Gå till innehåll

Bygger 3500 liter


promise

Rekommenderade inlägg

Har satt igång och bygga ett akvarium som jag hoppas ska räcka ett tag för mig.

Sammanfattar en del ifrån en annan tråd här på forumet så det blir lite lättare att följa projektet för dom som vill. Just nu har jag dragit igång ett 200liters som står och drar igång LS och man ser att varje sak fungerar, därav lite konstiga inköp med

378 x 90 x 103 cm innermått + sump ca 400liter

Saker som är inköpta/gjorda:

Belysning: 1st 150w MH Marine-Lux

Uppvärming/Kylning: 2st Aquatic Nature 300W

Cirkulation: 2st Lifetech AP2500 2000l/h st

1st Lifetech AP4600 4000l/h

Skummare: Egen byggd 2st Lifetech AP4600 4000l/h st vattenflöde

Filter: AquaticNature Osmos med extra filter för borttagning av fosfat, silikat och nitrat

Diverse saker: Aquarium Systems - Reef Crystal 25kg

Saker som är beställda:

Hela ramen och en massa svetstråd

http://www.norrdata.net/akvarium.avi

http://www.norrdata.net/akvarium.pdf

Saker som är tänkt:

Belysning: 3st 150w MH Marine-Lux

12st Fauna Marin - T5 - Aqua Science Special - 39 W 15000k

8st Fauna Marin - T5 - Aqua Science blue -39 W 22000k

Uppvärming/Kylning: 30m avkylningsslang under mark på utsidan av huset

Cirkulation: 6st Lifetech AP2500 2000l/h st

1st Lifetech AP4600 4000l/h

Filter: UV-C, Filtermatta

Diverse saker: Aquarium Systems - Reef Crystal 50kg

Den stackars rutan 3x10mm + 1x4mm härdad ruta innerst. 0.75 laminat (tack Ingvar Hellmalm för info)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande, men det lär dra iväg i kostnad för bygget och i driftskostnad, men det har du säkert redan räknat på.

Vad ska du med en 150w mh till?, om jag inte minns fel så skulle akvariet vara ganska högt, typ 1meter?, jag hade nog satsat på 1000 wattare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har säkert missat massa saker men blir lätt så när man suttit och funderat några timmar =) får uppdatera så fort jag kommer på nåt.

Om vi skulle titta lite på sumpen då den är det som jag funderar på just nu, kunde inte ta en mesh impeller eller från ehiems så det blev en Aqua Medic Turboflotor Replacement Impeller with Needle Wheel. En polare hjälper till att räkna ut skummaren med, mest eftersom min matte är inte den bästa, detta är vad han har kommit fram till dock ska den uppdatera för en pump till

post-3773-14468915221919_thumb.jpg

post-3773-14468915222041_thumb.jpg

post-3773-14468915222143_thumb.jpg

post-3773-14468915222262_thumb.jpg

post-3773-14468915222378_thumb.jpg

post-3773-14468915222503_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har satt igång och bygga ett akvarium som jag hoppas ska räcka ett tag för mig.

Sammanfattar en del ifrån en annan tråd här på forumet så det blir lite lättare att följa projektet för dom som vill.

378 x 90 x 103 cm innermått + sump ca 400liter

Saker som är inköpta/gjorda:

Belysning: 1st 150w MH Marine-Lux

Uppvärming/Kylning: 2st Aquatic Nature 300W

Cirkulation: 2st Lifetech AP2500 2000l/h st

1st Lifetech AP4600 4000l/h

Skummare: Egen byggd 2st Lifetech AP4600 4000l/h st vattenflöde

Filter: AquaticNature Osmos med extra filter för borttagning av fosfat, silikat och nitrat

Diverse saker: Aquarium Systems - Reef Crystal 25kg

Saker som är beställda:

Hela ramen och en massa svetstråd

Saker som är tänkt:

Belysning: 3st 150w MH Marine-Lux

12st Fauna Marin - T5 - Aqua Science Special - 39 W 15000k

8st Fauna Marin - T5 - Aqua Science blue -39 W 22000k

Uppvärming/Kylning: 30m avkylningsslang under mark på utsidan av huset

Cirkulation: 6st Lifetech AP2500 2000l/h st

1st Lifetech AP4600 4000l/h

Filter: UV-C, Filtermatta

Diverse saker: Aquarium Systems - Reef Crystal 50kg

Den stackars rutan 3x10mm + 1x4mm härdad ruta innerst. 0.75 laminat (tack Ingvar Hellmalm för info)

Nu klarnade det lite när det gäller belysningen.

