Gå till innehåll

Jakob's första saltvattenskar, 200liter


jakob

Rekommenderade inlägg

Nu äntligen har det blivit av, gått och funderat länge om nu jag skulle börja eller inte. Fruktansvärt glad att jag började:)

Har läst upp mig i ett halvår är på hemsidan, läst boken :Saltvattensakvariet av Daniel Knopp samt har gått en nybörjarkurs på Zoogiganten i Södra Skåne(lund).

Eftersom jag studerar och inte har lön utan har sparat från sommarjobb och studiebidrag har jag försökt göra hela paketet billigt. En liten redovisning kommer här:

Akvariumet hade jag haft sedan innan så det behövdes inte köpas nytt. Hade då även en Fluval 4plus som jag kommer använda nu också. Kör utan sump.

  • Skummar-Sea Clone 150(överdimisionerad till 450 literskar)- Rea pris för 999kr
  • ramp med 4xt5 - 1299
  • all tester och mätinstrument har gått på 1000-1500
  • levande sten, 16 kg hittils- för 2600kr
  • Har ännu inte köpt korallsand men ligger väl mellan 400-800kr
  • Circulations pump Coralia- 649kr

Sammanlagt ung. 7300kr hade från början räknat med minst 10 000 men jag är också självklart medveten att det kommer tillkomma många fler saker, bla fiskar.

post-3495-14468915358512_thumb.jpg

Just nu har jag som jag redan skrivit 16kg sten i, borde ha 20kg men då jag föredrar fiskar framför koraller vill jag ha utrymme.

Funderingar angående fiskbestånd:

  1. Ett par Amphiprion melanopus
  2. I affären Fiske & fiskar i malmö har dem haft flera gånger små Pterois volitans, rätta mig om latinska namnen är fel;) tänkte införskaffa en liten sådan.
  3. Paracanthurus hepatus lite större.
  4. sen får det bli lite hur beståndet ser ut, dessa fiskar skulle jag vilja ha fast tillsammans skulle det kunna uppstå konflikter.

Uppdaterar så småningom, akvariet har varit igång lite mer än en vecka nu. När borde algerna komma? kör utan ljus just nu.

mvh jakob

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jakob!

Va roligt att du tagit steget till salt. Det är hur roligt som helst. -skrattar hysteriskt

Det ser fint ut tycker jag. Du borde börja köra med lite ljus, då kommer algerna. Nitriten kommer att gå upp och när algerna börjar försvinna och nitriten går ner till 0 så kan du introducera djur.

Mvh Lottac

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderingar angående fiskbestånd:

1. Ett par Amphiprion melanopus

2. I affären Fiske & fiskar i malmö har dem haft flera gånger små Pterois volitans, rätta mig om latinska namnen är fel tänkte införskaffa en liten sådan.

3. Paracanthurus hepatus lite större.

4. sen får det bli lite hur beståndet ser ut, dessa fiskar skulle jag vilja ha fast tillsammans skulle det kunna uppstå konflikter.

1: De är inte de snällaste av clownfiskar bör du veta och kan bli rätt så aggressiva.

2: Drakarna är häftiga, men tänk på att de växer, och med storleken kommer aptiten. Mindre fiskar är en naturlig del av dieten.

Kirurgen är fin, men rätt så prickkänslig och bör kompletteras med UV-rör.

Annars finns det en massa andra fiskar som passar bra ihop, ta gärna en titt i artregistret och se vad det står där. Vill du ha mer info än det du hittar här så finns alltid det övriga nätet.

En grej du skulle unna göra är att hänga på saltvattensträffen den 26'e, säg till om du vill ha lift! Ett utmärkt tillfälle att få lite fraggar till en billig peng.

:W:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu var det ett tag sen sist men måste hålla min tråd uppe:)

Alla mätvärden ok, Har börjat komma kalkalger, kiselalgerna börjar gå bort.

Har nu sand i burken och dessutom 2 st dvärgkejsare, en Centropyge bispinosus samt en

Centropyge vroliki. Blev även en boxarräka som hängde med:D

Lite bilder:

post-3495-14468915507608_thumb.jpg

post-3495-14468915507768_thumb.jpg

post-3495-14468915507942_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar, ja det blir nog en liten drake för eller senare:D

Det funkar hur bra som helst,

Vet tyvärr inte vad det är för koraller jag har, har just nu bara de två som man kan se på bild3. Skulle man kunna få namn på dem:)?

De gulgröna växer och ser jätte bra ut, men den andra korallen bara drar ihop sig har varit ihopadragen nu i två dagar:( Provade att flytta den högre upp men det hjälpte inte. Vet ni vad som skulle kunna vara fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjusigt!

attachment.php?attachmentid=23151&d=1210972121

Jag tycker du har fått till detta med den ekonomi du har nyttjat. Jag har inte sett i din text något om sandvändare. Vill du behålla sanden så här vit kommer du behöva det.

Kul att det går att få så bra med lite pengar (lite är ju alltid relativt, studiebidrag och lite ?)!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo mina knappar vecklar inte ut sig, de har dragit tillbaka sig och verkar nästan missnöjas vet ej varför:(

Tackar, vad kan man använda som sandvändare då? Sjöstjärnor och gurkor eller?

Sparat stora delar av studeibidraget och har dessutom jobbat tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blev itne riktigt nöjd med hur själv karet ser, hur det är uppbyggt med stenarna:( har ni något bra förslag att komma med?:P Har själv kollat runt på alla era kar för att försöka hitta fantasi men det går sådärr...

Ps. ska köpa mer LS i veckan.Ds

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jakob du skriver att du inte är nöjd. Vad är det som gör att du inte är nöjd?

Jag hade med den mängden sten försökt ändra till vänster då högra delen är mycket bra enligt mitt tycke. Till vänster hade hade jag försökt att få ut revet lite från rutan för att få et luftigare intryck och att det inte ser ut som någon försökt gömma undan i hörnet. Fast detta stämmer inte då du ska köpa mer LS också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jakob du skriver att du inte är nöjd. Vad är det som gör att du inte är nöjd?

Jag hade med den mängden sten försökt ändra till vänster då högra delen är mycket bra enligt mitt tycke. Till vänster hade hade jag försökt att få ut revet lite från rutan för att få et luftigare intryck och att det inte ser ut som någon försökt gömma undan i hörnet. Fast detta stämmer inte då du ska köpa mer LS också!

Blev jätte nöjd med högra sidan också, men det blev inte riktigt som jag hade tänkte mig till vänster, jag vet inte hur jag hade tänkte det men kanske en hög "mur" med avsatser typ som man kan sätta fraggar på. Men jag ska köpa lite mer sten i veckan och får se om jag blir nöjd:D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser jättebra ut och finns gott om utrymme för fiskar och koraller. Skaffar du fraggsten så behöver du ju inte möblera om för då kan fraggarna få stå på bottnen och växa till sig lite innan de sätts upp på inredningen.

Dendrochirus zebra

Dendrochirus brachypterus

Pterois antennata

Pterois radiata (ingen dvärg men liten)

Är alla små drakar som du skulle kunna ha i det karet. Kanske att den sista kan bli för stor med tiden men tror inte det går över en natt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...