Gå till innehåll

Nitrattillsättningens vara eller icke vara mm


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Följande frågor och ämnen är centrala och en av hörnstenarna inom saltvattensakvaristiken, och kommer upp med jämna mellanrum i spridda trådar.

Låt oss diskutera dessa ämnen.

1)Vilka nivåer av nitrat vi bör ligga på?

2)Vid vilka nivåer blir nitrat skadligt?

3)Får vi verkligen nitrat/kvävebrist i ett saltvattensakvarium nånsin?

4)Är de ens i något fall bra att tillsätta nitrat?

Jag går först ut och ger några kommentarer:

Min grundtro och övertygelse är att det i princip i alla situationer är fel att dosera nitrat. Jag tror också att vi aldrig får en kvävebrist i ett akvarium. Så här stöder jag mina tankar:

På revet har vi nitratvärden som ligger under de mest hårdkörda zeovitkar(för vi har inte noll i nitrat ens när hannamätaren visar på det). På revet är däremot nitrat/kväve begränsande...absolut...men inte i ett akvarium. Sen om vi ändå skulle lyckas få ner nitrat till naturnivåer, o därmed skapa en situation där nitrat är begränsande, så gör de inget. Det skall ju vara så..korallerna är byggda och konstruerade för att leva i en miljö där kväve är den begränsande faktorn...så det i sej är inget hot eller problem, tvärtom.

Nitrat har ju dessutom den nackdelen att ej ge korallen nåt kväve, utan enbart zooxanthellen. Det som händer vid nitratdosering är därför att zooxanthellerna växer proprtionellt sett mer än korallen...detta innebär ett ökat koldioxidbehov för zooxanthellerna, som korallen inte kan levera, eftersom den inte tillväxer så direkt vid nitrattillsättningen. Nitrattillsättningern ger alltså en snedfördelning, där koralldjurets zooxantheller växer för mkt i förhållande till korallen..o symbiosvärdskapet är stört.

Sen vet man att nitrat redan vid halter på 0.1mg/l har dessa negativa effekter på korallen:

  • Direkthämmande effekt på fotosyntesen då kväve direkt blockerar fotonerna.
  • Hämmande inverkan på kalkbildningen och
  • Hämmar korallens cellandning.
  • Ger ett porösare o sämre skelett

Finns flera studier som bevisar detta där man vid ett så "lågt" värde på nitrat som 0.14 mg/l, såg en fördubbling av zooxanthellbildningen, kraftig minskning av fotosyntesaktivitet och minskning av korallskelettbildning med 50%.

Det som är intressant är att man ser dessa nackdelar för korallen redan vid ett nitratvärde på 0.1. O kanske de mest spännande där är hur alla halter av nitrat över NSW ger en för korallen onaturlig tillväxt av zooxantheller, och detta ökade koldioxidbehov kan korallcellen ej levera.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 174
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag vet att det finns tyska kar som kör med nitrat och synes ha bra färg och tillväxt. EDIT: de måste nog tillsätta nitrat i avsaknad av övrig belastning i form av avfallsprodukter från fiskar.

Min egen erfarenhet av nitrat är att nitrattillsättning leder till mera makro- och skitalger om den inte kombineras med samtidig vodkadosering. Just nu kör jag enbart med vodka, och får ha samma resultat som nitrat+vodka. Därför framstår det för mig som ganska onödigt att köra med nitrat. Nitraten överdriver som du säger bara zooxen, utan en likvärdig fördel för koralldjuret, som i sin tur kan "kvävas" av den hyperaktiva zooxens krav. Det är i så fall mycket bättre att mata mer och skumma hårdare = gladare fiskar och koraller, utan genvägar (förutom vodkan då ;)

Obs! ovanstående är bara min personliga åsikt och mina erfarenheter så här långt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen vet man att nitrat redan vid halter på 0.1mg/l har dessa negativa effekter på korallen:

  • Direkthämmande effekt på fotosyntesen då kväve direkt blockerar fotonerna.
  • Hämmande inverkan på kalkbildningen och
  • Hämmar korallens cellandning.
  • Ger ett porösare o sämre skelett

Kan du ge en källa på detta?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att det finns tyska kar som kör med nitrat och synes ha bra färg och tillväxt. EDIT: de måste nog tillsätta nitrat i avsaknad av övrig belastning i form av avfallsprodukter från fiskar.