Men det låter ändå i minsta laget om du ska ha sps koraller och andra ljuskrävande, varför inte köra 80w rör istället?

Cirkulationen blir nog på tok för svag, satsa på riktiga streamer pumpar, 2-4 tunze 6301 skulle nog bli fint, pumpar 9000-30 000 l/h

Hur har du tänkt att lösa tillsats av ca,mg och kh?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tillsatserna har jag inte tänkt så mycket på faktiskt, hade nästan räknat med att man får tömma butikernas förråd och bli fattig men mycket går ju att lösa med olika metoder som jag har förstått det. OK vet du ca pris på vad dom kostar ? Tänkte 39w för dom hade rätt längd mellan stagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tillsatserna har jag inte tänkt så mycket på faktiskt, hade nästan räknat med att man får tömma butikernas förråd och bli fattig men mycket går ju att lösa med olika metoder som jag har förstått det. OK vet du ca pris på vad dom kostar ? Tänkte 39w för dom hade rätt längd mellan stagen.

Att köra balling i ett så stort kar kommer nog kosta flera tusen per månad.

Så kika istället på ca reaktorer, dom kostar nästan inget att driva.

på vad vilka kostar?

Vad har du tänkt att köra för t5 armaturer?

Vad är det för stag, vanliga mittstag i glas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK då satsar jag på det istället.

Dom pumparna du tänkte på.

Armaturerna bygger jag själv eftersom jag är elektriker.

Stagen är 5mm järnstag men självklart kan man flytta dom och dom är ju inte bredare än 4cm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du är på G. Men jag tror att du skall titta över lyset en gång till. För med den höjden som du har valt på burken så kommer det inte vara mycket lyse alls ifrån mitten och neråt. Men det beror ju på vad du skall ha i burken förstås...Kolla med dom som har byggt stora burkar här på forumet så ser du vad dom har valt. Stenkoraller blir inte speciellt färgglada i detta ljus som du har valt nu tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar räkna med mellan 700 och 900 w MH kvadratmetern för kar i den här höjden. Om man vill ha stenkoraller vill säga. Jag hade 5 x 250 MH + fyra lysrör över mitt 1550 men jag fick mer ljus när jag bytte till 10 lysrörsrader. Du får dit ungefär 15 rader. Mina måsvingereflektorer tar ungefär 65mm bredd. Färgen på ljuset tror jag blir OK. Jag skulle köra med Ozon för det håller vattnet betydligt klarare så det blir mer ljus på botten.

Köper du tillsatserna i pulverform kostar de ungefär 100 kronor kilot.

Skummaren tycker jag är litet lustig. När man kör med virvel i skummare är det för att luften som är lättast koncentreras i mitten och på det sättet får man mindre skit på ytterväggarna. Luften når alltså längst ned mitt virveln.

Det finns tre skummare som är marknadsledande idag. Det är Bubble King, Bubble master och Fauna Marins. De har en litet annorlunda uppbyggnad. De utgår från att skumpelaren skall ha det lugnt under för att vara stabil bland annat. Jag skulle kopiera en sådan i stället och köpa en reservdelspump med trasselimpeller eller två till den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar broderiska, adddo och stig för lys info. Då blir det till att byta ut MH mot starkare 400w+ och får plats med 4st. Ozon får det bli då stig, skummaren ska jag se över och prata med polare för ombyggnad. Ska titta lite mera på det patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kollar runt lite så finns det ibland stora gamla skummare som man kan köpa billigt som kan funka för din burk. Vissa butiker bruka ibland byta upp sig eller bygger om osv .För om jag har förståt det rätt så är rund plast(med lite storlek på) inte billigt att köpa ????(om du inte har kontakter på det) Om du köper en Bubbel king kommer du inte bli besviken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Broderiska jag kollade på en bubble men den gick lös på 39000kr, så passar på den men bygger en som liknar den. Jo sant att det är dyrt med plast men har lite kontakter på det iaf.

Crille den ser bra ut men ska testa nu om den här fungerar vi börjar sätta ihop den ikväll

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...