Gå till innehåll

Frysfoder


per-åke

Rekommenderade inlägg

De röda mygglarverna brukar man inte rekommendera då de ska tydligen innehålla något canserframkallande medel, men annars går det utmärkt att köra med mysis, krill, artemia och liknande foder. Flingfoder går nog att använda, men tänk på att foder för marina fiskar bör innehålla sånt som just marina fiskar äter annars. Jag vet att det finns de som använder tex pellets som används till dammfiskar för att få fram färgerna mer och jag har ännu inte sett några negativa effekter av detta, men det är upp till dig om du vill testa det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många akvarister tinar sin mat innan de stoppar det i karet, och ibland berikas det med vitaminer en stund innan det kommer i karet. Men om man inte matar extremt mycket på en gång så maten hinner försvinna in bland stenar och skrymslen så fiskarna inte kommer åt den, så tror jag inte nitriten skall vara något bekymmer. Jag tror dessutom det är nitrathalten som påverkas av för mycket foder, men det där med kemi är inte min starka sida. :)

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De röda mygglarverna brukar man inte rekommendera då de ska tydligen innehålla något canserframkallande medel,

Hu, värre och värre blir det.... De ska vara hyper allergena, men cancer framkallande är det nog första gången jag hört. Inget är omöjligt förstås.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äh, jag är ingen förespråkare för röda mygg, vidriga saker. Luktar illa, och ser hemskt ut. Folk borde gå omvägar runt dem, men eftersom de är så grymt allergena som de är tyckte jag det var lite viktigt att peta in det. De ska vara bland det värsta man kan komma i kontakt med, och kan framtvinga reaktioner hos folk som aldrig tidigare uppvisat allergier.

Har tydligen med deras likhet med hemoglobin (eller nått) att göra, sen hjälper det kanske inte om man tar deras odlingsmiljöer i betraktande, det är inte alltid de renaste vatten, om man så säger.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det lättare att få för höga värden på nitrit när man andvänder frysfoder än om man

andvänder pellets och flingfoder?

Det är tvärtom. Det är lättare att förpesta vattnet med torrfoder. Det blir i slutändan nitrat och fosfat. Tänk dig att 1 cm3 torrfoder innehåller väldigt lite vatten och mycket "näring" medan 1 cm3 fryst foder innehåller mycket vatten och mindre foder. Skulle man pressa ur allt vatten och torka det frysta fodret skulle det säkert få plats med flera kuber fryst foder inuti en lika stor kub torrfoder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det spelar ingen roll om det är torrt eller blött,

utan se till att fiskarna äter upp det mesta av maten och inte hamnar under stenarna....

dvs använd bra utfodringsteknik.

Ex. stoppa circ-pumparna vid matning eller helst använd någon typ av foder-"korg".

För flytande foder, så har man foderkorgen upp-och-ner.

Är det någon som har bra design på en foder-korg, så visa den gärna....

Det är tvärtom. Det är lättare att förpesta vattnet med torrfoder. Det blir i slutändan nitrat och fosfat. Tänk dig att 1 cm3 torrfoder innehåller väldigt lite vatten och mycket "näring" medan 1 cm3 fryst foder innehåller mycket vatten och mindre foder. Skulle man pressa ur allt vatten och torka det frysta fodret skulle det säkert få plats med flera kuber fryst foder inuti en lika stor kub torrfoder.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det lättare att få för höga värden på nitrit när man andvänder frysfoder än om man

andvänder pellets och flingfoder?

Bör man vara särskilt försiktig så man ej övermatar?

Nej. det är mängden mat som avgör..inte matens beskaffenhet i sej. Möjligen kan man tänka sej att mat med mkt hög proteinhalt skulle kunna belasta kvävecykeln mer o ge på sikt mer nitrat, men jag tror de är försumbart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...