Min egen erfarenhet av nitrat är att nitrattillsättning leder till mera makro- och skitalger om den inte kombineras med samtidig vodkadosering. Just nu kör jag enbart med vodka, och får ha samma resultat som nitrat+vodka. Därför framstår det för mig som ganska onödigt att köra med nitrat. Nitraten överdriver som du säger bara zooxen, utan en likvärdig fördel för koralldjuret, som i sin tur kan "kvävas" av den hyperaktiva zooxens krav. Det är i så fall mycket bättre att mata mer och skumma hårdare = gladare fiskar och koraller, utan genvägar (förutom vodkan då ;)

Obs! ovanstående är bara min personliga åsikt och mina erfarenheter så här långt.

intressant patrik...vi tycks tänka likadant:)

beträffande tyska kar o dess nitratdosering börjar jag undra om de verkligen beror bara på nitraten..o dessutom om de nu ändå skall tillsättas N, om de inte är bättre som sagt att tillsätta organiskt sådan isåfall. sen kan man ju fundera på om de kanske inte är tvärtom så att det är nitratburkarnas färger som är dom onaturliga och nitratfria burkars lite ljusare koraller det som är de naturliga!

ha de

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även om nitraten inte är någon större bov så skulle i alla fall jag bli jäkligt glad om jag hade lyckats åstadkomma rejäl nitratbrist i min burk. På så sätt skulle sps-erna verkligen visa vad de går för, varför de överlever i oligotrofa förhållanden (symbiosen). Tyvärr tror jag att en verklig nitratbrist är ganska ouppnåeligt under våra akvaristiska förhållanden, även om mina tester visar noll.

Vad gäller de tyska karen så är det kanske en fråga om enkelheten: istället för att försöka hålla fiskar och bekymra sig om att ta hand om överflödet av deras organiska avfall, tillsätter man nitraten. Cut out the middle man. ;) Men vad vet jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Marubini and Davies (1996)
  • Hoegh-Guldberg et. al (1977)
  • Kinsey and Davies (1979)
  • Johannes et. al (1972)
  • Stimpson (1992)

Mvh

Jonas

Kan du ge namnet på artiklarna - särskillt intressant är den som hävdar att "Direkthämmande effekt på fotosyntesen då kväve direkt blockerar fotonerna"

Vad gäller -Hämmande inverkan på kalkbildningen säger Kinsey and Davies (1979) i inledningen till sin artikel följande

Long term phosphate $(2 \mu M)$ and nitrogen $20 \mu M urea+ ammonium)$ enrichment of a patch reef at One Tree Island, Great Barrier Reef, caused >50% suppression of reef calcification. This is attributed primarily to the phosphate.

(min rödfärgning).

Marubini and Davies säger i en senare artikel efter att ha konstaterat att

Calcification was not significantly affected by increases in nitrate

i den senare undersökningen och att det stog i konflikt med tidigare undersökningar att citat

Conflicting results in the literature regarding effects of nutrients on calcification might be explained by differences in Seawater carbonate chemistry between experiments.

Borneman har en annan syn - även om han anklagar nitrat för att orsaka blekning i en passus ovan nedanstående citat

The best solution to a severe bleaching event, beyond removing the stressors that caused the bleaching in the first place, is to provide enough nutrients to sustain the coral and to repopulate zooxanthellae, as well as providing them in a form that requires the least amount of energy to obtain and use. The best answer for all of these requirements is to make sure that there is a good supply of dissolved nitrogen in the water column. A high nitrogen level will probably not be beneficial once a bleached coral recovers, but it can be helpful in the recovery process. Bingman correctly notes that many aquariums are already many times higher than reefs in usable forms of nitrogen (pers. comm.). In such cases, increasing the usable forms of nitrogen (nitrate and ammonium) will probably not matter. However, many aquarists now keep aquariums where nitrogen levels approach or are below average reef water levels, and in such cases ammonium or nitrate can be fuel for zooxanthellae reproduction. For further information on the role of nitrogen in zooxanthellae reproduction, see Marubini and Davies (1996), Hoegh-Guldberg (1994), Hoegh-Guldberg and Smith (1989), and Mueller-Parker et al. (1994).

