Gå till innehåll

Direct Sealife, ny levande internetaffär i EU?


marcuspajp

Rekommenderade inlägg

En fråga till er som känner starkt för handel med djur "på distans": Är det storleken på handlaren som är det viktiga, eller att man som köpare besöker handlaren själv och inte köper via Internet? Jag vet ju att det ofta förekommer att privatpersoner åker på inköpsresor till t.ex. Tyskland. Våra akvarievänner i Finland måste ju ibland åka över till Sverige för att kunna hemta hem något intressant. Är det skillnad på att åka på en sådan inköpsresa och att beställa via Internet? Transporten kan ju bli lika lång och besvärande för korallerna i båda fallen. Eller tänker jag fel?

Hur fungerar det i USA? Det ser ju ut att finnas en utbredd Internethandel där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 163
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja, Vargklo.

Man kan resonera såhär tycker jag. All internet handel med levande djur borde total förbjudas. Oavsett storleken på handlaren. Jag förstår din frågeställning iomed att jag nämnde att många firmor gör sig stora genom anonymitet via internet. Jag tycker att alla som handlar med levande djur borde ha samma inställning igentligen. Att skicka djur på detta sätt är inte bra alls. Ännu mindre när det korsar gränser och dokumentation åsidosätts. Att stora firmor skulle ge sig på det skulle antagligen vara ännumer förödande. Kika på bild på vilka djur som i sådana fall skulle kunna beställas av någon med en dröm om att hålla ett djur utan att få några igentliga krav på sin kunskap eller utrustning. Att tranportera djur på en resa är långt ifrån att förlita sig på transportmedel som igenligen inte är avsedda för djur. Sedan tycker jag dessutom att det är en viss respektlöshet i tillvägagångssättet. Inga krav på transporten tex varm förvaring eller annat. Blir något fördröjt så är det på bekostnad av djuret och den som skickats plånbok. Det tidgare mest skrämmande. Beställaren skickas en ny i förhoppning om att det går bättre. USA modell är inget lysande koncept tyvärr. Man måste i detta läget tänka ett steg längre och tänka på vad det gör för vår hobbys ansikte att hantera djur så repektlöst.

post-915-1446891557247_thumb.jpg

post-915-14468915572572_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall man inte försöka lösa problemet istället för att försöka förbjuda det lär ju bara gå som film och musikbranschens försök att stoppa fildelning.Jag förstår vad du menar Ted och håller med dig till viss del det kan bli problem och tråkigt men varför inte sprida kunskap och kanske försöka med någon form av certifiering på handlare som sköter sig och skickar rätt grejer på rätt sätt. sen sprida den tanken till konsumenten så dom handlar på "rätt" ställe och tar reda på vad som behövs för att lyckas . håller oxå med både Vargklo och Laggeman gränserna blir diffusa och en stor handlare behöver inte va bättre. Jag tror Internet handel kommer att öka även med levande så det blir viktigt att hitta lösningar som fungerar för våra djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här med certifiering är jag djupt insatt i Kenneth. Tro mej. Ett certifikat betyder en kostnad för den certifierade och i slutändan hamnar kostnaden hos slutkonsumenten som redan bevisat sin ståndpunkt billigast = bäst. Liknelsen med fildelning förstår jag inte riktigt. Storleken på handlare har som jag tidigare betydelse på fast på olika sätt. Men oavsett storlek borde det förbjudas enligt mej.

Alla får tycka olika men jag har ganska klart för mej på just denna punkten och jag kommer absolut att driva det hårt för att göra vad jag kan för att få stopp på den allt mer växande internet handeln med levande djur i EU.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

med fildelningsliknelsen menade jag svårigheten att få igenom ett förbud och få det att fungera när det inte finns gränser på internet och stater som kan sätta lagar över allt. jag tror inte på förbud varken här eller i mycket annat. sen har du ju rätt i kostnaden på certifiering hamnar på kunden för eller senare . jag har ingen patentlösning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det ska vara samma svårigheter att få till en lag som säger att man inte får bedriva handel med CITES listade djur eller ryggradsdjur över internet inom EU. Certifieringar finns ju redan och det jobbas hårt på lösningar så jag ser fram emot framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är kanske fel på det, men jag ser inte det som en lösning att förbjuda handel handel per postorder. Det borde ställas krav på rätt sorts frakt. Med andra ord fraktsätt som tar hänsyn till innehållets behov, som begränsad transport tid, säkerställa syrebehov, minimera fysiskt våld, osv. Ja, det blir dyrare, men kunden har fortfarande ett val. Åk till din lokala handlare, och gör dina inköp, eller köp dem av en icke lokal handlare. Blir postorder dyrare men fortfarande tillgänglig borde både handlare, och konsumenter bli nöjda.

