Gå till innehåll

Caulerpa som filtrerare?


Orion

Rekommenderade inlägg

hur bra fungerar egentligen caulerpa algen som filtrerare? och varför har den fått för sig att växa så pass fort i mitt kar? jag fick med 2 "stjälkar" som satt på mina sarcophytons och dom har nu växt till sig så det sitter 5 utlöpare som fäster på olika delar i karet,både levande sten och på sidorutan.

finns det risk att man måste skörda den senare om kanske ett par månader?

är det vanigt att den växer såhär fort?plockar den näring från karet som föda eller?

jag har endast haft min i lite mer än en vecka.

Mvh Fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Caulerpa algen är om jag inte minns fel inte någon "filtrerare" utan en närings exportör. Hög tillväxt, och regelbunden skördning, för att hålla näringsvärdena under kontroll. Jag är inne på att använda Xenia på samma sätt, med fördelen att det skulle ge ett överskott av fraggar som är något mer åtråvärda än Caulerpan. Det har dock vädrats synpunkter fram och tillbaka för huruvida Xenian faktiskt skulle kunna fylla samma funktion, om den helt enkelt kan tillgodogöra sig näringsämne fritt ur vattnet. (Jag förstår inte varför den inte skulle kunna, varför jag tror principen fungerar. Men så är jag inte som alla andra i heller, så det kan ju vara fel på mig.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej tack för infon,då låter jag den växa :)

har också läst en del gällande xenian,jag har själv en koloni xenia på en sten i karet,och jag tycker faktiskt att akvariumet har fått en klarare färg på vattnet,men mina ögon kanske bedrar mig (A)

Mvh Fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite trist att ingen annan uttalat sig, så man fick bekräftat huruvida det är fullständigt fel det man har för sig, eller om man rent av kan ha en poäng.

Vad det gäller Xenians vattenrenade effekt, är även den som jag sade av den typen att den tar till sig näring löst i vattenpelaren. Enligt vad jag förstår ska den vara rent fotosyntetisk och filtrerar alltså inte bort någonting.

Men ska inte sarcophytons vara en filtrerare? Den skulle mycket väll kunna stoppa i sig organisk material som flyter runt i vattenpelaren i så fall.

Ett annat alternativ är att det helt enkelt varit icke organiskt material som virvlat runt och till sist antingen lösts i vattenpelaren, eller lagt sig där det inte virvlas upp på nytt?

Mycket gissningar nu känner jag, men en titt på klockan säger att det är ursäktligt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Caulerpa algen är om jag inte minns fel inte någon "filtrerare" utan en närings exportör. Hög tillväxt, och regelbunden skördning, för att hålla näringsvärdena under kontroll. Jag är inne på att använda Xenia på samma sätt, med fördelen att det skulle ge ett överskott av fraggar som är något mer åtråvärda än Caulerpan. Det har dock vädrats synpunkter fram och tillbaka för huruvida Xenian faktiskt skulle kunna fylla samma funktion, om den helt enkelt kan tillgodogöra sig näringsämne fritt ur vattnet. (Jag förstår inte varför den inte skulle kunna, varför jag tror principen fungerar. Men så är jag inte som alla andra i heller, så det kan ju vara fel på mig.)

B!

Jag tror precis som du. Visst växer Caulerpa fort, men matar man regelbundet och ofta så har den inte en chans att ensam exportera allt, utan det krävs andra exportvägar också, företrädesvis en skummare. Jag skulle använda aktivt kol hela tiden om jag hade fått för mig att odla Caulerpa igen tillsammans med koraller. Algceller läcker ut en del för koraller irriterande substanser.

Xenia måste rimligtvis tillgodogöra sig näringsämnen fritt ur vattnet, det finns ju inte direkt något annat sätt för den att ta upp ämnen annars, den har ju inga rötter el.dyl. och den äter ju inte heller. Jag är bara osäker på om det är lösta organiska föreningar som tas upp eller om xenia tar upp lite nitrat/fosfat också. Hur som helst är den beroende av ljuset. Oavsett vad är den inte heller någon bra som ensam exportör, utan snarare kan betraktas som en rolig komplement och kanske fraggobjekt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med aktivt kol i karet permanent,och caulerpan verkar må bra,sprider ut nya skott och så.

funtar på en sak,köpte en sten proppad med knappar igår,men den verkar inte bry sig om xenian råkar slå emot den med sina tentakler.är det så att knapparna har ett starkare nässelgift så dom inte påverkas av xenian?

Mvh Fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...