Nu är det nog också att det är olika mellan olika koraller. Vad gäller den typ som jag företrädesvis har i mitt kar, mjukkoraller så är en nitrattillsats som en extra booster till tillväxt och välbefinnande. Just nu tillsätter jag ca 0,5 gram nitrat varje dag och detta bostar tillväxten på mina mjukkoraller. Jag har också tidigare märkt, precis som det skrevs i en annan tråd att eldkoraller verkligen bostar tillväxten vid nitrattillsats - för min del är det troligtvis en distichopora sp och inte någon millipora.

Bilderna härunder visar väl inte på något katastrofakvarium vad jag förstår i alla fall.

post-2331-14468915286189_thumb.jpg

post-2331-14468915286399_thumb.jpg

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det nog också att det är olika mellan olika koraller. Vad gäller den typ som jag företrädesvis har i mitt kar, mjukkoraller så är en nitrattillsats som en extra booster till tillväxt och välbefinnande.

Detta är väl så viktigt i sammanhanget och måste beaktas när vi pratar om nitrattillsats. Dina koraller behöver inte nitratet för att trivas men nitratet gör att de växer fortare och det valet är upp till var och en men känner du verkligen att du vill ha en högre tillväxt på dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom det verkar som jag har en bra denitrifikation - jag får tecken på nitratbrist så fort som jag slutar tillsätta nitrat - så är en tillsats ett måste just nu. Tillväxten stoppas och många av mjukisarna "deppar". Iofs så är tillsatsen kraftig just nu och meningen är att gå ner men jag gör en test med att ge relativt mycket nitrat och ha en bra tillväxt för att kontrollera ett par andra funderingar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har inte slagit någon av experterna på mjukkoraller och skummarlösa kar att nivån i vattenkolumnen fortfarande kan var 0 eller nära 0 på grund av en stor konsumtion/denitrifikation i karet även om det tillsätts nitrat :)? Det skall vara brist på kalium då istället eftersom det enda jag tillsätter är kaliumnitrat och det gör skillnad med tillsättning eller inte.

Att jämföra ett korallrev med en omsättning av flera tusen kubik vatten i minuten med ett akvarium med begränsad mängd vatten tycker jag verkar både klokt och genomtänkt. Det är ganska ointressant med koncentrationen i vattenkolumnen eftersom omsättningen av kväve på ett rev är enorm i dynamiskt hänseende.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är ingen korallexpert, men jag ser tydligt att även mjukisar ricordeor skivor mm, växer bättre när jag har lägre nitrat, det är kanske som du säger att kalium är bristvaran! givetvis är det skillnad på oceanen och ett saltkar, men jag tror på att ligga nära nsw! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har inte slagit någon av experterna på mjukkoraller och skummarlösa kar att nivån i vattenkolumnen fortfarande kan var 0 eller nära 0 på grund av en stor konsumtion/denitrifikation i karet även om det tillsätts nitrat :)? Det skall vara brist på kalium då istället eftersom det enda jag tillsätter är kaliumnitrat och det gör skillnad med tillsättning eller inte.

Att jämföra ett korallrev med en omsättning av flera tusen kubik vatten i minuten med ett akvarium med begränsad mängd vatten tycker jag verkar både klokt och genomtänkt. Det är ganska ointressant med koncentrationen i vattenkolumnen eftersom omsättningen av kväve på ett rev är enorm i dynamiskt hänseende.

