Gå till innehåll

Bengan's 250l ZEOkar


Bengan

Rekommenderade inlägg

Ta i trä....Det verkar som golvet har klarat sig väldigt bra. Jag får en möjlighet att rengöra allting nu och det är positivt. Korallerna ser väldigt ledsna ut och det ser ut som det är slemkrig i karet mellan korallerna. Jag ska som sagt tömma och flytta karet och byta allt vatten samt tabort grusen som ska bytas ut mot en grovkornigare grus. Det blir till att köra barebottom ett tag tills jag får pengar över till grus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 556
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Alla korallerna och fiskar har klarat sig tack och lov. Några koraller har fått skador efter att ha stått ovanför vattnet, men det är inget allvarligt.

låter mycket positivt bengan.. annars kunde det ju lika gärna slutat i total död..

har du nu flytta karet eller det står fortfarande kvar på samma plats ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu kommer jag att hyra ut min lägenhet för att försöka få ordning på ekonomin och behålla mitt kar. Jag ska flytta mitt kar till grannen under sommaren som lägenheten ska vara uthyrd. Jag har kört utan sump, skummare och zeovit sedan översvämningen och allt ser okej ut. När karet blir flyttat ska jag koppla in sumpen igen och även ett litet fraggkar ska kopplas ihop med systemet. Jag har en del koraller som börjar bli för stora för mitt lilla kar. Blir då bättre att fragga, jag får mer plats samt att någon annan kan få fina koraller. ;)

Ha det gott!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är akvariet tömt och flyttat. Levande stenen ligger för tillfället i frigolit lådor och väntar på att skrubbas rena från makroalger(bubbel och caluerpa). Korallerna står utspridda i flera olika kar och behållare med pumpar. Jag har gjort nytt osmosvatten sedan tidigt imorse och har fått ihop snart 100L så snart ska det blandas salt. Kommer troligtvis att köra barebottom tills det är dags att flytta tillbaka karet igen.

Men detta karet ska inte komma in i min lägenhet igen utan jag kommer göra en beställning på ett nytt kar med lite mer plats. Detta förstås om det trillar in pengar. Nu är det dags att fortsätta, har hållt på sedan 7.00 imorse, börjar bli trött.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gick bra, men tack ändå Manne!

Nu är allt flyttat och det blev festinvigning i karet genast. Så fort snäckorna kom i, så blev det orgie. Kolla in bilden så grumligt vattnet blev. :skrattar:

post-2976-14468917385306_thumb.jpg

Kommer inte att köra ZEOvit sålänge karet står hos grannen. Kom över ett billigt beg fosfatfilter med rowaphos som jag tänkte köra när karet står där. När jag flyttar in det till min lägenhet kommer jag att köra en omstart med Zeovit igen. Jag kommer heller inte att ha snad i karet, även om det ser trist ut. Återkommer med bilder när det grumliga försvunnit. Kanske blir fest i karet hela natten.:skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fick fosfatfiltret och rowan idag. Ska testa att köra med fosfatfiltret och se vad jag får för reaktion i karet. Jag köpte det mest för att laka ur fosfat ur ls samt att man kanske kan bygga något roligare av det. Det var ändå så billigt. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jadå, det funkar men korallerna har mörknat lite i färgerna. Håller på att koppla in sumpen igen, men det blir mest provisoriskt(inte snyggt gjort). Jag har redan helt klart för mig hur nästa kar ska bli, med teknik och invånare. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder nu innan jag uppnått någon effekt av ZEOviten.

post-2976-14468917447672_thumb.jpg

Bubbelkorallen kan sträcka ut ordentligt nu när den fått mer plats.:ler:

post-2976-14468917448051_thumb.jpg

Knappar som blev finare i färgen när de fått bo i mitt misskötta nano en tid.

post-2976-14468917448246_thumb.jpg

Detsamma gäller denna skivanemon. Den har fått en cool skimrande färg i lila och rosa.

post-2976-14468917447878_thumb.jpg

En helbild som avslöjar min provisoriska sump. Jag orkade inte limma om pvcn, så därför ser det ut som det gör.:skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...