn men det fanns en länk så alla läskunniga kunde direkt ta reda på vilka som avsågs. Jag åtminstone blev kränkt av detta inlägg men fick till svar att det inte framgick vem artikelförfattaren menade eftersom det inte stod några namn i inlägget.

Det här är ingen moderering - det är dubbelmoral. Om inga namn nämns så får vad som helst passera även om det är självklart vad som avses.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser att det inkommit många nya åsikter under dagen, vilket är intressant. Jag tycker att Crille har fångat poängen bra ovan. Denna tråd kom till efter det att några medlemmar uttryckt ett missnöje om att vi modererat en tråd om en ny sändning hos en handlare lite väl hårt. Då vi vädrade ett allmänt missnöje kring vår modereringspraxis, valde vi att öppna denna tråd för att höra allas åsikter. När många medlemmar hört av sig i denna tråd under flera dagar och diskussionen börjat ebba ut, valde vi att uppdatera våra regler och praxis enligt vad vi uppfattat ligger i linje med vad de flesta medlemmar tycker är vettigt och som ligger i linje med SG:s syfte. Förändringen är nu genomförd och annonserad i denna tråd.

Vi har också lyssnat på alla argument för och emot öppen kritik av handlare, och beslutat att (i alla fall för närvarande) att ligga kvar med nuvarande praxis. Att alla medlemmar inte är helt eniga med beslutet är något vi får leva med.

Debatten om "yttrandefrihet" hoppas jag inte att jag ska behöva höra mer. Varje medlem som registrerar sig på SG förbinder sig att följa reglerna. Om man känner att man inte kan eller vill följa reglerna längre, ja då behöver man inte posta här heller. Svårare än så är det inte.

Jag förstår inte heller behovet av en "kontrollinstans". Varje ingripande åtgärd (utom trivialfall) utförs först efter det att två moderatorer är eniga om åtgärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men herregud, vet du ens innebörden av yttrandefrihet? Du säger emot dig själv i ditt inlägg. Dock har jag aldrig sagt att jag föredrar att yttrandefrihet upphålls, det är inte alltid praktiskt möjligt om man vill driva ett fungerande forum i Sverige.

Sluta tramsa nu och lägg ner dina påhopp.

draedon...jag tycker du ska sluta nu...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

draedon...jag tycker du ska sluta nu...

Sluta med vad? Detta är ett diskussionsforum, är det inte då meningen att man ska diskutera saker och ting?

Men det är väl lika bra jag slutar, för annars kommer väl du känna dig "kränkt" och skicka hot/förolämpningar i PM som du brukar göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att alls veta om det är så eller ej, så får jag känslan av att detta forum fått en massa nya moderatorer som gärna modererar på minsta lilla avvikelse från reglerna för att de vill känna sig behövda och verkligen tror att det leder till ett trivsammare forum. Min egen erfarenhet av internetforum de sista 10+ åren är att omfattande moderering (som på detta forum) oftare leder till missnöje bland användarna då de (läs vi) lätt känner sig överkörda i dessa situationer... Jag uppmanar Vargklo och alla andra moderatorer att ta det lite lugnare med modereringen framöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utan att alls veta om det är så eller ej, så får jag känslan av att detta forum fått en massa nya moderatorer som gärna modererar på minsta lilla avvikelse från reglerna för att de vill känna sig behövda och verkligen tror att det leder till ett trivsammare forum. Min egen erfarenhet av internetforum de sista 10+ åren är att omfattande moderering (som på detta forum) oftare leder till missnöje bland användarna då de (läs vi) lätt känner sig överkörda i dessa situationer... Jag uppmanar Vargklo och alla andra moderatorer att ta det lite lugnare med modereringen framöver.

Ingen jag känner eller har hört talas om har har känslan av att känna sig behövd, jag vet inte från vilken moderering du får den känslan. Reglerna är ju till för att följas, vilka ska man då ta avsteg ifrån? Vem ska få ta avsteg ifrån dem? Är det då lönt att överhuvudtaget ha några regler alls?

Min erfarenhet av internetforum de senaste 10+ åren är att regler är till för att följas och gör man inte det så får man söka sig nångon annastans där det är lite lättare att trivas. Det är som Calle skriver ovan, när man registrerar sig så godkänner man ju de regler som gäller på sidan, och om man har något emot dem så kan man ju välja att inte göra det. Väldigt enkelt tycker jag. Det fungerar inte alltid att säga "-Är ni inte med mig så är ni emot mig". Vägarna i hobbyn är många, och användarna likaså, det gäller ju att försöka hitta den vägen man trivs med och som skall fungera för den stora massan, det är oerhört svårt att få alla att trivas alltid, men vi gör så gott vi kan! Vi ställer upp för er skull, ni borde ställa upp för varandra också!

Mer ödmjukhet och vänlighet i forumet är något som jag skulle se som något mycket possitivt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse. med risk att det blir lite offtopic nu, har Zoorf några utbildningar för djurskyddsinspektörer?

Djurskyddsinspektörerna utbildas av SLU och de har bara några få timmars (2-3) utbildning i akvaristik - och eftersom bara några få av dom har akvarium som hobby så säger det sig själv att deras kunskapsnivå är mycket låg. Dessutom är de "mätinstrument" de använder för sin kontroll (utformad av myndigheten) fullkomligt urusel vilket gör deras jobb helt omöjligt - i alla fall om deras uppgift är att kontrollera om djurskyddet är bra.

Både jag och Lasse har någon enstaka gång på uppdrag av SLU hållit föredrag på akvaristiktimmarna. För min del blev det dock tyvärr bara en gång - månne det kan bero på att jag sågade hela lagstiftningen......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg

×
×
  • Skapa Ny...