Gå till innehåll

Starta ett Jaubert system


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Fördelarna är, som jag ser det, många. Efter lite inkörning får det en fantastiskt rik fauna som dels är intressant att kika på, dels effektivt håller rent (små bekymmer med detritus ackumulering). Det blir tydligen väldigt stabilt och "förlåtande". Det kostar inte så mycket. Vissa tycker att det är fult med en djup sandbotten men det är ju en smaksak. Det är lättskött. Den rika faunan för många filterare lyckliga. Tydligen finns det arter som bara överlever i den artrikedomen som jaubertsystemet erbjuder.

Jag tycker att det är kul att det finns så många sätt att köra ett akvarium på och alla verkar ju fungera. Själv gillar jag inte skummare då jag tycker de låter illa. Fascinerande att skummare kan ersättas med fosfatmedia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njao, hehee.

Skummare kan ju aldrig ersättas av fosfatmedia, men det är lite OT.

Faunan blir väl inte så där värst rik, vad kan det vara: 5 - 10 arter som högst inne i sanden? Men de kan ju vara desto roligare naturligtvis.

Dessutom kan de väl inte ta hand om detritusen effektivt - mikrofaunan bajsar ju också, lejondelen ramlar ner till botten. Matar man mycket hinner det mesta inte processas, matar man lite blir mikrofaunan fattig och fåtalig.

Ju mera tiden går desto mer syrefattigt blir det i sanden, det mesta kommer inte att tåla syrefria och syrarika miljön lite längre ner i sanden.

Oavsett vad så lycka till, det blir spännande att se ditt experiment, dokumentera gärna med foton! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njao, hehee.

Skummare kan ju aldrig ersättas av fosfatmedia, men det är lite OT.

Faunan blir väl inte så där värst rik, vad kan det vara: 5 - 10 arter som högst inne i sanden? Men de kan ju vara desto roligare naturligtvis.

Dessutom kan de väl inte ta hand om detritusen effektivt - mikrofaunan bajsar ju också, lejondelen ramlar ner till botten. Matar man mycket hinner det mesta inte processas, matar man lite blir mikrofaunan fattig och fåtalig.

Ju mera tiden går desto mer syrefattigt blir det i sanden, det mesta kommer inte att tåla syrefria och syrarika miljön lite längre ner i sanden.

Oavsett vad så lycka till, det blir spännande att se ditt experiment, dokumentera gärna med foton! :)

Det finns de som framgångsrikt gör det. Tanken med skummaren är väl att plocka bort det som senare kan mätas somnitrat o fosfat. Sanden tar han om nitrten, fosfaten tas hand av mediat. Om man "seedar" sanden med lite levande sten borde man kunna få upp antalet arter till långt mer än du föreslår. När jag flyttade mitt lilla kontorsnano nyligen och rev ur sanden såg jag betydligt mer än 10 olika arter där och då hade det inte gått så länge.

Erafrenheten har visat att detritus inte är något problem i Jaubertsystem Varför kan man diskutera men detta tycks vara ett faktum.

Tanken är att det en bit ned i sanden skall vara syrefattigt för att driva anaerob nitratnedbrytning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det inte hela poängen, att det blir syrefritt längre ner?när jag hade min dsb i sumpen var sanden kritvit, plenumet ska oxå vara syrefritt, man ska även tänka på att det tar minst ett halvår innan det

är igång

Så har jag också förstått det. Viktigt att skynda långsamt. dessutom misstänker jag att det är viktigt att skumma åtminstone i början innan allt är igång.

Vet inte om jag inbillar mig detta eller om det verkligen är så. Men jag tycker att min Tunze nano producerar mer på natten när ljuset är släckt än på dagen. Nån mer som observerat att skummaren är mer effektiv med ljuset släcket eller är det så att jag....hallucinerar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En av tankarna med Jaubertsystem är att mikrofaunan städar i sanden och släpar upp en mssa detritus upp på sandytan. Så är det inte överbelastat samlas inte mycket skit i sanden.

