Gå till innehåll

starta 248liters salt


Black_orphius

Rekommenderade inlägg

har i dag ett sötvattens akvarium som jag tänkte göra om till saltkar.

Har lite kunnskap om saltvatten men känner att det inte räcker....

Det jag undrar över mest är vilka krav som krävs på teknisk utrustning.

Har idag ett innerfilter med inbyggd UV-C (UNI filter 500UV)kan detta användas i ett saltkar eller är det för klent?

Hur bygger upp en sumpoch hur vet man hur stor den skall vara i förhållande till visningsakvariumets storlek?

Har hållit på med sötvattens akvarium en längre tid men har nu blivit sugen på salt. Känns som man är tillbaka på noll i kunnskap.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Tobias och varmt välkommen till SG!

Det går utmärkt att använda ditt akvarium till slat, och ditt filter går också att använda, men det filtermaterial som finns i nu är nog inte så lämpat till slatvatten, men det går utmärkt att använda filtert med tex. mindre bitar av levande sten för att utöka den biologiska filtreringen.De krav som ställs är inte så höga om man vill starta med mindre krävande koraller eller enbart fisk för den delen.

Mjukkoraller typ knappar, skivanemoner och "trädliknande" korlaler är utmäkta startobjekt tillsammans med lite fisk och snäckor/eremiter som renhållare.

Det som du bör ha är bra cirkulation, det talas ofta om minst 10ggr i cirkulation mot vad du har i volym på karet. Denna cirkulation bör även vara uppdelad på flera pumpar/munstycken så man får ström från flera håll i burken. I ett mindre kar kan en SQWD vara ett utmärkt sätt att få detta. Använd gärna sökfunktionen om det är något du inte förstår.

Ljus går utmärkt att köra på samma armatur, men du kanske skall ändra färgspecra till rör med högre Kelvin-tal, runt 10-20000K är inget ovanligt. Ju högre K-tal, desto blåare ljus.

För filtrering är en skummare utmärkt, gärna i kompbination med levande sten. Levande stän är egentligen inte levande i sig, den går inte runt i karet och så, men den innehåller bakterier som bryter ned nitrit till nitrat som sedan skummaren kan ta hand om.

Ang. sump så kan den vara precis hur stor som helst. Gör den gärna så stor du kan och får plats med, man upptäcker ofta att den sump man en gång planerade inte räcker till när man börjar köpa på sig mer och mer utrustning.

Gå gärna igenom en del av de trådar som finns under denna forumsdelen, du lär dig mycket bara genom att läsa vad andra har gjort och löst deras problem.

En sak du bör veta är att det tar tid att starta upp ett saltkar, så tålamod är något du bör ha gott om. :)

Har du fler frågor så är du välkommen att ställa dem, så är vi säkert många som kan hjälpa till!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för välkommnandet!

vad är SQWD?

Tålamod har jag fått genom sötvattensakvariumen jag har haft en tid, vill skapa en så bra miljö för det levande i karet som möjligt.

Ljusrampen jag har idag är för 2rör som sitter i en plastkåpa som täcker hela akvariet.ska försöka få tag på en kamera så jag kan ta kort på akvariet och bänken det står på för förslag på olika lösningar.

Finns det någon sida där man kan se ritningar eller uppbyggnadsförslag på sump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SQWD = Switching Current Water Director

Det är en plastgrunka som man sätter på en pump tex från returpumpen från sumpen denna gör så att den växlar vattenflödet ut till 2st utgångar

2wave_sqwd.jpg

Kan även kallas squid

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo,det är rätt dyrt men jag tycker det skulle bli mycket snyggt.

Hur ska man lösa avrinningen till sumpen om man inte vill borra akvariet?

Tänkte sätta ett rör ca 5cm under vattenytan som sedan går över kanten på baksidan och ner till sumpen.Tänkte sätta en pump i änden på röret som är i tanken som pumpar ner till sumpen.Vad tycker ni om detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver ett ytavrinningsfack och en speciell ytavrinningsbox. När det blir strömavbrott ser den till att det slutar rinna när vattnet sjunkit någon dm i ytavrinningsfacket. Annars kan det bli översvämning i sumpen. Ytavrinningsboxen går att bygga av PVC rör och krökar.

En beskrivning har varit uppe här på guiden de sista veckorna så du bör hitta den bland "Gör det själv".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade på den men fattade inte riktigt konstruktionen på det hela.

men har man en pump som pumpar vattnet ur akvariet och mer till sumpen så stannar den med när strömmen försvinner och det vatten som finns i röret rinner ner till sumpen. vill ha akvariet intakt utan att borra hål i det eller modda för mkt med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vart finns det någon bra butik i värmland med saltgrejer?

ha slutat handla hos mina lokala här i Arvika för det är dålig service,kunnighet t.om på sötvatten och de är inte hema alls på salt.(fick förslaget av han som har butiken att jag skulle koka några musslor jag plockat i en sjö i närheten för att få brt alger å de skulle inte dö av det sa han...LOL!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

någon butik som har salt grejer i vämland nej inte direkt, jag har handlat det mesta beg men när man håller på med salt här i obygden så får man vara beredd på att åka både 20-40mil om man vill ha tag på sakerna. Men du kan ju höra av dej om du vill komma och kika vi är ju några här i Säffle som har salt

Hälsningar

Bengt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja,det vore mkt kul/snällt å se,få tips och ideer.vet inte att det är någon i Arvika som har salt.brukar vara i säffle å dömma hockey och fotboll rätt vad det är.Tänkte åka ner över kusten på en liten semester till sommaren å då inhandla lite grejer på vägen hem om jag hinner starta upp inan dess.

Har varit på karlstad akvariebutik å kollat lite men det var inte så mkt salt grejer men det är enda stället jag vet har ngt överhuvetaget.de hade skummare,clownfisk,drakfisk å en svart med vit prick på(kommer inte ihåg namn) å några sjögurkor.

Hälsningar

Tobias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...