Gå till innehåll

Död levande sten - Levande igen?


Jensan72

Rekommenderade inlägg

Vår "döda" sten har efter att ha legat brevid den levande stenen i över 4-veckor, blivit beklädd av brunaktiga alger, troligtvis kiselalger.

Den har även en massa rosa & gröna fläckar på sig som jag antar är röda-kalkalger samt vanliga alger.

Är det så att den börjar ta till sig "liv" redan och kommer att bli levande igen... Har hört att detta kan ske med denna sorts sten som faktiskt har varit levande en gång i tiden, så förutsättningarna bör ju faktiskt finnas där lr?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vår "döda" sten har efter att ha legat brevid den levande stenen i över 4-veckor, blivit beklädd av brunaktiga alger, troligtvis kiselalger.

Den har även en massa rosa & gröna fläckar på sig som jag antar är röda-kalkalger samt vanliga alger.

Är det så att den börjar ta till sig "liv" redan och kommer att bli levande igen... Har hört att detta kan ske med denna sorts sten som faktiskt har varit levande en gång i tiden, så förutsättningarna bör ju faktiskt finnas där lr?

all sten kan i princip bli levande..o blir de också..med de begreppet menar vi ju bara att stenen redan när vi köper den från början är koloniserad med levande små organismer. Sen är det en annan fråga vilken kvalite de blir på den så småningom levande stenen. Oavsett sten, även den rundaste gråsten, blir ju enligt vår definition levande efter ett tag...men skall du få ut hög kvalite beträffande stenen som biofilter, krävs de att den har en oregelbunden yta o därmed stor area, samt förrutom de syrerika zoonerna på ytan, även syrefattiga på insidan. Där skiljer sej substraten mkt åt, o ger därmed i slutändan olika kvalite på den levande stenen.

har stenen från börjat köpts som riktig levande sten och alltså plockats från ett riktigti korallrev..då kommer stenen med tiden blir helt fullvärdig den bästa levande stenen. De tror jag tar minst ett halvår upp till ett år dock, om den från början varit helt steril.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min döda sten är prima nu efter en 8 månader

Hur vet du det? En Faxesten blir också levande om du bara skrapar på ytan men hur är den inuti? knappast att torkad sten blir som levande sten sen betyder det inte att den funkar som inredningsmaterial och att alger och djur koloniserar ytan. Jag är så förvånad att ordet Levande i levande sten för de allra flesta bara handlar om alger och djur på ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror väl på vad man menar med levande, själv har jag precis investerat i torkad "död" korallsten för att komplettera nya akvariet. Nu när jag äntligen har rensat min "levande sten" så har jag ingen lust att få fler "levande" kryp som mantis/pistolräkor, röda flatworms, elaka krabbor, myrinema mm. Har iallfall sluppit jättemaskar än så länge...

får se hur struligt det blir att cykla in den "nya" stenen.

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har du givetvis rätt i. Dock är stenen ett poröst substrat och bakterier borde kunna kolonisera detta efter en tid. Hur avgör man om den levande stenen är mer levande inuti? Det är ju inte det lättaste direkt.

Om jag tittar på nitritspikar och stabila vattenvärden har min döda sten hållit sig utmärkt (ingen spik, samt helt stabila värden, iofs med lite höga nitratvärden). Jag har fnv c.a 90 kg sten på 450 liter, (50% död sten, 20 kg nyköpt och resten begagnad) men startade med 70 kg död sten (vilken innehöll en massa organiskt material såklart, så det fanns mat för bakterierna att starta på).

Nu kör jag inte på färggranna acroporor och så, mina värden är inte tillräckligt låga för det, men stabila är de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag inte säker, utan argumenterar endast för argumentationens skull. Men jag vill minnas att de aneroba bakterier som lever i LS även finns fritt i högt syresatt vatten, bara inte i lika höga koncentrationer då miljön inte är speciellt optimal. Med små mängder levande sten borde då död LS återkoloniseras och få mer eller mindre en identisk kopia på den bakteriefauna som den levande stenen.

Jag har länge varit av åsikten att färsk LS köper man för överraskningarnas skull. Jag är även inne på att försöka organisera ett par kubikmeters LS rehab när jag får flyttat, och helt enkelt erbjuda folk att nyttja ett utbytes system för att försöka hålla en så bred bakterie fauna som möjligt. Dock bör det sägas att på bakterie nivå tar det antagligen bara ett par dagar för sten med en annorlunda bakteriafauna att få samma fauna som resten av stenen den delar akvarie med. (För att inte nämna de enorma variationer på bakteriafauna som finns i ett och samma akvarie, beroende på allt från temp, vattengenomströmning och detrius nivåer.) Rehab skulle med andra ord i huvudsak ge en en möjlighet att återuppliva "död" LS, och förnya sådana invånare som pods osv.

Ja, jag har tomtar på loftet.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...