Gå till innehåll

Bengan's 120l Lido


Bengan

Rekommenderade inlägg

  • Svar 147
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

det saknas en mjuk korall som var till vänster förut va? typ en sarco?

sen så ser det ut som du flyttat lite sten och ändrat aquascapen?

fint som vanligt!

Stenen blev flyttad för att komma åt att ta bort filterfacket. Sen har jag 8 - 9kg sten som ligger och mognar i ett annat kar som ska i om ett par veckor. Nån Sarco har jag inte haft, men en sinularia har stått till vänster innan. Den hamnade till höger på botten i väntan på den nya stenen. Det var bra koll!

Nytt idag:

2 olika Acropora fraggar, bilder kommer imorgon för lite id hjälp. Vill gärna veta om de kommer färga ut i nån vacker färg.:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-2976-1446891520673_thumb.jpg

Såhär ser karet ut för tillfället.

post-2976-14468915206862_thumb.jpg

Ricordean har blivit bortplockad från hålan den låg i innan. Hoppas den får vara kvar denna gången.;)

post-2976-14468915206999_thumb.jpg

Jag blir lika överraskad av denna koralls skönhet varje gång jag tittar i karet. Den verkar trivas enormt bra.:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vackert bengan! visar sig polyperna bara när du matar eller är dom framme ändå? (suncoral)

om dom är framme ibland trots att man inte matat precis så ska jag nog köpa min än jag oxå :P

Den har polyperna ute väldigt ofta även på dagen. Jag har direkt matat den en gång, annars sprutar jag i plankton när jag fyller på med osmosvatten. Så fort plankton kommer i karet slår den ut polyperna och jag har inte sett någon försämring hos den utan direktmatning. Snarare tvärtom!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har polyperna ute väldigt ofta även på dagen. Jag har direkt matat den en gång, annars sprutar jag i plankton när jag fyller på med osmosvatten. Så fort plankton kommer i karet slår den ut polyperna och jag har inte sett någon försämring hos den utan direktmatning. Snarare tvärtom!

Okey :) planton köper man dessa hos handlaren?

hur förvarar man dem?

hur mkt doserar man åt gången i karet?

och sprutar du i dom i närheten av korallen eller får den tag i dom iaf?

Mvh.Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey :) planton köper man dessa hos handlaren?

hur förvarar man dem?

hur mkt doserar man åt gången i karet?

och sprutar du i dom i närheten av korallen eller får den tag i dom iaf?

Mvh.Henrik

Jag matar med Julian Sprung's Phyto- och Zooplankton. Det är som burkar med flingfoder. Det är nästan i pulverform och är inga levande plankton. Jag tar ungefär en fjärdedels mått som medföjer av varje sort och sprutar det i strömmen från en pump, så det sprids i hela karet. Det har fungerat hittills, men jag provar mig fram. Jag är en riktig nybörjare på detta och har ingen aning om jag gör rätt eller fel. Jag går efter hur mina koraller mår. Trivs korallerna så gör man något rätt.;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag matar med Julian Sprung's Phyto- och Zooplankton. Det är som burkar med flingfoder. Det är nästan i pulverform och är inga levande plankton. Jag tar ungefär en fjärdedels mått som medföjer av varje sort och sprutar det i strömmen från en pump, så det sprids i hela karet. Det har fungerat hittills, men jag provar mig fram. Jag är en riktig nybörjare på detta och har ingen aning om jag gör rätt eller fel. Jag går efter hur mina koraller mår. Trivs korallerna så gör man något rätt.;)

Okey :) trodde man var tvungen att hålla på med levande plankton!

men det där låter ju ganska enkelt så kanske köper mig en sån korall nästa gång jag besöker k-fisken då :)

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey :) trodde man var tvungen att hålla på med levande plankton!

men det där låter ju ganska enkelt så kanske köper mig en sån korall nästa gång jag besöker k-fisken då :)

Mvh

Mitt mål är väl att köra med levande plankton när jag får större kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min ena clown suger på Heliofungians tentakler hela tiden. Det verkar nästan som den är beroende. När den börjar suga på en tentakel segnar han ner på en sida, så han till sist ligger på sidan. Är detta något normalt beteende hos en clown? Är det någon som vet varför den gör så? Väldigt nyfiken.:)

post-2976-14468915209159_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha så gulligt :P antar att den aldrig fick någon "napp" av sina föräldrar :D

Skämt o sido, har faktiskt ingen aning, men det kan väl knappast vara skadligt iaf?

Köpte föresten en solkorall förut idag så vi har ganska liknande arter i våra akvarier nu ;)

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...