Gå till innehåll

Bygg en BubbleKing skummarpump med en billig Lagunapump


uffe2

Rekommenderade inlägg

Är det någon som har en BK pump som kan ta några bilder på själv pumphuset ?

(funderar på om man kan bygga om en Laguna-pump (1100:-) till en BK skummar pump (6500:-)

Jag tänkte hoppa över antilime och istället för titan-needle-wheel köra med trasselsudd.

Är det olika längder på axeln, tro ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra och kul läsning (typ 100 sidor), men det fanns inga bilder innefrån ett pumphus i en BK's skummarpump ex. model 1000.

http://www.shop-meeresaquaristik.de/product_info.php?info=p3985_Royal-Exclusiv-Bubble-King-Dispergatorpumpe-Modell-1000.html

Jag har själv varit intresserad av att bygga en.

Så jag har hittat en tråd som just handlar om detta.

Det finns otroligt mycke info där. :)

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?threadid=1094749

Läs tills ögona trillar ur! ;)

//Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,på BK pumpen är axeln mellan lager hållaren och pumphjulet ca 10mm längre pga fotstödet,annars är dom väldigt lika,den rotor på bilden är till ett fluval FX men lagunas ser lika dan ut,den motorn är lik BK mini men just den pumpen jag provade var trasig ,den gick bara 5 min sen fick man starta om den,men den var väldigt tyst när den gick,men det är enkelt att göra en rotor,såga av bladen lägg pumpen i en hink vatten ta ett sand papper och slipa av resterna,allt tar ca 2-3 minuter ,sen borrar du 6st hål för bunt band,enda nakdelen är att det inte går att vrida pumphuset på en Laguna så den får ligga på sidan,men du måste använda storlek 6000 eller större,den har en sån rotor,men du kan sätta på det större pumphuset,det är samma mått på alla,mvh stefan

post-1262-14468915277366_thumb.jpg

post-1262-14468915277545_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra och kul läsning (typ 100 sidor), men det fanns inga bilder innefrån ett pumphus i en BK's skummarpump ex. model 1000.

http://www.shop-meeresaquaristik.de/product_info.php?info=p3985_Royal-Exclusiv-Bubble-King-Dispergatorpumpe-Modell-1000.html

Det var faktiskt bara 29 sidor. :)

Vill minnas att jag sett bilder på insidan av en RE-pump den gångna veckan, men hittar inte tillbaks just nu, har kollat i historiken både hemma och på jobb, men tyvärr. Minns att det var gula piggar eller så på de som var i plast. (Om jag inte bara har drömt allt. :))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

29 sidor ? I så fall missade du alla länkar som fanns ;-)

Jag tror att BK kör pinwheel med titan eller plast.

Vilket som används beror på modell.

Det var faktiskt bara 29 sidor. :)

Vill minnas att jag sett bilder på insidan av en RE-pump den gångna veckan, men hittar inte tillbaks just nu, har kollat i historiken både hemma och på jobb, men tyvärr. Minns att det var gula piggar eller så på de som var i plast. (Om jag inte bara har drömt allt. :))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lustigt, eller hur? Att en Laguna pump som tex säljs av en stor butik i Stockholm skulle sälja pumparna om de inte höll mer än 3-6 månader i drift i ett revkar... Nä, jag är övertygad om att vår gode vän Klaus bara vil sälja sina grejor, inte så svårt att gissa sig till. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat från triton's hemsida

--------------------------------

Beskrivning:

Laguna är egentligen en dammpump med en massa tillbehör som inte saltvattensakvaristen behöver - lika fullt en kanonbra, driftsäker,tyst och energisnål pump som kan användas t.ex som returpump från sump etc.

Den medföljande korgen är ett utmärkt insugsskydd om man placera pumpen i sump.

Vi har använt en laguna 9000 till biofiltren i vårt stora fisksystem, och den har fungerat klockrent i 2år under tuffa förhållanden utan att ens bli rengjord. mycket imponerande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, det var hur man kunde byta rotor som jag funderade på !

Hej,det är samma lager mellen rotor och magnet som det sitter i botten,men det lagret som sitter på magneten går alldrig att byta,så man får byta hela rotorn,eller slipa av hela pumphjulet och göra ett löstagbart i såfall,mvh stefan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, jag måste ha missat den !

Här har man ju lyckats ta isär axel och pin-wheel-hjulet !?

Vill minnas det fanns en bild i tråden på RC, ska se om jag hittar den igen...

Edit: denna?: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?postid=9887991#post9887991

Edit2: Här är en bild på enbart lagret som Klaus själv så snällt visar upp:

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?postid=9837245#post9837245

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,den som sitter ihop är till en Laguna 5000 power Jet,den rotorn är mycket billigare än den till FreFlow 6000 men då får man inte med lagret i botten,så det är billigare att ta en sån rotor om du vill göra en trassel impeller,den som är isärtagen är till en BK,det han menar att lagret håller 3-6 månader är nog när man mixar luft o vatten,den Laguna 5000 som jag använde gick ca 5-6år hos mig och går fortfarande hos han som köpte karet,utan att byta rotor och lager,dom magneterna i lådan har keramisk axel ,den är ganska lik Lagunas om du slipar av pumphjulet och gör ett eget med en lås skruv,men var försiktig axel är ganska skör för slag,fick med fel bild men den til vänster med metall axel är till en BK,den går att skruva isär,den till höger är till en laguna 5000,mvh stefan

post-1262-14468915282539_thumb.jpg

post-1262-14468915282734_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet var väl att man inte kunde ta isär laguna rotorn och impellern,

för att sätta dit ena kullagret ? rätt eller fel ???

Borde väll fungera med vilka hel-keramiska lager som helst? Det borde alla som säljer kullager kunna ta hem.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur sätts BK's pin-wheel fast på axeln ?

Är den gängad eller har man någon typ av skruv och ett hål i axeln ?

Hej,den som sitter ihop är till en Laguna 5000 power Jet,den rotorn är mycket billigare än den till FreFlow 6000 men då får man inte med lagret i botten,så det är billigare att ta en sån rotor om du vill göra en trassel impeller,den som är isärtagen är till en BK,det han menar att lagret håller 3-6 månader är nog när man mixar luft o vatten,den Laguna 5000 som jag använde gick ca 5-6år hos mig och går fortfarande hos han som köpte karet,utan att byta rotor och lager,dom magneterna i lådan har keramisk axel ,den är ganska lik Lagunas om du slipar av pumphjulet och gör ett eget med en lås skruv,men var försiktig axel är ganska skör för slag,fick med fel bild men den til vänster med metall axel är till en BK,den går att skruva isär,den till höger är till en laguna 5000,mvh stefan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet var väl att man inte kunde ta isär laguna rotorn och impellern,

för att sätta dit ena kullagret ? rätt eller fel ???

Antagligen rätt då det står längre upp. Ska man byta lager är det självfallet först en mod för att kunna byta dem som ska till, och där efter, införskaffar man nya lager.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...