Gå till innehåll

Stucken av drake....


jakob

Rekommenderade inlägg

Första åtgärden är att direkt sticka det stuckna stället under varmvatten, så varmt som du kan stå ut med, helst över 50 grader. Där skall du ha fingret (eller var det nu är du blivit stucken i) i minst 30 minuter. Efter detta kontaktar du läkare för vidare undersökning. Om du får allergiska reaktioner skall du omedelbart till akutmottagningen. Giftet är ett proteingift och värmebehandlingen förstör giftet men det är viktigt att göra värmebehandlingen så fort som möjligt. Jag har klarat ett stick (inte från en Drake men från en lika giftig Indisk mal) efter 5 timmar innan värmebehandlingen (kände inte till tricket då) men jag rekommenderar absolut inte att vänta så länge.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
...helst över 50 grader...

Det är nog inte att rekommendera med tanke på att blodet koagulerar vid typ 42 grader...

Edit : Bara för det så kollade jag upp det ordentligt nu, och det verkar som att det koagulerar vid 65-70 grader? Fast på ett annat ställe står det att man absolut inte får doppa sig i vatten som är varmare än 40 grader pga risken för skador. Hmm...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har badat i 41 grader varmt vatten utan problem ;)

De skrev nog 40 för att ge lite marginal. Över 42 är inte att rekommendera iallafall. (Fast å andra sidan så borde 43-45 vara ok under korta perioder... det tar ju en liten stund innan temperaturen "når in" i och med att blodflödet hjälper till att kyla ner.)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Feber

60 Grader är väl standard högsta temp man får ut ur kranen?

Det beror på inställningen på varmvattenberedaren.

http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Din-ovriga-energianvandning-i-hemmet/Vatten-och-varmvattenberedare/

Det verkar som att 60 är minimum för att döda eventuella legionellabakterier, så det kan nog bli varmare än så. Vet att vissa varmvattenberedare kör upp temperaturen ordentligt med jämna intervall för att göra sig av med eventuell legionella...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur varmt blir det i en bastu?

Kroppen borde ju koka ifall man inte svettades, eller?

http://www.harvia.fi/content/sv/11501/5/5.html

50-80 verkar vara rekommendationen. Har för mig att de kör upp den i 120 när de tävlar.

Fast då får man tänka på att luft leder värme betydligt sämre än vatten, plus att man inte kan sitta i en bastu hur länge som helst (iallafall inte när den är typ 80 grader varm).

Om man sitter i en bastu och inte svettas så får man försöka kompensera genom att dricka öl ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror blodet koagulerar först vid de temeratureer då det inte är i rörelse, för ju varmare det blir i kroppen i regel så ökar pulsen och blodet flyttar sig snabbare därav man klarar högre temp.

Jag är ingen läkare men det låter vettigt.

Ang temp i kranen så är det väl i regel inte varmare i hyreshus vatten än 60-65 Grader brukar ju snåla med värmen ;) Eget hus kanske man drar på beredaren högre vad vet jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, blodet flyttar ju på sig i blodbanan, men giftet däremot befinner sig antagligen till största delen utanför (i det intra eller extracellulära rummet -bok) innan det tas upp av blodbanan eller möjligtvis lymfsystemet, och borde då gå att påverka med värme för att oskadliggöras genom koagullation. elände om man får sticket i häcken.. stor gryta -sjuk ..eller nåt ännu värre:lalalalala:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror blodet koagulerar först vid de temeratureer då det inte är i rörelse, för ju varmare det blir i kroppen i regel så ökar pulsen och blodet flyttar sig snabbare därav man klarar högre temp.

Jag är ingen läkare men det låter vettigt.

Ang temp i kranen så är det väl i regel inte varmare i hyreshus vatten än 60-65 Grader brukar ju snåla med värmen ;) Eget hus kanske man drar på beredaren högre vad vet jag.

Att man klarar sig beror på att man kyler av sig genom svttning och utandning. Att vara helt nedsänkt i 50-gradigt vatten är dödligt. I en bastu kyls man ned genom svettning, kroppen är fortfarande c a 37, annars mår man riktigt dåligt.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad Lasse så tydligt menar ;) är att man skall värma stället man blivit stucken på inte hela kroppen. man får nog problem om kroppstemperaturen stiger över 42 grader ( för en vuxen människa , barn klarar mer). i bastu är det ju som Trilobite skriver,fast nog stiget kroppstemperaturen lite annars skulle man väl inte svettas alls eller?

på tal om giftiga Akvarie djur så läste jag att det går att överleva ett bet av en blåbandad bläckfisk .

Det ända som behövs är hjärtmassage och konstgjord lunga tills man har rensat blodet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad Lasse så tydligt menar ;) är att man skall värma stället man blivit stucken på inte hela kroppen.
Jo, det blir så besvärligt annars!
fast nog stiget kroppstemperaturen lite annars skulle man väl inte svettas alls eller?
Ytligt kan det stiga, men hjärnan blir yr redan vid ett par grader extra (som när du får feber).
bett av en blåbandad bläckfisk .

Det ända som behövs är hjärtmassage och konstgjord lunga tills man har rensat blodet ;)

Jag skulle ha en huggkubbe bredvid akvariet och dra en omedelbar amputering av armen om jag hade en sådan bläckfisk ;-)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja vad vet jag men inte f-n koagulerade mitt blod när jag stod med fingret i 30 minuter i så varmt vatten jag bara kunde. Brännblåsor på fingern nästa dag men inget gift som var verksamt kvar. Detta är standardrådet vid varje stick av fiskar - exempelvis fjärsingsstick och fungerar till 99 %.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

citat

Jag skulle ha en huggkubbe bredvid akvariet och dra en omedelbar amputering av armen om jag hade en sådan bläckfisk ;-)

ja eller en vedklyv där man monterat bort säkerhetsspärren innan. bara och korka upp 21åriga Glenlivet först (så man säkert fick i sig lite av den) och sen in med armen i vedklyven.

usch så morbit, men dom är snygga bläckfisken menar jag då (fast Glenlivet är snygg den med ;) )

Sorry off topic<!-- / message --><!-- sig -->

__________________

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...