Gå till innehåll

Göra pumpar anemone säkra!!


Rekommenderade inlägg

Hej!

som några av er vet så köpte jag en anemone för ett par månader sedan men ni skrämde mej så pass att jag sålde den igen =)

Men nu har jag läst och läst så nu kan jag lite om anemoner i ella fall så jag åkte till lomma i går och köpte mej en bubbeltip anemone satte ner den i en liten håla mellan två stenar där det både var bra cirkulation och ljuse. han värkar trivas bra där men man vet ju inte om han får för sej att springa iväg!!

Så nu till min fråga:

hur gör jag lättast mina korallia 1 pumpa anemone säkra? kan dom verkligen skada min anemone dom är ju slöa som F*N hehe?

har även en serio 3200l/t men jag tror inte han kan komma in i den men man vet ju alldrig??

kan anemoner klättra på rutor med?

har en fråga till hur länge brukar ni vänta med att mata era anemoner när ni köpt dem?

Och hur lång tid kan det ta inna mina clanfiskar hittar in i den?

oj blev mycket fråger men men tack i förhand /Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Marcus.

Man kan sätta filtersvampar på inlkoppet till skummaren om man vill göra det mindre riskfyllt för anemonen. Även den minsta pump kan skada dess tentakler. Anemonen kan visst få för sig att fästa på rutan om det är en bättre plats för den, så det är ingen säkerhet att fästa pumparna där.

Är fiskarna intresserade utav anomonen så hittar de oftast dit rätt så fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Marcus.

Man kan sätta filtersvampar på inlkoppet till skummaren om man vill göra det mindre riskfyllt för anemonen. Även den minsta pump kan skada dess tentakler. Anemonen kan visst få för sig att fästa på rutan om det är en bättre plats för den, så det är ingen säkerhet att fästa pumparna där.

Är fiskarna intresserade utav anomonen så hittar de oftast dit rätt så fort.

oj så du tror att tillomed en skummare kan skada den? aja inte så svårta att ficksa de men pumparan bler nog svårare hur löser ni andra de?

fiskarna är inte enss i närheten av anemonen men de kanske kan ta lite tid de dära?

hmm aja får försöka komma på nott till pumparna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag kan ej hålla med antingen att min anemon é smart eller så trivs den där den satt.

Har en moddad stream 12000L/h har tagit bort varannan pinne på insuget för att den skall dra lite bättre. Min anemon har gått omkring i karet nästan hela tiden sedan jag köpte den. Pumpen har suttit på samma ställe som innan som nu men inga problem. Efter att jag flyttat så blev det väll ej samma flöde som innan å anemonen gick på vandring medans jag ej var hemma. När jag sedan kom hem så var det ovanligt lungt i karet. Fiskar var okey men flödet var obefintligt vad jag tyckte.

Hmm. Kollade på min ena stream allt okey men sedan så lite högre upp så satt min Carpet anemon rätt i streampumpen med foten. Helt uppblåst men dock på insuget.

Nej panik men men vadå vattnet var okey ingen köttfärs i burken. Drog ut sladden å började ta loss anemonen från strem insuget. fick visseligen klippa lite i stream skyddet igen

Tyvärr så slängde jag dessa bilder för ett tag sedan för att visa allt. Enemonen lever och är fin men just nu lever den i sumpen tills jag fått igång det nya karet uppfyllt.

Så pratet att det ej går med streampumpar och anemoner har jag rätat ut. I mitt fall så funkade det.

En carpet anemon.

1. Fastare kött i sig än en tex en bubbletipp anemon

2. blåste upp sig med vatten för att förhindra slakt mot stream propellern

Jag har även en bubbletip anemon utan problem den sitter bra där den sitter utan några vandringar samma sten som innan flytten.

Så kommade kar kommer ha 2st eller fler anemoner med mer flöde och mer streampumpar

Mina clownfiskar var rätt ner i båda anemoner men dessa är VF och ej odlad. Men det tar ett tag innan clownfisken vant sig utav anemonens nässelgift å kan vara i den hela tiden. Eller så blir det en clownfisk och anemon för sig. Har både eufyllia och långpolypig annan korall å clownerna går ner i dom med men ter sig mer till anemonerna.

