Gå till innehåll

Vad ska man ha i ett Nanno kar på 37liter??


johan.b

Rekommenderade inlägg

Tjenna!!

De är första gången ja ska börja med ett saltvattens kar nu!

Jag har ett akvarium på 37liter och jag skulle vilja ha lite tips på vad ja kan ha i de för att de ska funka bra o att ja ska ha en stor chans att lyckas med de :)! skulle även va glad om ni kunde skriva hur mycket de varje grej kostar o om ni har ngt att sälja så kan de nog va intressant :D!!

Så ni som kan o är erfarna vänligen skriv !!

Mvh Johan!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gobies är ju en idé,annars så nån liten clown,själv har jag har en blue devil i mitt och den mår väldigt bra

turbo snäckor är väldigt bra mot algproblem,sen nån räka som käkar skit på botten tkr jag också är bra:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar du teknikdelen också?

Isåfall schysst belysning som inte värmer upp för mkt. Jag gissar att du inte ska ha stenkoraller i ett sånt litet kar, de är dyra och relativt svårhållna på en sån liten volym om nåt går snett. Men typ två små kompaktrör på typ 11w eller vad de är på, borde räcka en bra bit till en början, plus att de inte värmer upp så jättemycket. Jag vet inte vad den typen av belysning kostar, men jag vet att det finns en del skrivbordslampor som man kan modda om till akvariebelysning.

Nån liten typ av cirkulationspump, typ 1000l/h med ytavrinning eller nåt. Värmare, nåt filter och kanske en osmolator. Finns ju miljarder sätt att köra kar på så det finns ju många svar.

Små fiskar, kanske en liten clown, nån räka, eremitkräfta och lite sniglar. En smart grej kan ju vara att anpassa invånarna efter vattenvärdena så att man inte stoppar i mer fisk om man har problem med näringsvärden etc.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara påpecka att enl. djurskyddslagen är volymen min. 40l för att hålla fisk. (vilket jag tycker är överdrivet ibland)

Man kan tycka vad man vill om 40 liters regeln. Men det har faktiskt visat sig att det bara är en rekommendation - detta enligt ett skriftligt svar som Zoorf fått av den ansvarige på Jordbruksverket (Ernst Mehnert). Det finns alltså ingen juridisk möjlighet att åtala/bötfälla etc. någon bara för att man har fisk i ett akvarium som är mindre än 40 liter - på sin höjd kan det betraktas som en försvårande omständighet om någon skulle åtalas för djurplågeri på andra grunder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan tycka vad man vill om 40 liters regeln. Men det har faktiskt visat sig att det bara är en rekommendation - detta enligt ett skriftligt svar som Zoorf fått av den ansvarige på Jordbruksverket (Ernst Mehnert). Det finns alltså ingen juridisk möjlighet att åtala/bötfälla etc. någon bara för att man har fisk i ett akvarium som är mindre än 40 liter - på sin höjd kan det betraktas som en försvårande omständighet om någon skulle åtalas för djurplågeri på andra grunder.

Så är det naturligtvis! Det ställer dock till avsevärda problem (det var det jag menade med överdrivet) och gäller som norm vid s.k. offentlig förevisning se L 108 (vilket är mycket kritiserat i djurparkskretsar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...