Gå till innehåll

Gege:s revkar 833liter - Akvariet nerlaggt


garfish

Rekommenderade inlägg

En Gul/brun Flavescens, nej tack ;)

Fattas bara fina koraller och en och en annan firre!

Sätter på :kaffe:, vad har jag gjort för ont, då du jobbar nära mitt hem ? ;)

/Gustaf

Ha, ha.. förmodligen något i ditt tidigare liv... Du får ett dyrt kaffekonto framöver...

Tack för kaffet och titten på ditt fina akvarium!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 290
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ha, ha.. förmodligen något i ditt tidigare liv... Du får ett dyrt kaffekonto framöver...

Tack för kaffet och titten på ditt fina akvarium!

Kaffekontot har redan stigit!! ;), har fått dragit ned på thekontot! ;)

Men det är ju tur att det finns kaffe hemma när man får oväntat besök ;)

Det var så lite, alltid välkommen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Vad gör man på en ledig mulen tisdag?

Fick blodad tand av Norbergs recept, ala fiskbullar...

Dock fanns inte hela strömmingar,

utan det fick bli 2 file halvor, Knappt 1 hel strömming.

4 st hela räckor, mixa dessa tillsammans,

tillsatte 2 nypor spirulina, samt ½ tsk FM Ultra Pac. Ånyo mixa igen till en härlig smet

Norbergs gamla clowner blev tokiga, mina 2 C. solorensis blev hel galna, men inte gemmatumen, den bara små nafsade lite, men vem vet den kanske nyper nästa gång istället? Men polyperna på korallerna fick spader... slog ut som bara den :)

Slänger ut lite kock bilder... Gjorde små köttbullar, la dessa på plastfolie, plattade til dessa, la en bit plastfolie till över, sedan bara vika ihop, in i frysen, sedan bara nypa av en önskad storlek.

Ps lånade tjejens mixer... Ds :smiley9:

/Gustaf

post-972-14468915975298_thumb.jpg

post-972-14468915975394_thumb.jpg

post-972-14468915975483_thumb.jpg

post-972-14468915975572_thumb.jpg

post-972-14468915975664_thumb.jpg

post-972-1446891597576_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett litet tips från en Kock, du kan lägga smeten i en plaspåse, sedan trycker du ut den till en tunn kaka, vill du sen kan du skåra kakan i små fyrkanter som blir lätta att bryta av:)

Kanontips Crille! :smiley20:

Jag ska snoka längre in i tjejens låda till nåsta gång ;)

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så kallade "knarkpåsar" (ziploc, eller vad dom nu heter, återförslutningsbara) är väldigt praktiska, då får man en fin och fyrkantig kaka. Därtill är återförslutningsbarheten väldigt bra.

Jag tror tjejen har sådana i någon låda... Tackar för tipset. :smiley20:

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Håller med att det ser blått ut. Vilken uppsättning kör du med?

Snyggt hemma bygge men kommer du köra reflektorer på sedan oxså¨?

Gillar uppbyggnationen eller röset på dina LS

Korallen på ytavrinningsboxen vad har du haft för lim för att den skall växa så.

Såg ett kar med en A.Enzmann som spritt ut sig på nästan hela bakrutan såg riktigt kul ut

tank1.jpg

Show off your full tank shot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja CW!

Jag tror det är mer en inställning på den där kameran som jag inte är sams med...

Därav blev bilden mer blå. Lyckas inte ta bra bilder... =(

Har 2 st Fiji Purple, 2 st AC Duo, 2 st giesemann atinic +, + några mer ??

Tänke köpa FM New Generation, har du erfarenhet???

Ja jag har måsvinge reflektorer över samtliga T5-rör

Tackar att ni gillar revpelarna. ;)

Om du ger mig 20 kr så talar jag om hur jag gjort med Korallen på ytavrinningsboxen. ;)

Cool bild, undrar hur man ansar den korallen ??

/Ha det gött

Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
Hej Gustaf hur går det för dig med ditt zeoprojekt har det börjat att färga ut som det ska?

Hej Bo, tack för visat intresse! :)

nja det går relativt bra, värderna ligger stabilt och inom referens ramarna, fosfat, nitrat är tok noll...

Har lite brun/slem alger med luftbubblor i, kiselalger? cyanos? annan orsak zeostart2?

Hade lite spår av silikat med kopplade på ytterliggare ett aquapur filter. Om detta kunde vara en bidragande faktor till algerna, nu finns inga spår alls av silikat, en annan hypotes var för hårt körande med zeostart2? Förmodligen blev det till slut mättat i burken, gjorde uppehåll med denna produkt en vecka sedan körde jag på med en lägre dos.

Jag kör (hårt) med ZZ+CS+zeobak nu, får se hur det går...

tog det lungt med aminosyrorna, men blev inget bättre/sämre.

Avvaktar fortfarande zeospur 2 + zeospur macro element.

Angående färgerna så ser det bra ut, vissa acroporer som jag hade tidigare har "blommat om"

och blivit fina. Syns verkligen att man har 0-i värden...

Jag är fortfarnde ambivalent gällande ljuset, skall åka till en och kolla på ett HQI-ljus. får se om man får blodad tand då. iså fall blir det 2 x 400watt E40, + T5.or

Köpt en och enannan firre. gjorde en önskelista på firrar, men...

/Gustaf

post-972-14468916475218_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Gustaf det låter som du har fått samma fenomen som jag fick för några veckor sedan, slemalger på sanden med luftbubblor i, jag trodde först det var cyano och körde en dos UltraLife men det bet inte alls då förstod jag att det var överdos av start2 det är tredje gången som jag får minska på doseringen, du har nog kommit in i nästa fas då får du nog minska på en del preparat och framförallt start2 så ordnar det sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Gustaf det låter som du har fått samma fenomen som jag fick för några veckor sedan, slemalger på sanden med luftbubblor i, jag trodde först det var cyano och körde en dos UltraLife men det bet inte alls då förstod jag att det var överdos av start2 det är tredje gången som jag får minska på doseringen, du har nog kommit in i nästa fas då får du nog minska på en del preparat och framförallt start2 så ordnar det sig.

Jag tror själv det beror på zepstart2, vilket jag har minskat på. har även reducerat på mägden på div. preparat. Samt att det är nu i nästa fas. Det är bara att ha is i magen, (kommer sannolikt att bli kallt om magen snart) :)

/Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför har du så många behållare på din Osmos?

Bygger du dessa själv eller vart köper du dom.

Behöver själv en ny osmos enhet å funderar om man skall ha fler filter på osmosen

Det finns "spår" av silikat i örebros vatten. Därav en massa filter.

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=681 har dessa bl.a men går särkerligen att ordna på andra håll.

Med dessa filter blir man av med en massa -poop-, så nu kommer enbart bra vatten ut.

Gustaf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...