Gå till innehåll

Fosfatchock i fodret


PatriksS

Rekommenderade inlägg

Jag såg uppgifter från en rätt kunnig källa på att fosfatremover shockar korallerna i början, tills de får en motståndskraft mot det. Och då inte pga av att fosfaten sjunker för snabbt, utan pga järninnehållet i removern. Jag själv vet inte om det är på det viset, men för mig funkar det att hålla omätbara nivåer av fosfat med endast skummare och lite vodka då och då.

När jag var o snorklade i Karibien sag jag ett jättestort skeppsvrak av järn. Det var helt överväxt av koraller som sag lyckliga ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bra med upplysning, men det här med att det finns fosfat i maten är väl inget problem med dagens metoder att driva ett akvarie.

I mitt akvarie så har jag nyligen ökat på mitt fiskbestånd med 4 kirurger och en dvägkejsare, det har lett till att jag jag har matat mycket mer. Innan fiskisättningen så låg jag på 0,01 i fosfat mätt med Hanna, efter ett tag med den nya besättningen så låg jag på 0,04. Så jag har ökat på ZEOstart(kolkälla)-dosen med 2 droppar till och senast jag mätte var det 0,02.

Så vist påverkar det akvariet men det är ju bara att ta höjd för det, i med mer remover, kolkälla eller vad man nu använder.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt oss säga så här. När det gäller växelvarma djur så brukar man räkna med att ca 20 till 25 % av tillförd energi och tillförda ämnen stannar inom organismen, resten blir spill. Detta gäller om det är relativt unga och snabbväxande organismer - ju äldre fisk blir desto mer måste de äta för att öka en viss mängd i biomassa. Av det kväve och fosfor som finns i det man matar med så kommer ca 75 % att gå ut i systemet igen och då kan man välja mellan att plocka bort det via kemi eller biologi där kolkällemetoder är en kombination av dessa.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bra med upplysning, men det här med att det finns fosfat i maten är väl inget problem med dagens metoder att driva ett akvarie.

I mitt akvarie så har jag nyligen ökat på mitt fiskbestånd med 4 kirurger och en dvägkejsare, det har lett till att jag jag har matat mycket mer. Innan fiskisättningen så låg jag på 0,01 i fosfat mätt med Hanna, efter ett tag med den nya besättningen så låg jag på 0,04. Så jag har ökat på ZEOstart(kolkälla)-dosen med 2 droppar till och senast jag mätte var det 0,02.

Så vist påverkar det akvariet men det är ju bara att ta höjd för det, i med mer remover, kolkälla eller vad man nu använder.

/Janne

instämmer idag finns ju verktyg, och magra fiskar är hemskt att se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag försökt skriva tidigare så tänker jag så här:

1. Fosfatmängden verkar klart överstiga mängden nitrat i den här koncentrerade vattenlösningen. Detta kan leda till att vodkametoden inte blir så effektiv, då bakterierna troligen behöver mera nitrat för att ta hand om fosfaten. Vilket skulle i så fall leda till att jag skulle behöva tillsätta nitrat för hand om jag inte sköljer ur fosfaten först ur fodret.

2. Den fosfat som jag mät med Saliferts test är oorganisk och således direkt tillgänglig för alger, cyano och annan ohyra. Den oorganiska fosfaten bör ej förväxlas med den latenta fosfaten som fortfarande ligger "inlåst" i foderkropparna, eftersom den sistnämnda fosfaten kommer - efter att ha passerat fisktarmen - ut i vattnet i organisk form (fiskbajs m.m.). Detta är hyfsat bra, eftersom fosfatens organiska form kan skummas ut tillsammans resten av skiten. Det som inte skummas ut på grund av vikten (tjocka bajskorvar m.m.) kan lätt sugas ut med hävert. Jag brukar försöka slamsuga varje dag om jag hinner. Detta sammantaget syftar till att ha oerhört lite fri fosfat i vattenkolumnen.

3. Även om fosfatmängden är liten per matning blir många bäckar små... Alger och cyano behöver inte heller några störe mängder, det räcker med pyttelite. Varför då inte ta bort fosfaten innan man matar fiskarna om det är så lätt att göra och kostar inget? Tänk också på hur stor omsättning ni har mellan ert huvudkar och sumpen, där fosfatremovern ligger? Jag slår vad om att fosfaten hinner vispas runt ett bra tag innan hela karets absoluta volym hunnit cirkulera via removern. Som kanske inte heller tar fosfaten per första omgång.

Sköjer man fodret så kan man väl mata sina fiskar mera utan att höja fosfatmängden i burken.

Arctic: du jämför ett ohyggligt stort öppet system med våra slutna dvärgsystem. Jag är som sagt inte helt säker på huruvida järn kan lösas ut från järnoxider (fosfatremovers), skall söka mer om det, men om järnet lossnar, och man samtidigt doserar fritt oorganiskt fosfat med fodret så är det som att be om en stabil algtillväxt. Inget ont i sig om man gillar alger naturligtvis. icon10.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är skeptisk... om removers skulle ge problem snarare än att lösa dem så hade produkterna nog haft rätt så svårt att hänga med som länge som de har gjort.