Och det finns uppenbarligen lösningar på fraktproblemen. Det finns handlare som skeppar över hela USA, och garanterar varans skick vid leverans. Medandra ord, fisk, och korall ska vara som m du köpt dem i butik när de kommit med posten.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen lokal handlare för jag ser inte Göteborg 9 mil från mig lokal, Alla har inte närhet till en handlare så jag har full förståelse att många frestas av postorderhandel även med levande. Jag säger varken bu eller bä. Att bila ner till ex. Tyskland och handla där betyder kanske längre transport så där har jag lite svårt att göra skillnad på postorder kontra att åka 150-200mil. Jag tycker däremot att se djuren innan man handlar är klart att föredra och det sparar mycket besvikelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är det jag menar oxå, det är frakten som skall lösas inte internet handeln som skall förbjudas (självfallet menar jag handel med godkända arter).

en korall shopen i danmark har väl en accepterbar lösning där dom ordnar "utskänkningsplatser" (om jag förstod det rätt) alltså beställa på internet och sen levererar dom det på ett par tre platser där man hämtar upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att man redan nu inte får skicka levande per post så är det redan bevisat att en annan lösning måste bli till för att avhjälpa problemet. I Tyskland Holland finns en firma som heter GO som specialicerat sig på att frakta levande och tar hänyn till vilka omständigheter detta måste göras under. Men firman är dyr och uttnyttjas sällan för exempelvis fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen lokal handlare för jag ser inte Göteborg 9 mil från mig lokal, Alla har inte närhet till en handlare så jag har full förståelse att många frestas av postorderhandel även med levande. Jag säger varken bu eller bä. Att bila ner till ex. Tyskland och handla där betyder kanske längre transport så där har jag lite svårt att göra skillnad på postorder kontra att åka 150-200mil. Jag tycker däremot att se djuren innan man handlar är klart att föredra och det sparar mycket besvikelse.

Du har rätt att se djuren är att föredra. Paket som åker med post åker långt ifrån en lika försiktig väg som när du bilat ner i tyskland. Dessutom slarvas med försäkran osv som skall finnas när djur åker över gränser. Jag ser ett problem i den här sortens postordershandel med levande och jag tror säkerligen att jag kommer stöta på motstånd i detta. Men jag tycker själv att den här sortens handel skall stoppas.

Jag har ingen lokal grossist på levande. Närmaste certifierade grossist ligger en bra bit ifrån mej. Jag hämtar djuren där med bil och sträck kör för att djuren skall komma på plats i min butik. Det tycker jag är den mest förmildrande omständigheten för de djur jag handlar med. Plus att jag kan konstatera om de djur jag handlar ser ut att klara en sådan transport precis som du säger Svärd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är det jag menar oxå, det är frakten som skall lösas inte internet handeln som skall förbjudas (självfallet menar jag handel med godkända arter).

en korall shopen i danmark har väl en accepterbar lösning där dom ordnar "utskänkningsplatser" (om jag förstod det rätt) alltså beställa på internet och sen levererar dom det på ett par tre platser där man hämtar upp.

Tycker du helt ärligt att kraven som du som öppnar butik och driver handel med levande djur ska ha på dej skall vara att du kan möta nån på Macdonalds om det inte är kö. Jösses.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, Vargklo.

Man kan resonera såhär tycker jag. All internet handel med levande djur borde total förbjudas. Oavsett storleken på handlaren. Jag förstår din frågeställning iomed att jag nämnde att många firmor gör sig stora genom anonymitet via internet. Jag tycker att alla som handlar med levande djur borde ha samma inställning igentligen. Att skicka djur på detta sätt är inte bra alls. Ännu mindre när det korsar gränser och dokumentation åsidosätts. Att stora firmor skulle ge sig på det skulle antagligen vara ännumer förödande. Kika på bild på vilka djur som i sådana fall skulle kunna beställas av någon med en dröm om att hålla ett djur utan att få några igentliga krav på sin kunskap eller utrustning. Att tranportera djur på en resa är långt ifrån att förlita sig på transportmedel som igenligen inte är avsedda för djur. Sedan tycker jag dessutom att det är en viss respektlöshet i tillvägagångssättet. Inga krav på transporten tex varm förvaring eller annat. Blir något fördröjt så är det på bekostnad av djuret och den som skickats plånbok. Det tidgare mest skrämmande. Beställaren skickas en ny i förhoppning om att det går bättre. USA modell är inget lysande koncept tyvärr. Man måste i detta läget tänka ett steg längre och tänka på vad det gör för vår hobbys ansikte att hantera djur så repektlöst.