Så Anemoner går vart de vill å fäster sig där de trivs både på rutor eller under bakom en sten där man ej vill ha dom. Blir det så tyvärr så ändra flödet i burken så rör sig anemonen igen till ett bättre ställe för den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej där serman!

kanske en dum fråga men vad var det för en sorts streampump? en korallia?

men tror ni den kan lyckas att komma in i en korallia pump jag menar då moste den vell komma rakt in från utloppet men det klarar den vel inte?

hmm aja ensålänge har den inte rört sej en cm från den plattsen jag satte den på iella fall!

när ska jag börja mata den? när den ser helt återhemtad ut eller kan man känna på den? har läst att ifall den känns klibbig så är den hungrig stämmer detta?

fasiken vad jag frågar mycket hoppas ni inte tycker jag är jobbig =) är bra rädd om min anemone!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är i absolut ingen dum fråga!

Jag hade en stor anemon som fastnade i en tunze nano pump och dödade nästan allt i akvariumet...

Anemonen hade suttit på samma ställe i månader men när mina ocellaris visade intresse för den så blev den stressad och lyckades hitta pumpen och blev köttfärs!

Så var försiktig med streampumpar är mitt råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min M.Doreensis (LTA) bestämde sig för att skaffa ny frisyr med hjälp av min ena Korallia för ett tag sen. Den är numera ingen LTA utan en STA, Short Tentacle Anemone ;)

Den har klarat sig då den verkade må rätt fint innan. Men där va rejält med tentakel-köttfärs i karet.. Tror inte man kan göra nåt åt det förutom att hålla anemonen borta ifrån pumparna så gott de går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min M.Doreensis (LTA) bestämde sig för att skaffa ny frisyr med hjälp av min ena Korallia för ett tag sen. Den är numera ingen LTA utan en STA, Short Tentacle Anemone ;)

Den har klarat sig då den verkade må rätt fint innan. Men där va rejält med tentakel-köttfärs i karet.. Tror inte man kan göra nåt åt det förutom att hålla anemonen borta ifrån pumparna så gott de går.

ajdå haha =)

men där var inget annat som tog skada i karet då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aktivt kol är väl att föredra, tillsammans med ett större vattenbyte för att snabbt få ut en massa partiklar. Var hemma hos en igår som hade fått in en liten anemon i han streampump när han varit på jobb, och det hade luktat ordentligt illa när han kom hem, men enbart den större av hans clownfiskar hade strukit med den gången, allt annat hade klarat sig. Nu vet jag inte hur stor den var eller vilken sort heller, men det kan alltså gå hyfsat ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ingen aning, men jag har för mig att jag såg nån här på forumet som hade en strumpa över pumpen(syntes på en bild) kommer dock inte ihåg vem eller vart....

Har funderat på att prova själv eftersom jag har ett sjöäpple.:nuke::nuke::nuke:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inga fiskar tillsammans med mitt äpple...äpplet är kung i burken...annars så kan de tydligen slå ut en hel burk i ett nafs.

Däremot så vandrar äpplet omkring som det vill, det beter sig ungefär som en anemon, ibland får det spel och studsar omkring i burken!:smiley3:

Det liksom jetstreamar sig omkring genom att suga in vatten och sedan spruta ut detta i en hård ström, det åker runt jättesnabbt, ska försöka filma någongång, det ser hysteriskt bizarrt ut!-skrattar hysteriskt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej igen har bara två frågor?

varför drar anemoen ihopas sej? ena sikunden kan den vara uppblåst o fin sen kan det vända på nån sekund så är den rigtigt mycket ihopa dagren så man knappt ser den =S varför gör den så är det normalt?

andra frågan ska jag ändra min ena pump så att den inprensip blåser rakt på den? för jag har läst att dom tydligen tycker om detta??

tack för svar /Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...