Gå till innehåll

Patrik´s 5000lit kar


Patrik

Rekommenderade inlägg

Sist vi träffades här i Kalmargänget pratade vi lite om att det hade varit kul att se just ditt kar:) så om det blir en träff innan du lägger ner är det nog inte omöjligt att vi försöker styra bilen till dig. Synd på ett fint och välskött kar men det finns ju mera saker här i livet som till och med är viktigare än saltvattensfisk.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Trist. Speciellt med tanke på att huset är byggt med tanke på karet. det hadde krossat mitt hjärta att behöva göra ditt val. Men att driva ett kar på 5000L kostar ju som ett offentligt akvarium, utan fördelen av intäckterna ett sådant har.

Jag beklagar, och hoppas du hittar ett alternativ så att du kan ha något kvar, ett litet 3-500 liters kar kanske går att gömma någonstans?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller göra om det till ett FO-kar? Sälja av korallerna, slå ner på mängden sten, ha mycket öppen sandyta med ett par mindre öar istället, spara en del anemoner och sen köra med fisk och det som är kvar, minska belysningen vilket ger billigare drift, minskar behovet av vattenbyten för att hålla uppe mängden spårämnen, och sen sälja det som inte behövs i teknikväg. Bara för att karet är stort behöver det inte kosta så väldigt mycket, det beror på vad man väljer att ha i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett halvfullt kar är inget kar

kommer att ha ett vanligt sötvatten kar istället

vanligt blev nog fel ord

kommer att spara all teknik för framtida ideer

man vet aldrig vad som händer

Ps har lyckas med att passera 50 000 visningar cooolt!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du lite mangrove tema och discus skulle inte vart fel.Kanske lite dyrt med mangrove rötter till det karet men du får la se till att byta till dig lite ;P.

Tvekar på att man har råd att köpa allt i paket.Skall på banken och få ett lånelöfte för ett hus jag skall lägga bud på och sen när jag flyttat skall jag köpa ett 900 liters.

Kanske man får köpa en och annan fragg av dig innan allt går iväg :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej ,du gör helt rätt , ett salt kar i den storleken kostar ju multum att driva , ett Diskus kar och lite tetrer blir betydligt billigare , (eller två flaskor klorin och en ny baddräkt till frugan ) det är heller inte fel att titta på , hoppas du har humor ,mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har full förståelse för att du lägger ner saltet även om det känns lite tråkigt.

Men diskus.... dom är ju så j-a tråkiga, ingen personlighet alls ju. Dom bara är där och försöker se fina ut.

Några rejäla ciklider skulle passa bättre, lite mer fart och fläkt (inte mycket mer, men lite iaf.). Typ påfågelciklider eller nått.

Ett av dom snyggaste ciklidkombinationer jag sett är demasoni och golden, inget annat.

Lite små till ditt kar kanske, men med många kan det bli rätt häftigt.

Bara ett tips från min sida.

Oavsett vad du bestämmer dig för så kommer det säkert bli snyggt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter 10 år med diskus för hela slanten, (innan jag började med det betydlligt mindre tidskrävande saltet), måste jag säga att diskus har MASSOR av personlighet! Det är helt klart den roligaste och intressantaste, samt naturligtvis vackraste, sötvattensfisk man kan syssla med. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag aldrig har fallit för dessa plattfiskar och dess färger så kan jag inte säga om dem har personligheter men dem som har ägt sådana eller äger sådana säger brukar säga att dem har det, plus att dem är roliga att följa då det gäller yngelvård...Jag tycker att större fisk rent allmänt har mycket större persolighet än mindre fisk,till ett sådant stort kar så hade jag kört med Kallvattenfisk fan så mycket mer underhåll kanske då det kan bli svårt att finna en balans i karet då det kommer att skitas ner mycket mer men det är det värt hehehe..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns som om det är mannen som betalar som bestämmer vad som ska simma i hans inomhuspool, eller?

Det lilla jag lärt känna Patrik så vet jag att vad han än satsar på så blir det något jävulskt snyggt! Se bara hur karet ser ut nu, och det är ju inte tömmt än, så vem vet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...