Gå till innehåll

Joe´s Juice=Aptasia dödare?


absolom

Rekommenderade inlägg

Tänkte recensera ett medel som heter Joey´s Juice mot Aptasia och majano anemoner. Såg en recension av medlet i tidningen Marine World och där skrev de att detta medel var ett måste för alla saltvattensakvarister som hade problem med Aptasia. Så jag beställde medlet från england och nu har det gått ca 2 dagar sen jag använde medlet och hittills har det funkat över förväntan.

Tillvägagångssättet är att använda en spruta med medlet i och spruta juicen i anemonens mun och bara vänta. Efter ca 10 min lossnar aptasien och då kan man suga upp den eller helt enkelt låta den upplösas. På dessa två dagar som gått så har jag inte märkt någon skada på mina koraller eller fiskar, ska rapportera om eventuella bieffekter uppstår i framtiden. Just nu har jag inga aptasier alls i karet och medlet verkar ha funkat som det ska, enda negativa är att ca 20ml kostar 140kr, men detta räckte för att döda ca 25 aptasier, och jag har lite medel över:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skoj att det funkade bra!

Om du tycker det var dyrt så kanske du kunde testa kalciumhydroxid?

Lös upp kalciumhydroxiden i lite kokande hett vatten. Det ska bli en lite tjockflytande gega av den. Sug upp det här med en spruta. Tryck sedan in sprutan i glasrosen och tryck till lite.

Inga negativa bi-effekter så länge man inte avrättar enorma mängder med glasrosor och därmed tillsätter för mycket kalciumhydroxid... då kan man höja PH för mkt. Gör man det i vettiga mängder så är kalciumhydroxiden enbart positiv för karet.

Kalciumhydroxid är mycket billigare och drygare... och det finns nog hos alla handlare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag beställde medlet från www.coralculture.co.uk.

Anledningen till att jag inte ville använda Kalciumhydroxid var att just undvika PH svängningar och liknande då jag kör med en Kalciumreaktor. Samt att när jag tidigare använde kalciumhydroxid så löstes aptasien upp men aptasien kom alltid tillbaka några veckor efter och då två istället för en. Tror att aptasien kan föröka sig genom att sporer eller vävnaden kan sätta sig på andra ställen och bilda nya kolonier, detta märkte jag tydligt när jag använda kalciumhydroxid (Mina teorier).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det snart gått en vecka och inga koraller eller djur har dött eller sett sjuka ut efter behandlingen, verkar som att detta medel funkar. Inga aiptasier har överlevt och inga har tillkommit. Lite tidigt att komma med en slutlig bedömning men men.

Testade även medlet på några xenior jag har, mest för att kolla ifall andra koraller tog skada men de klarade sig och har tom förökat sigsmiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...