Vad jag förstått går det precis likadant till när det skickas djur från Asien tex... det kan bli förseningar med flyget. Djuren kan bli stående i tullen pga adminsitrativa problem när det är för kallt osv... Jag pratade med en kille igår som importerar och han sa att det iofs inte dör så många djur men att det kan hända mycket. Jag har jäkligt svårt att se skillnaden mellan internethandel och import transporter men jag kanske inte vet tillräckligt att se skillnaden. Jag håller dock med om att det inte är bra att trasportera djuren i onödan och för långt och länge... men jag tycker inte man skall fördömma internethandeln om man samtidigt köper importerat... för då ser jag ingen skillnad... sen finns det många andra skäl till att undvika internethandeln...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej Johan helt andra saker är inkopplade då. Vetrinär och rutiner som inte alls finns när du beställer enstaka djur. Alla levande djur har förtur på flygplatser. Det här är inarbetade rutiner som betalas dyrt för. Och en av anledningarna varför en fisk kostar en slant när den väl finns att finna hos din lokala handlare.

När det gäller MAC certifierade djur så tillåts bara att 1 % av varje art som skickas dör i varje sändning under frakt och karantän. Jag är för certifiering och tror inte att det är hållbart med att skicka djur med post till kreti o pleti om ni nu ursäktar. En riktig karantän skall finnas och rutiner för den skall finnas. Jag kan säkerligen låta som en helidiot för många när jag är petig med sådant här. Men skall vi ha djur av den här sorten på våra breddgrader så är det dax att skaffa oss ett samvete. NU

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är kanske fel på det, men jag ser inte det som en lösning att förbjuda handel handel per postorder. Det borde ställas krav på rätt sorts frakt. Med andra ord fraktsätt som tar hänsyn till innehållets behov, som begränsad transport tid, säkerställa syrebehov, minimera fysiskt våld, osv. Ja, det blir dyrare, men kunden har fortfarande ett val. Åk till din lokala handlare, och gör dina inköp, eller köp dem av en icke lokal handlare. Blir postorder dyrare men fortfarande tillgänglig borde både handlare, och konsumenter bli nöjda.

Och det finns uppenbarligen lösningar på fraktproblemen. Det finns handlare som skeppar över hela USA, och garanterar varans skick vid leverans. Medandra ord, fisk, och korall ska vara som m du köpt dem i butik när de kommit med posten.

B!

Det är inte att handlare som inte vill sälja per postorder skall bli nöjda jag strävar efter.

Deras garanti är att är den död så försöker vi igen tills du får en levande. Inge vidare bra enligt mej. För kunden kanske men inte i längden. Sånt här är sämst möjliga skit som vi kan visa upp att vi sysslar med i vår hobby.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du helt ärligt att kraven som du som öppnar butik och driver handel med levande djur ska ha på dej skall vara att du kan möta nån på Macdonalds om det inte är kö. Jösses.

Ja, Ted, så är det. Vi tycker olika, och då ska väl kommentarer som "Jösses" vara onödiga?

Jag förstår Kenneth faktiskt. Om det är så att du har väldigt långt till en butik, och den butiken kör en runda en gång i veckan så att du kan få närmare till att hämta upp det du redan köpt och betalt för, då är det ju det samma som att du själv åker hela vägen til butiken och sedan kör hela vägen hem igen. Ingen skillnad där inte. Förutom att butiken har det som en service och du själv slipper köra så långt. Man skulle kunna jämföra det med att iställt för att alla kör ner till Holland och köper därifrån så kör du ner och sätter sakerna i ditt kar och sedan kommer kunderna och hämtar det hos dig. (Grovt hugget, men du förstår poängen. Tror jag.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok ted.. jag är med.. och då förstår jag lite mer var skillanden ligger... och då är jag böjd att hålla med. det räcker för att övertyga mig att hålla mig ifrån detta. med iunernet inköp menar jag.. dessutom vill jag ju gära behålla våra lokala salthandlare... ni är guld värda