Patrik hade en länk tidigare där man såg att fosfat ackumulerades i plenumet. Så ett rör ned till plenumet så att man kan suga ur litet vatten där någon gång i halvåret tycker jag är smart.

En kalasgrej detta med att fosfat ackumuleras just i plenumet där det är lätt att suga ut ett par liter vatten med en hävert.

När den djupa sandbädden är inkörd kommer en mörk vågrät rand i sanden 5 - 10 cm ned som visar var det är låg syrehalt. Under den randen är sanden vit igen och syrehalten är litet högre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En av tankarna med Jaubertsystem är att mikrofaunan städar i sanden och släpar upp en mssa detritus upp på sandytan. Så är det inte överbelastat samlas inte mycket skit i sanden.

Patrik hade en länk tidigare där man såg att fosfat ackumulerades i plenumet. Så ett rör ned till plenumet så att man kan suga ur litet vatten där någon gång i halvåret tycker jag är smart.

En kalasgrej detta med att fosfat ackumuleras just i plenumet där det är lätt att suga ut ett par liter vatten med en hävert.

När den djupa sandbädden är inkörd kommer en mörk vågrät rand i sanden 5 - 10 cm ned som visar var det är låg syrehalt. Under den randen är sanden vit igen och syrehalten är litet högre.

Att ha ett rör ner till plenumet tror jag är ett klokt råd, det förlänger troligen livslängden på systemet.

---------------------------------------------------------------------------

Sen att jag kör utan skummare är inget jag rekommenderar andra. Om det är första saltvattensakvariet bör man köra med skummare, enligt min mening.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom system med tappningsbart plenum jag läst om, så har de helt enkelt använt en vanlig luftslang som de föseglat änden i (som crille påpekar) och använt en vanlig doserpump för att tappa vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I denitifikationsprocessen förbrukas relativt stora mängder KH, som också måste tillsättas.

Där har du nog förväxlat denitrifikation med nitrifikation, Patrik. Är det inte nitrifikakion som förbrukar oorganiskt kol och denitrifikation som förbrukar organiskt kol och återför oorganiskt? Kanske ett ämne för en ny tråd?

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När sanningens ögonblick (dvs leverans av burken närmar sig) blir jag lite stressand. Burken är konstruerad på så sätt att själva akvariet är på ca 430 liter och bakom display delen finns en sump på 135 liter. har ibland tyckt att det skulle vara kul att ha svart sant i displaydelen. Nu har den lokala salthökaren fått i svart leveande sand från Sulawesi. Skulle det gå att utnyttja sumpdelen för jaubertsystemet och göra det lite djupare (30 cm?) och ha ett tunnare lager (2-3 cm) med svart levande sand? Skulle bli snyggt men kommer Jaubertsystemet att räcka till?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, hehe, Magnus, oops, naturligtvis, du har rätt, det skall vara såsom du skrev. Sorry för OT också.

Arctic: vad gäller plenum vs. dsb så är det i princip ingen skillnad mellan dessa vad gäller export av näringen. Dvs. den där fria vattenspaltens vara eller icke vara har ingen betydelse. se här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, hehe, Magnus, oops, naturligtvis, du har rätt, det skall vara såsom du skrev. Sorry för OT också.

Arctic: vad gäller plenum vs. dsb så är det i princip ingen skillnad mellan dessa vad gäller export av näringen. Dvs. den där fria vattenspaltens vara eller icke vara har ingen betydelse. se här.

Har sett att detta har debatteras på många håll och det verkar ju inte vara någon större skillnad. men frågan är om jag lägger en 30 cm DSB/Jaubert i sumpen eller en 10 cm dito i själva akvariet. Sandvolymen blir ganska exakt den samma. Någon skillnad i kapacitet mellan dessa lösningar, tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle nog kanske möjligen eventuellt satsa på ett i huvudkaret. Annars kanske det blir alldeles för syrefritt med 30 cm tjockt botten. Men jag är ingen expert på sandsystem, kolla med Lasse.

Men det är ju precis vad man vill uppnå. Syrefritt en bit ned i bädden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...