MVH Lasse

Jag tror inte alls på att du skulle ha brist på nitrat faktiskt och du kör skummarlöst samt att du har en hel del fisk och detta borde räcka mer än väl. Det är också extra svårt att komma med kvalificerande gissningar då du inte vill mäta nitrat med t.ex salifert test av orsak som de flesta vet varför men ett nitrattest på ditt vatten skulle vara en bra referens för att se om du får omätbart eller inte för har du omätbart så kan jag köpa att du tillsätter nitrat. Kaliumbrist förresten, var det inte det som inte kunde hända i ett saltvattensakvarium eller har du ändrat dig hehe... Hur som helst, du har ett väl fungerande akvarium och det som du gör funkar för dig och då är det bara att fortsätta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä - ja tror inte det är kaliumet som är bristvaran Crille, för att bevisa det kommer jag att gå över till natriumnitrat senare.

Edit:

Jag matar mest med mjukfoder och inte högproteinfoder vilket gör att det inte är underligt om jag går lågt i nitrat när jag har bra tillväxt och denitrifikation - nä Jörgen - jag tillhörde de som hävdade att kalium inte blev brist på :).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är två helt olika världar Lasse och Jonas pratar om.

Lasse kör en utpräglad mjukisburk, med näringståliga koraller, utan skummare men med en tjock bottensubstrat, där det förmodligen sker en ordentlig denitrifikation (export av nitrat/kväve). Däremot torde det finnas en riklig och ständig tillgång till fosfaten, som inte exporteras. Därför är man nog ganska tvungen att tillsätta nitrat för att parera fosfattillgången, som via bakterier lösgörs dels från sanden och dels från de avfallsprodukter som fiskarna/eremiter/LS lämnar. Så det kanske inte är så konstigt om det kan bli ett snedvridet förhållande, med för mycket fosfat. En sådan metod går med största sannolikhet inte att tillämpa i ett sps-kar.

Jonas burk är nog framförallt inriktad på sps-er och där det huvudsakliga syftet är att skapa så oligotrofa förhållanden som möjligt för god koralltillväxt och fin utfärgning.

Själv har jag märkt att mjukisar inte alls kräver mycket näring. Trots osmosvatten, hård skumning, matning 1-2 ggr/dag, uppsugning av detritus, tillsättande av vodka och med en 250 w MH över 96 liter vatten så verkar de klara sig ganska hyfsat i mitt kar och fortplantar sig. Men tiden får väl utvisa, man vet aldrig säkert med saltvatten. :)

Vad gäller studier hittade jag några av mina gamla, där det också framgår att det är fosfaten som är oftast boven:

1. Effect of nutrient enrichment on growth and photosynthesis of the zooxanthellate coral Stylophora pistillata

Citat:

The effect of prolonged (9 week) nutrient enrichment on the growth and photosynthetic rates of the zooxanthellate coral Stylophora pistillata was investigated. The main questions were: (1) what is the exposure time needed to induce measurable change in growth rate? (2) which are the concentrations of nitrogen and phosphorus required to cause changes in these rates? (3) what is the recovery potential of the corals after the nutrient stress? For this purpose, three tanks (N, P, NP) were enriched with ammonium (N), phosphorus (P) or both nutrients (NP), respectively. A fourth tank © served as a control. The growth of 40 nubbins (10 in each tank) was monitored during four periods: period 1 (nutrient-poor conditions), period 2 (10 pM NH4 and/or 2 pM PO[4] enrichment), period 3 (20 μM NH4 and/or 2 pM PO[4]) and period 4 (nutrient-poor conditions). Period 4 was performed to study the recovery potential of corals after a nutrient stress. During period 1, growth rates remained constant in all tanks. In the P tank, growth rates declined during the two enrichment periods, with a total decrease of 60% by the end of period 3. In the N tank, growth rates remained nearly constant during period 2 but decreased in period 3 (60% decrease). In the NP tank, 50% and 25% decreases were observed during periods 2 and 3. At the end of the recovery period, a regain in growth rate was observed in the N and NP tanks (35 and 30% increase, respectively, compared with the rates measured at the end of period 3) and growth rates returned to 60% of the initial rates. By contrast, in the P tank, there was no regain in growth and a further decrease of 5% was observed. Rates of photosynthesis were often higher during the enriched than the nutrient-poor period (up to 150% increase). Corals with the highest percent increases in maximal gross photosynthetic rate (P[g][max]) had the smallest decreases in growth rate due to nutrient enrichment. In conclusion, high ammonium (20 μM) and relatively low phosphorus concentrations (2 μM) are required to induce a significant decrease in coral growth rate. The largest reduction was observed with both ammonium and phosphorus enrichment. The decrease in growth rate was rapid following nutrient enrichment, since a 10% decrease or more could be observed after the first week of treatment.