** under förutsättning att den används enl doseringsanvisningarna dock **

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crille, sök på Deltecs (tillverkaren av Rowaphos) hemsida. Jag vet att länken finns där. Som jag skrev ovan så är det för mig inte frågan om hur kunna ta bort fosfaten, utan snarare om att förhindra att få in fosforn i första taget. Ta bort kan jag med vodka, men varför tillföra och sedan tvingas exportera?

Oveb: varför skall man dosera enligt anvisningar om järnoxider inte vore farliga? Vi kan väl fortsätta diskutera detta om eventuell järnläckage i den tidigare tråden i ämnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför mata fiskarna över huvud taget Patrik? i med en massa sten och ett par mandariner som äter vad stenen ger så är saken biff (ursäkta språkvitsen) lite fattigt med innvånare som kan simma men.. Mata med artemia, mysis,räkor,krill mm ger inte några fosfatproblem, absolut inte i zeovitburkar men behöver inte heller vara något problem i övriga varianter heller om man inte är kusligt rädd för fosfatremovers som är helt ofarliga vare sig de är järn eller aluminiumbaserade. Jag har använt båda sorter eller rättare sagt använder trots lite vodkadosering bara för att gardera mig och mina koraller mår mycket bra och färgar ut riktigt duktigt förutom en som har blivit sämre men den acroporan är kinkig och den svåraste sorten som jag har. kräver massor av ljus och jag tror att det är dags att byta ett par gamla rör. Pelletsen tror jag fortfarande att man ska vara spersam med och inte använda varje dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast Jörgen, varför avstå från vanliga fiskar när det är så enkelt att skölja fiskfodret? Fosfatremovers tycker jag dammar mycket, har både Fauna Marins och Rowas varianter. De behöver också sköljas och bytas ut. Varför använda dem när jag har omätbart fosfat utan dessa? Hellre skölja snabbt bort den fosfat som verkar tillsättas av tillverkarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte att maten ger fosfatproblem. Jag har ingen lust att skölja maten faktiskt. Jag använder just nu järnbaserad remover och inga fula alger mer än en brun macroalg som växer oavsett näringshalt men för min lilla naso är detta perfekt då han har tillgång till naturligt foder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crille, sök på Deltecs (tillverkaren av Rowaphos) hemsida. Jag vet att länken finns där. Som jag skrev ovan så är det för mig inte frågan om hur kunna ta bort fosfaten, utan snarare om att förhindra att få in fosforn i första taget. Ta bort kan jag med vodka, men varför tillföra och sedan tvingas exportera?

Oveb: varför skall man dosera enligt anvisningar om järnoxider inte vore farliga? Vi kan väl fortsätta diskutera detta om eventuell järnläckage i den tidigare tråden i ämnet.

man ska följa anvisningarna för att inte gå för snabbt ner, det är detta som skadar koraller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crille: är inte det här med att gå ner i näringsvärden för snabbt bara en seglivad myt? Skulle säg en acropora från ett belastat akvarium fara illa om den snabbt återfördes tillbaka i sin naturliga näringsfattiga miljö?

Med stor sannolikhet ja.

Trodde hela akvarievärlden var överens om att snabba o stora svängningar i värden, oavsett vilka värden är en av de största anledningarna till problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår vad ni menar, men jag skulle vilja förtydliga svaret. Jag tror återutsättning av en Acropora till sin rätta miljö skulle gå mycket bra, därför då kommer den till en stabil miljö(man tar klivet i ett steg) och det fungerar även i akvarievärlden. Problem uppstår först när något kontinuerligt ändrar sig, ett värde som sjunker eller stiger så måste det gå sakta så att korallen hinner att anpassa sig i små steg annars kan det gå illa.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med stor sannolikhet ja.

Trodde hela akvarievärlden var överens om att snabba o stora svängningar i värden, oavsett vilka värden är en av de största anledningarna till problem.

En del tror som du, andra som Janne och jag - att korallen skulle må som en prins i dess naturliga miljö, oavsett hur fort omställningen går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tomas pohl har en korall som exempel på sin hemsida där en brun korall från en akvarist blir blå på några veckor i zeovitsystemet, Ivan Lässer visade ett liknande förlopp där han tog över en brun korall från en vän som snabbt fick helt andra färger i sitt kar så det verkar fungera utmärkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och Ted har väl sin Da Trucka.

Jag trodde inte vi pratade om bruna koraller det är ju en annan ytterlighet, men det gäller även dem, fast oddsen sjunker då och man vet inte vad korallen blivit utsatt för, den kan ju vara misshandlad på annat sätt också.

Mitt påstående bygger på att det måste vara ett inkört och stabilt low nutrion system, det räcker inte med att man tryckt ner näringen i vattenkolumnen med mycket kolkälla för då svänger näringshalten fortfarande som en sågtand efter doseringstillfällena.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att det är svårt att sänka näringingen i akvariet och få korallerna att anpassa sig till det. Det förloppet behöver gå sakta.

Även ett "vanligt" kolkälleakvarium, typ vodka metoden kan det ibland vara svårt att få koraller från ett akvarium med högre näringsvärde att anpassa sig, enligt min erfarenhet.

Men vad jag förstår av kompisar och andra så fungerar det bra att plocka en korall från en burk med högre näring för att sedan sätta den i ett zeovitkar. Den ställer om snabbt till att "äta" kanske...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...