Gå till innehåll

Nya snäckskal till erimitkräftor?


Fiskarn

Rekommenderade inlägg

Hittade min stora erimitkräfta jonglerandes med en stor turbosnigel.

Har läst att man kan lägga i tomma skal så de har något att växa i. Eller kan kräftan vara hungrig?

Köper man tomma skal hos sin lokala salthandlare?

/Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett jätte bra tips att ha extra "hus" i akvariumet för eremiterna.

Hos oss blev det ibland bostadsbrist och då fick först och främst sniglarna känna på bostadskrisen vilket gjorde att antalet sniglar minskade en del.

Vi har alltid extra skal i karet nu och för några veckor sedan lade vi ner ett jätte stort vackert skal som jag trodde skulle bli liggande länge men den största eremiten tog det direkt och det ser helt sjukt ut när han kämpar omkring med jätte skalet.

Riktigt underhållande! :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också lite problem att hitta detta. Kollat i en massa blomaffärer, men oftast är det fel form och storlek. Köpte en stor påse för 30 spänn där det mesta var skit, men hittade några få som jag kokade och kastade i. Tänker inte ge upp - finns fler blomaffärer i Malmö/Lund området och nu närmar sig sommaren med säsong för butikerna att dekorera sina blomsterarrangemang med snäckskal.

Nyss, i diket till en cykelväg såg jag dock flera tomma snäckskal (såna där vanliga landsnäckor man ser i trädgårdar) och tänkte att de har en hyfsat intressant storlek för mina eremiter. Nån som testat det? Är det dumt? T ex att de inte är anpassade att vara nedsänkta i saltvatten och löses upp eller avger nån slags ämnen som är skadliga??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...