Gå till innehåll

Planering, uppbyggnad och uppstart


barneth

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har skrivt lite här och där i egna trådar och i andras, men insett att det är bättre för mig att hålla mig till en tråd. Så jag startar denna tråd för mitt projekt med inriktning på dessa olika stegen:

1. planering

2. Uppbyggnad

3. Uppstart

4. inflytt

osv.

Just nu ligger jag i planeringsstadiet och har funderingar på hur man ska lösa det här med att fortfarande ha kvar det större sötkaret. Har i någon tråd fått svar att man inte bör ställa salt och söt bredvid varandra då det "starka" ljust i saltkaret skulle föra över all uppmärksamhet till saltkaret och sätta sötbaljan i skymmundan. Visst är det så, så jag har börjat tänka om. Jag har pratat med småjäntorna här hemma och förklarat att vi "kanske måste sälja av allt i stora sötbaljan", de hade ingen förståelse för det. Min senare tanke var att köra två saltkar i en möbel 212 L och 230 L men fick inget gensvar för det heller från familjen, så det blir en helomvändning, får fundera....

Jag har även lagt ut lite annonser ang. Skummare, överrinningsbox, U-v, ljusarmaturer, kar, pumpar mm. Har efter införandet nu inköpt:

Karet till saltvattet (ej borrat, tiidigare sötvattensbalja)

Karet till sumpen

Lite frågor:

Hur mycket kan en överrinningsbox släppa ner till sumpen?

Jag har lite pumpar liggandes som jag tänkt köra tillbaka vattnet från sumpen, alternativen är 2000l/t och 4000l/t, vad kan anses som ett bra val till 330 L balja?

Kan man använda doppvärmare från sötvattensbalja i saltvattnet (har 150 och 300 Wattare liggandes)?

Vänligen

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 359
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

ıdag började oxå demontera lite grejor så som armaturer osv för att flytta sötvattensbaljan till annat rum under bygget av möbel, dock sa frun i huset sitt idag. Hon sa att om jag ändå skulle börja bygget så kunde jag oxå fixa nya tapeter i det rummet och man e ju inte omöjlig, det blir nytt på väggarna oxå med resultatet: -----> alla nöjda.

Om man kikar på bild "före" så kan vattnet te sig lite brunt pga en mangroverot som inte kokades ordentligt innan den åkte i. Men kolet och vattenbytena gör väl sitt inom sinom tid..... Ni som funderar på höjden på lådan så var tanken att ungarna skulle slippa klättra för att kika, nu e dom ju 7, 9 och 16 år så att den nya möbeln blir 80 cm hög.

Dessa lila tapeter ska bli av ljusare karaktär.

/Micke

post-3792-1446891526149_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag lagt ett bud på lite död LS för användning som grundstomme i uppbyggnad av "stenhög"... ;)

Tänker att det är bättre att ha allt utom levande hemma innan man planerat klart, byggt och startat upp.

Har oxå fått två svar på skummare. Men ingen av personerna svarar på mina mail, så frågan e om de kanske får min post i skräpe´n?

Jag läste någonstanns här på forumet om en person som lagt " typ IKEA´s skärbrädor" i botten på sitt kar innan han började bygga upp sitt rev, är det den metoden man allmänt använder sig av?

Vänligen

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det börjar hända saker!

Det här med vad man ska ha i botten under stenarna är lite individuellt...främst beror det på om du ska köra bare bottom eller ha sand? Om bare bottom så är det ju inte så snyggt med plast skivor, någon hade en fundering på vad som händer om man får in några gruskorn under skivan så det blir punktbelastning. Det är nog ganska vanligt att stapla direkt på glaset, någon lade liggunderlag i botten, men de flyter och blir platta som pannkakor efter ett tag.

Själv så har jag staplat stenen på ett lager sand som utjämnar trycket, men det kan bli underminerat om man har grävande djur, med rasrisk som följd.

Det här med sandens vara eller inte vara är en het potatis inom saltvärlden...Om man nämner djupsandbädd så brukar det bli häftiga ordbyten. Vanligt verkar vara ett slags medelväg med måttlig mängd sand och LS staplat i den...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Michael, du har mail! ;)

Stenen har jag staplat först och sedan fyllt på med sand för att undvika rasrisken med grävande fiskar som bygger hålor under stenen. Stenarna ligger oftast på mer än en spets som skulle ligga och punktbelasta, men vill du så kan du självklart köra med skärbräda typ IKEA. Men ingen jag känner kör med det. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Michael, du har mail! ;)

Stenen har jag staplat först och sedan fyllt på med sand för att undvika rasrisken med grävande fiskar som bygger hålor under stenen. Stenarna ligger oftast på mer än en spets som skulle ligga och punktbelasta, men vill du så kan du självklart köra med skärbräda typ IKEA. Men ingen jag känner kör med det. :)

Jo, jag såg det, att det dumpt ner något i eposten. Men jag svarade ju från firman, med en annan epost. Nu e jag hemma igen och ser ej den posten förens i morr´n. Så svara till gmail.com om du vill ha svar idag.