http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=1421512

2. Effects of Elevated Nitrogen and Phosphorus on Coral Reef Growth

Citat:

Long term phosphate $(2 \mu M)$ and nitrogen $20 \mu M urea+ ammonium)$ enrichment of a patch reef at One Tree Island, Great Barrier Reef, caused >50% suppression of reef calcification. This is attributed primarily to the phosphate. It is suggested that this effect is involved, together wiht algal competition and the more usually accepted depression of temperature, in reducing the growth rate of reefs adjacent to upwellings. It is possible that the effect was more general during the first half of the Holocene transgression.

http://links.jstor.org/sici?sici=0024-3590(197909)24%3A5%3C935%3AEOENAP%3E2.0.CO%3B2-0

Den här studien finner att zooxanthelae växte men inte själva skeletten:

1. Nitrate increases zooxanthellae population density and reduces skeletogenesis in corals

Citat:

Very little information exists on the effects of nitrate on corals, although this is the major form in which nitrogen is prescrit in tropical eutrophie coastal waters. In this study we incubated nubbins ofPorites porites and explants ofMontastrea annularis in laboratory photostats illuminated by halide lamps, with concentrations of nitrate of 0, 1, 5 and 20 M, for 40 and 30 d, respectively, At the end of this period it was found that the population density of the zooxanthellae had increased significantly with increased nitrate concentration, suggesting nitrogen limitation of the growth rate of zooxanthellae in the control group. There were also significant increases in the amount of chlorophylla ande 2 per algal cell, in the volume of the algal cells, and in the protein per cell. Overall, the protein per unit surface increased, but this was attributable solely to increased algal protein: there was no significant change in host protein. Maximum gross photosynthesis normalized to surface area was enhanced by nitrate addition, reflecting the increase in algal population density. There was no change when normalized on a per cell basis. Respiration rate normalized to protein content was decreased by nitrate. The most dramatic change was in the rate of skeletogenesis, which decreased by (unrecongnizable) in both species when exposed to nitrate enrichment. A model is presented which suggests that the diffusion-limited supply of CO2 from surrounding seawater is used preferentially by the enlarged zooxanthellae population for Photosynthesis, thereby reducing the availability of inorganic carbon for calcification. It is concluded that enhanced nitrate levels in tropical coastal waters will have a hitherto unrecognized effect on the growth rate of tropical coral reefs.

http://www.springerlink.com/content/r11243517w788537/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni är ju för roliga... ni får det att framstå som att det är ett litet fåtal helgalna, tyska korallnissar som tillsättar nitrat i sina burkar. Och att dessa stackars mindre vetande inte har någon fisk i akvariet. Ack, ack ack...

I princip ALLA, eller åtminstånde de flesta tyska SPS experter och odlare (utom Thomas Pohl då) kör ungefär samma upplägg, ett hyfsat lågt men ändå klart mätbart fosfat och rätt högt nitrat, ofta mellan 3 - 10mg/l.

Många av dessa har en enorm tillväxt i sina akvarier. Och sanlöst fina färger på korallerna. Betydligt mer färg än exempelvis Ivan Lessner eller Korallenzuchts visningsburk.

Och välmatat fisk har de också i burkarna...

