Gå till innehåll

Hemma bygge av akvariebänk med glas front


Black_orphius

Rekommenderade inlägg

Hej!

Är ny i gamet vad gäller saltakvarium och har i dag ett akvarium på en bänk som följde med när jag köpte det.tänkte bygga en egen bänk nu när jag ska starta det som salt så jag får plats med större sump än jag tidigare tänkt.

Har tänkt följande:

Köpa reäla skivor i massiv ek eller liknande och göra som en stor låda där hela framsidan blir en lucka av glas eller plexi med en träram i samma trätyp som lådan.Blir som ett slags tittskåp där man ser sumpen och all utrusning,har även planerat att köpa transparenta rör till avrinning och retur.

Lådans mått är: 110x45x60 utvändigt mått

Lådans topp som akvariet ska stå på tänkte jag förstärka med reglar.

Täknkte plugga ihop trä delarna med tunnare rundstavsbitar på ca 7cm och möbelvinklar.

Vill höra om någon gjort något liknande eller har tips,kritik,synpunkter eller tips på bygget nu innan jag köper grejer å drr igång å bygga den.

vet att den kommer bli rätt så tung.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Genomskinliga rör kommer att få kalkavlagringar, kalkalger o skit i sig och inte vara så snygga att titta på efter ett tag.

Det samma gäller nog tyvärr med sumpen också.

Själv skulle jag nog valt att inte ha den synlig.

Rören håller jag med om... med tillägget att det är 10ggr dyrare med genomskinliga rör.

Men sumpen däremot kan man skrapa rutan på precis som man gör med karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...