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deras garanti är att är den död så försöker vi igen tills du får en levande. Inge vidare bra enligt mej. För kunden kanske men inte i längden. Sånt här är sämst möjliga skit som vi kan visa upp att vi sysslar med i vår hobby.
Du som handlare borde veta bättre. Har du inte ett hållbart transportsystem kan du inte garantera att kunden får en levande. När du skickar en andra är det ren förlust, skulle det vara ett regelbundet fenomen, skulle de helt enkelt inte sälja på distans. Det skulle kosta mer än det smakade.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag valde att inte kommentera det . Men det är som Laggeman säger jag tänker . sen finns det säkert bättre lösningar än McDonalds kön. en seriös handlare som startar en internet butik och har en acceptabel lösning på transporterna kanske kan konkurrera ut alla lycksökare innan dom ens startat.

När det blåser bygger vissa vindskydd andra vindmöllor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på vad det är för fisk som skickas. Handlare som rör sig i lite djupare vatten kanske har "billig" fisk som inte är helt legit (kom inte på det svenska ordet). Det gör att de har råd att skicka tre fiskar innan det blir en ren förlustaffär.

Sedan är skillnaden att överleva transport och överleva två skilda saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan man förutsätta att alla säljer smugglad och stulen fisk i USA, jag håller med, det är ett ruttet land, men jag har svårt för att tro att alla som säljer på distans med garanti där borta skulle vara kriminella.

Att det inte finns motsvarande fraktmöjligheter i lilla Sverige och att det därför är svårare att motivera och acceptera här är antagligen helt enkelt för att antalet kunder i Sverige är för litet. Så ett eventuellt fraktbolag som ska ta hand om liknande frakter måste täcka hela Europa, vilket inte varit möjligt förens nu på senare tid. Med avtal om förtur på ett par olika nyckelpunkter, (båtar) och frakt i fraktbussar/budbilar borde det inte vara något problem att få ett paket tvärs över Europa på en dag. I valfri riktning. Men det skulle definitivt bli dyrt. Men att det blir dyrt innebär bara att det ska ligga som fraktsätt och en fast kostnad vid utcheckning från webshoppen. Den högre kostnaden skulle både göra att fler avstod från att handla, samtidigt som den skulle göra att de som trots allt handlar känner sig säkra på att det är seriöst skött, och blir ordentligt gjort. Efterhand som fraktmängderna ökar gör kostnaderna för var frakt ner och man får en rimligare prisbild. Jag skulle tro att GO som nämnts tidigare befinner sig i det första skedet än, och kommer få svårt att ta sig därifrån om inte det ställs krav på frakterna. Med andra ord. Jag är för krav som säkerställer det levandes välmående, men mot ett förbud.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ärligt talat så tror jag nog problem med överlevnad ligger mer i djurets skick vid transport än med själva transporten. Jag har dock aldrig skickat eller tagit emot annat än koraller med post men jag har ärligt talat inte märkt ett smack skillnad på överlevnad för att jag tagit med korallen hem direkt eller om posten skickat den. Skickade en del fraggar förra året och kommer skicka fler i år, det enda problemet med överlevnad jag hade förra året var när posten tog 3 dagar på sig att leverera ett brev. Det är en olycklig omständighet som kan hända vid en vanlig transport också, kanske inte att det tar 2 dagar längre än beräknat men jag har haft oturen att transportera fisk på ett försenat, överfullt tåg på en dag som visade sig bli en av det varmaste dagarna det året... där gick ett par jättefina fiskar av en skitanledning, hade jag vetat om att det skulle bli så så hade jag hellre skickat dem med post. Jag ser faktiskt inte det faktum att någon annan sköter transporten av djuret åt dig som något större problem så länge det packas ordentligt och är i bra skick från början. Och är det kanske inte där skon klämmer lite, man vet inte riktigt vad man får när man beställer? Inte för att jag kan påstå att jag vet det i alla butiker heller... är ju tyvärr inte bara en gång man köpt en fisk som verkade pigg och kry i butiken men som försvunnit spårlöst i den egna burken efter ett par dar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

intressant tråd, visar vilka egoister det finns i hobbyn, när man tycker det är ok att lite CITES-djur dör den sista biten på den långa resan, bara för att profitsugna internethandlare ska sälja på postorder. helt åt helv....e tycker jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...