Gå till innehåll

Hach-LANGE


Tedb

Rekommenderade inlägg

Apparaten är nog bra men de begränsningar som det finns för nitrat gäller tyvärr denna apparat också. Blev förvånad att den inte hade högre känslighet för fosfat men det var den metod som fanns i Aquarios lista som jag skrev om. Jag vet att Hach - Lange har metoder ner till 0,05 för fosfat (kommer inte ihåg om det var som fosfatfosfor eller fosfat). Dessa bör finnas för denna apparat också.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja de finns till denna med. Reagenslistan är på 12 A4 ark och innehåller långt mer än det Jörgen postade. På Hach-LANGE Sverige så sa de att den här inte hade problemen som en vanlig fotospektrometer hade med kloridstörningar. PGA mätmetoden. Men man vill ju vara säker att man satsar på rätt maskin. Den här skulle vara relativt ny och Hack-LANGE´s värsting i detta segmentet. Nån online mätare blir det inte fråga om i mitt fall. vad har ni på Universeum å mäter med ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inga dåliga grejor ted!!!

jag tror inte lasse använder nitrat-test

Det invänds bland annat att nitraten ger sköra skelett och dålig kalkbildning, jag kan tyvärr inte se relevansen med detta när det gäller mjukkoraller. Utifrån dessa, som jag har mest av, kan jag se att jag har nitratbrist och att en ganska hög tillsättning per dag ger en bra tillväxt. Detta är inga teorier utan ren och skär erfarenhet. Sedan kan Jonas tvivla på att jag klarar av att se nitratbrist men vad gäller biologi och marinbiologi så tror jag att jag är närmare den skaran än vad både Crille och Jonas är.

Jonas och Crille - ni får gärna köra era teorier men var konsekventa - för inte så länge sedan så sa ni med en mun att man skall inte underskatta erfarenheten av akvarister eftersom de med stor säkerhet kan dessa saker bättre än vetenskapsmännen. Nu säger ni tvärtom som Tropfrog påpekar.

MVH Lasse

hela länken finns här https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=22161&page=3

obs detta var bara en hänvisning dra inte igång en mastodontdebatt om detta obs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Universeum använder idag en rätt modern Hach-Lange spektofotometer, DR 2800. Nitrattesterna utförs med en 100 spädning för att komma ifrån klorid och kalciumstörningarna vilket är möjligt om man använder noggranna spädningsmetoder men det gör tyvärr att metoden inte går att använda i låga nivåer.

Vad gäller DR 5000 förmåga vet jag ej, när vi diskuterade med HACH-LANGE om onlinemätningen av nitrat med hjälp av den tekniken de då hade så visste man inte då (för knappt ett år sedan) om metoden var användbar i saltvatten - det kan ha ändrats nu.

Jag har kollat de metoder som HACH redovisar för DR 2800 och DR 5000 och de är desamma och metod 8192 är användbar men förutsätter som sagt var en spädning som påverkar känsligheten (ej användbar i låga nivåer) eller att man gör en separat kallibreringskurva med hjälp av spikningar för varje indviduella saltvatten man vill mäta.

Nu är jag inte inblandad i de mätningar som görs på Universeum eftersom jag inte arbetar med de arbetsuppgifterna där - jag är fastighetstekniker - men jag känner till de metoder som används.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, Men det här med UV-VIS som inte DR2800 och DR3800 har men som man får på DR5800.

Nån skillnad måste det ändå vara på dom DR2800 kostar 33000, DR3800 kostar 44000 och DR5800 77000. Man tycker att de borde ha nåt som försvarar kostnadskillnaderna. Nitrat mätningen behöver man inte haka upp sig på jag är nöjd med som jag mäter idag men vad jag vill med denna är att mäta fler parametrar och gärna så exakt som möjligt givetvis. Hannas C200 kändes inte som ett alternativ och La mottes vet jag inte heller så mycket om men bägge dessa tillverkare talar gott om just Hach Lange. Känner du till någon annan mätutrustning som är bra Lasse ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bra erfarenheter av Hach-Lange, framförallt av supporten man får när man köper från Göteborgskontoret. Jag har använt främst Hach förut (innan sammanslagningen) sedan 1993 och har en DR 2010 hemma som jag inte sparkat igång än. I och med sammanslagningen så fick man det bästa av två kompletta analyssystem. Jag tror iofs att DR 2800 räcker för dina behov men skall försöka ta reda på skillnaderna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...