Troligtvis kör man med en plattform som sedan vps-röret med hål i är monterat på, jag får se.

Kul att det börjar hända saker!

Det här med vad man ska ha i botten under stenarna är lite individuellt...främst beror det på om du ska köra bare bottom eller ha sand? Om bare bottom så är det ju inte så snyggt med plast skivor, någon hade en fundering på vad som händer om man får in några gruskorn under skivan så det blir punktbelastning. Det är nog ganska vanligt att stapla direkt på glaset, någon lade liggunderlag i botten, men de flyter och blir platta som pannkakor efter ett tag.

Själv så har jag staplat stenen på ett lager sand som utjämnar trycket, men det kan bli underminerat om man har grävande djur, med rasrisk som följd.

Det här med sandens vara eller inte vara är en het potatis inom saltvärlden...Om man nämner djupsandbädd så brukar det bli häftiga ordbyten. Vanligt verkar vara ett slags medelväg med måttlig mängd sand och LS staplat i den...

Hej Maria och tack för ditt svar. Jag tror idag att jag kanske inte ska ha några mängder korallgrus på botten. Har sett lie bilder här och där och gilllar när glaset tas över av innevånare, dock ej fram och sidorutor. ;) Man får se hur man går tillväga, jag får fundera.

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan fråga:

Idé: Om man ställer 2 stycken ca 300 L kar bredvid varandra ( vänster kar = nr 1, Höger = nr 2)

Kan man då ta upp vatten från sump till nummer 1 och överrinningsbox till nummer 2 och sedan överrinningsbox ner till sump igen?

Blir det problem med viktigheter i vattnet till nummer 2?

Funkar överriningsboxarna så?

Vänligern

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste ju få någon form av hävert till kar nr två, och då kan dom alltså inte stå på samma nivå, och då falerar iden lite kanske?!

Alternativet är att du sätter ett T på returpumpen så pumpar du upp vatten separat till dessa två kar, så slipper du problem med att ordna nån överrinnings historia. Det tråkiga med detta systemet är att får du problem i kar "ett", sjukdomar etc så lär du får samma problem i det andra.

Varför inte börja med ett kar och se hur det utvecklar sig? :)

En överrinnings box sätter du istället för att borra i baljan, den fungerar som hävert ner i sumpen. Slutar du pumpa upp vatten i karet (vid strömavbrott tex.) så avbryts häverten och startar returpumpen igen så återupptar den häverten igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för ditt svar.

Just nu håller jag på med tankar kring bygge av möblen och iom detta så testar jag alla möjliga varianter av tankar, detta var en av dem.

Alternativet med T på returen innebär väl att jag måste ha två överrinningsboxar ner till sumpen, har jag fattat hur du menar då?

Jag spånar vidare.

/Micke

Du måste ju få någon form av hävert till kar nr två, och då kan dom alltså inte stå på samma nivå, och då falerar iden lite kanske?!

Alternativet är att du sätter ett T på returpumpen så pumpar du upp vatten separat till dessa två kar, så slipper du problem med att ordna nån överrinnings historia. Det tråkiga med detta systemet är att får du problem i kar "ett", sjukdomar etc så lär du får samma problem i det andra.

Varför inte börja med ett kar och se hur det utvecklar sig? :)

En överrinnings box sätter du istället för att borra i baljan, den fungerar som hävert ner i sumpen. Slutar du pumpa upp vatten i karet (vid strömavbrott tex.) så avbryts häverten och startar returpumpen igen så återupptar den häverten igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej,

det har jag aldrig sett i någon butik i sverige (men det innebär ju inte att det inte finns) men jag är tveksam till att det lönar sig i längden att köpa färdigt om chansen finns.

Hej igen!

Fråga:

Polaren i Oslo snackade om att han kunde köpa "färdigt vatten" med rätt värden osv för 2 spänn per liter. Finns den möjligheten i Sverigen oxå? Någon som vet?

Vänligen

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ingen osmos skulle jag råda dig att köpa vatten från butik den dagen du fyller upp från första början. Men sen är det stenen som skall kureras, inte vattnet. Det kan vara en idé att ha en dunk vatten till påfyllning också, men sen bör du skaffa en osmos när du har möjlighet till det, då det lönar sig i längden om inte ditt kranvatten har tillräckligt bra värden. De bör du hitta på din kommuns hemsida, och hittar du de inte där så kan du alltid ringa till dem och be att få en utskrift på vad du har för värden i kranen.

Det finns i butiker här i söder så det kanske finns i närheten av dig också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får dokument från kommunen i morgon per epst. Vi får se vad de har att erbjuda i kranen. Vi börjar så. Osmos har jag tänkt att införskaffa, men väljer då att köpa en ny då det verkar vara enda alternativet.