Och dessutom finns det i tyskland en stor marknad för nitrat/fosfat på flaska i akvariebutiken...

Och till sist - glöm nu inte att det finns fler sätt att flå en björn på, eller vad man nu brukar säga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är två helt olika världar Lasse och Jonas pratar om.

Lasse kör en utpräglad mjukisburk, med näringståliga koraller, utan skummare men med en tjock bottensubstrat, där det förmodligen sker en ordentlig denitrifikation (export av nitrat/kväve). Däremot torde det finnas en riklig och ständig tillgång till fosfaten, som inte exporteras. Därför är man nog ganska tvungen att tillsätta nitrat för att parera fosfattillgången, som via bakterier lösgörs dels från sanden och dels från de avfallsprodukter som fiskarna/eremiter/LS lämnar. Så det kanske inte är så konstigt om det kan bli ett snedvridet förhållande, med för mycket fosfat. En sådan metod går med största sannolikhet inte att tillämpa i ett sps-kar.

Jonas burk är nog framförallt inriktad på sps-er och där det huvudsakliga syftet är att skapa så oligotrofa förhållanden som möjligt för god koralltillväxt och fin utfärgning.

Själv har jag märkt att mjukisar inte alls kräver mycket näring. Trots osmosvatten, hård skumning, matning 1-2 ggr/dag, uppsugning av detritus, tillsättande av vodka och med en 250 w MH över 96 liter vatten så verkar de klara sig ganska hyfsat i mitt kar och fortplantar sig. Men tiden får väl utvisa, man vet aldrig säkert med saltvatten. :)

Vad gäller studier hittade jag några av mina gamla, där det också framgår att det är fosfaten som är oftast boven:

1. Effect of nutrient enrichment on growth and photosynthesis of the zooxanthellate coral Stylophora pistillata

Citat:

The effect of prolonged (9 week) nutrient enrichment on the growth and photosynthetic rates of the zooxanthellate coral Stylophora pistillata was investigated. The main questions were: (1) what is the exposure time needed to induce measurable change in growth rate? (2) which are the concentrations of nitrogen and phosphorus required to cause changes in these rates? (3) what is the recovery potential of the corals after the nutrient stress? For this purpose, three tanks (N, P, NP) were enriched with ammonium (N), phosphorus (P) or both nutrients (NP), respectively. A fourth tank © served as a control. The growth of 40 nubbins (10 in each tank) was monitored during four periods: period 1 (nutrient-poor conditions), period 2 (10 pM NH4 and/or 2 pM PO[4] enrichment), period 3 (20 μM NH4 and/or 2 pM PO[4]) and period 4 (nutrient-poor conditions). Period 4 was performed to study the recovery potential of corals after a nutrient stress. During period 1, growth rates remained constant in all tanks. In the P tank, growth rates declined during the two enrichment periods, with a total decrease of 60% by the end of period 3. In the N tank, growth rates remained nearly constant during period 2 but decreased in period 3 (60% decrease). In the NP tank, 50% and 25% decreases were observed during periods 2 and 3. At the end of the recovery period, a regain in growth rate was observed in the N and NP tanks (35 and 30% increase, respectively, compared with the rates measured at the end of period 3) and growth rates returned to 60% of the initial rates. By contrast, in the P tank, there was no regain in growth and a further decrease of 5% was observed. Rates of photosynthesis were often higher during the enriched than the nutrient-poor period (up to 150% increase). Corals with the highest percent increases in maximal gross photosynthetic rate (P[g][max]) had the smallest decreases in growth rate due to nutrient enrichment. In conclusion, high ammonium (20 μM) and relatively low phosphorus concentrations (2 μM) are required to induce a significant decrease in coral growth rate. The largest reduction was observed with both ammonium and phosphorus enrichment. The decrease in growth rate was rapid following nutrient enrichment, since a 10% decrease or more could be observed after the first week of treatment.

http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=1421512

2. Effects of Elevated Nitrogen and Phosphorus on Coral Reef Growth

Citat:

Long term phosphate $(2 \mu M)$ and nitrogen $20 \mu M urea+ ammonium)$ enrichment of a patch reef at One Tree Island, Great Barrier Reef, caused >50% suppression of reef calcification. This is attributed primarily to the phosphate. It is suggested that this effect is involved, together wiht algal competition and the more usually accepted depression of temperature, in reducing the growth rate of reefs adjacent to upwellings. It is possible that the effect was more general during the first half of the Holocene transgression.

http://links.jstor.org/sici?sici=0024-3590(197909)24%3A5%3C935%3AEOENAP%3E2.0.CO%3B2-0

Den här studien finner att zooxanthelae växte men inte själva skeletten:

1. Nitrate increases zooxanthellae population density and reduces skeletogenesis in corals

Citat:

Very little information exists on the effects of nitrate on corals, although this is the major form in which nitrogen is prescrit in tropical eutrophie coastal waters. In this study we incubated nubbins ofPorites porites and explants ofMontastrea annularis in laboratory photostats illuminated by halide lamps, with concentrations of nitrate of 0, 1, 5 and 20 M, for 40 and 30 d, respectively, At the end of this period it was found that the population density of the zooxanthellae had increased significantly with increased nitrate concentration, suggesting nitrogen limitation of the growth rate of zooxanthellae in the control group. There were also significant increases in the amount of chlorophylla ande 2 per algal cell, in the volume of the algal cells, and in the protein per cell. Overall, the protein per unit surface increased, but this was attributable solely to increased algal protein: there was no significant change in host protein. Maximum gross photosynthesis normalized to surface area was enhanced by nitrate addition, reflecting the increase in algal population density. There was no change when normalized on a per cell basis. Respiration rate normalized to protein content was decreased by nitrate. The most dramatic change was in the rate of skeletogenesis, which decreased by (unrecongnizable) in both species when exposed to nitrate enrichment. A model is presented which suggests that the diffusion-limited supply of CO2 from surrounding seawater is used preferentially by the enlarged zooxanthellae population for Photosynthesis, thereby reducing the availability of inorganic carbon for calcification. It is concluded that enhanced nitrate levels in tropical coastal waters will have a hitherto unrecognized effect on the growth rate of tropical coral reefs.

http://www.springerlink.com/content/r11243517w788537/

tack patrik!...stöder de jag skrev. snart e jag skyldig dej en gentjänst;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni är ju för roliga... ni får det att framstå som att det är ett litet fåtal helgalna, tyska korallnissar som tillsättar nitrat i sina burkar. Och att dessa stackars mindre vetande inte har någon fisk i akvariet. Ack, ack ack...

I princip ALLA, eller åtminstånde de flesta tyska SPS experter och odlare (utom Thomas Pohl då) kör ungefär samma upplägg, ett hyfsat lågt men ändå klart mätbart fosfat och rätt högt nitrat, ofta mellan 3 - 10mg/l.

Många av dessa har en enorm tillväxt i sina akvarier. Och sanlöst fina färger på korallerna. Betydligt mer färg än exempelvis Ivan Lessner eller Korallenzuchts visningsburk.

Och välmatat fisk har de också i burkarna...

Och dessutom finns det i tyskland en stor marknad för nitrat/fosfat på flaska i akvariebutiken...

Och till sist - glöm nu inte att det finns fler sätt att flå en björn på, eller vad man nu brukar säga...

tror du inte dom valt att ligga så här högt i nitrat just för att dom skall sälja korallerna..dvs dom vill få dom att växa fortare!...men skeletet blir av sämre kvalite, o så även korallen. de finns bevis, studier på studier, som visar på hur fotosyntesen avtar, skelettet blir skörare, o zooxabthellmängden blir oproportioneligt stor. Visst lever dessa koraller, o visst har dom mörkare färger...men är det naturligt?..är de kvalite på dessa koraller?..dom odlas inte enligt naturmetoden. du kan inte blunda på de artiklar patrik o jag referat till...till skillnad från till exempel mej själv, som är en amatör i sammanhanget, har dessa gubbar forskat o tatt reda på hur de ligger till...inte som vi, bara spekulerat. jag tror vi skall lyssna på de som finns att veta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är att mjukkoraller inte skulle klara sig utan nitrat-tillsats jag hänger upp mig på, dom lever ju och frodas på samma platser som stenkoraller.