Jag informerar här vad som är i kran.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den utökade rapporten var intressant, både arsenik, bly och cyanid i vattnet. :)

Jag tycker den såg bra ut, men det är upp till dig att bestämma dig för osmos eller ej. Det bästa är ju att köra på osmos, då slipper du oroa dig för eventuella fluktuationer i kvalitén på vattnet också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har en poäng Jimmy. Visst kommer det att bli osmos. Men nu till vad jag för tillfället gör:

Eftersom jag är tvungen att fixa till hela rummet där jag håller till med "mitt", måla osv pga. "- annars blir det inget salt! syndromen". så har jag valt att köra igång en sötvattensburk till (330 L) dit jag flyttar mina sötvattenskrabater under tiden jag ska bygga, måla mm. Så här ser det som ska bli deras tillfälliga boende ut. I bakgrund kan man oxå se 2.5 ton täljstenskamin, varmt eller varmt?

post-3792-14468915278372_thumb.jpg

post-3792-1446891527861_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Go marron, go marron.

Nu har de boende i sötvattenskaret flyttat ut ur byggnadsrummet och in i sitt tillfälliga utrymme. de verkar trivas med den nya "easylife" kulturen. Jag har läst om att man kan använda Easy Life till saltvatten oxå, någon som provat?

I dag skulle jag ha börjat renovera "fulrummet" men jag ska till Sthlm på besök. Tråden "Stockholms saltvattensförening" (dock bara tråden som heter så, verkar inte finnas någon förening) har "träff" hos medlemen Gierth i bromsten. Första gången jag är hemma hos någon som har ett saltvattensakvarium igång här på forumet. Både jag ock grabben ser fram emot det. Frun och jäntorna åker med, men de ska fika med någon vän på söder medans jag och grabben utför våran hobby.

V har nu oxå börjat fundera på exaxt vart möbel ska byggas och i o m att vi ställt ett kar i vardagsrummet, så funderar vi kanske på att bygga möbel där provisoriumet står. Hade jag funderat på det i början hade jag sluppit att ordna till "fulrummet".. *suck* Men nu är allt innhandlat för renovering av rummet ivf...

Så här ser ivf sötis med krabaterna i ut.

post-3792-14468915279539_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det går framåt! Har snabbläst om ditt projekt nu och du verkar ha vilja att få det bra! Nu när du har barn som hjälper till får väll de vara med och välja innehåll. Eller?

Inga barn väljer innehåll. Kidzen ska hålla sig på utsidan, de kan vara med å bestämma vilken mat vi ska äta i veckorna. ;)

Självklart får de vara med till 100%. Dock kommer de att få läsa om "söta fisksorter" som de villa ha innan det köps något (den dagen det är aktuellt). För i de djupaste vattnen går....

Ps. SOm sagt så är det inga roligheter i denna tråd, än pga. alla förberedelser innan man ens kan tänka saltkar. Så jag förstår om du bara lusläst. Men jag försöker att hålla ett bra flöde på bilder ivf. Har förstått att det är vktigt här på forumet. Men i och för sig så kommer man kanske skratta en heldel åt dessa bilder om några år och undra vad fanken man höll på med.

I går när jag var hos Gierth så sa någon:

- Vi är ett gäng nördar..

Om man är nörd för att man är hängiven sin hobby och brinner för något, då är en nörd någon alla skulle vilja vara...

Frun har börjat kolla möbler oxå. Kom på henne inne vid datorn sin, hon satt på ikea.se, hon smyger och verkar inte så aktivt i allt det här, men i de djupaste vattnen... ;)

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste ju få någon form av hävert till kar nr två, och då kan dom alltså inte stå på samma nivå, och då falerar iden lite kanske?!
är kapaciteten på häverten mellan karen stor nog för att inte utgöra ett motstånd, kommer baljorna att hålla vattnet på samma nivå, när de står lika högt. Vi pratar om kanske 1K l/h, eller kanske ett par K l/h, så rätt genomfört blir nivåskillnaden omätbar. Rekommenderar dock att man använder flera hävertar för att ha en backup om någon av dem fylls med luft, eller blockeras av fast materia.
Alternativet är att du sätter ett T på returpumpen så pumpar du upp vatten separat till dessa två kar, så slipper du problem med att ordna nån överrinnings historia. Det tråkiga med detta systemet är att får du problem i kar "ett", sjukdomar etc så lär du får samma problem i det andra.
Det problemet har han i båda fallen, så det ses kanske inte riktigt som ett problem.
Alternativet med T på returen innebär väl att jag måste ha två överrinningsboxar ner till sumpen, har jag fattat hur du menar då?

Ja. Utan tvekan. Eller ja, det går säkert att låta baljorna flöda över, stående i en ännu större sump, men det ser jag som opraktiskt, och kanske inte helt vackert.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...