precis. crille, instämmer med dej:)

Jag tror inte mjukoraller behöver ett dugg mer nitrat än nån annan korall...dock kan ju en del koraller vara mindre beroende av zooxantheller o mer beroende av matning, med plankton/organisk kolkälla/POM/DOM...men nitrat ersätter ju inte dessa organiska kvävekällor. De "dåliga" med nitrat är ju att de kan bara zooxanthellen nyttja, ej korallen, o återigen så har vi skapat en övernaturlig gödning av zooxanthellen i förhållande till korallen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du ge namnet på artiklarna - särskillt intressant är den som hävdar att "Direkthämmande effekt på fotosyntesen då kväve direkt blockerar fotonerna"

Vad gäller -Hämmande inverkan på kalkbildningen säger Kinsey and Davies (1979) i inledningen till sin artikel följande

(min rödfärgning).

Marubini and Davies säger i en senare artikel efter att ha konstaterat att

i den senare undersökningen och att det stog i konflikt med tidigare undersökningar att citat

Borneman har en annan syn - även om han anklagar nitrat för att orsaka blekning i en passus ovan nedanstående citat

Nu är det nog också att det är olika mellan olika koraller. Vad gäller den typ som jag företrädesvis har i mitt kar, mjukkoraller så är en nitrattillsats som en extra booster till tillväxt och välbefinnande. Just nu tillsätter jag ca 0,5 gram nitrat varje dag och detta bostar tillväxten på mina mjukkoraller. Jag har också tidigare märkt, precis som det skrevs i en annan tråd att eldkoraller verkligen bostar tillväxten vid nitrattillsats - för min del är det troligtvis en distichopora sp och inte någon millipora.

Bilderna härunder visar väl inte på något katastrofakvarium vad jag förstår i alla fall.

[attach]21804[/attach]

[attach]21805[/attach]

MVH Lasse

Lasse: Jag har inte namnen på artiklarna. Du får nog, liksom jag, inse att författaren inte ljuger utan att artiklarna finns. Dessa samband är visade, så de får vi acceptera.

De du klippte in om nitrat o bleaching är intressant, för där står precis de jag hävdar: att det är helt fel o verkningslöst att dosera nitrat i akvatrium med värden över naturnivåer, dvs gällande de flesta burkar:

"Bingman correctly notes that many aquariums are already many times higher than reefs in usable forms of nitrogen (pers. comm.). In such cases, increasing the usable forms of nitrogen (nitrate and ammonium) will probably not matter" ...

..där föll du lite på eget grepp Lasse;)...(bli inte arg nu...tonen är hjärtlig..)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom det verkar som jag har en bra denitrifikation - jag får tecken på nitratbrist så fort som jag slutar tillsätta nitrat - så är en tillsats ett måste just nu. Tillväxten stoppas och många av mjukisarna "deppar". Iofs så är tillsatsen kraftig just nu och meningen är att gå ner men jag gör en test med att ge relativt mycket nitrat och ha en bra tillväxt för att kontrollera ett par andra funderingar.

MVH Lasse

du pratar ofta om, och är rädd för nitratbrist. Det är ingen risk att du får det i ditt akvarium Lasse. Vad menar du med att du ser "tecken på nitratbrist"?..är det inte snarare så att du nu ser tecken på nitratöverskott..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant frågeställning Jonas, följer den med spänning

"Bingman correctly notes that many aquariums are already many times higher than reefs in usable forms of nitrogen (pers. comm.). In such cases, increasing the usable forms of nitrogen (nitrate and ammonium) will probably not matter" ...

förlåt men jag kunde inte låta bli, det var ju en sån straffspark ;)

Mvh Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...