Gå till innehåll

Sista gången med Caulerpa


Guest Nicklas

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har använt Caulerpa-filter underca3 års tid och det har funkat ganska bra. Problemet är att Caulerpan, utan förklarlig anledning bara kan dö och detta på väldigt kort tid. Det har nu inträffat två gånger och vid den senastekraschen höll det på att gå riktigt illa. På mindre än ett dygn hade all Caulerpa (C. taxifolia) dött och inte ett spår av dem fanns kvar. Allt som caulerpan hade tagit upp löstes alltså ut i karet och det gick så pass illa att två koraller dog och 2 fiskar strök med efter ca 2 dygn. Det resulterade även i att cyanobakterier (rödbrunt slem) exploderade i karet. Detta trots att jag bytte vatten så fort jag upptäckte problemet. Har nu bytt ytterliggare vatten och det ser ut som om den värsta krisen är över. Nu kommer jag i alla fall inte köra med caulerpa-filter mer, det är alldeles för instabilt. Någon mer som upplevt detta problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm... det lät ju inget bra.... Håller precis på med att koppla in ett refugium till systemet (för att försöka svälta ut bryopsis i karet) Nu blir man ju lite fundersam... Vad kan man köra istället? Finns det något säkrare alternativ? Vill inte böka med Mangrove bara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Caulerpan ligger i en45 liters sump och det var inte helt fullt i den. Det märkliga är att det funkar i kanske drygt ett år för att sedan bara dö på nolltid. Har sett på reefcentral om en annan alg som inte har tendens att krascha, kommer ej ihåg vad den heter, men det ser ut som ett stort nystan med gröna trådar (lite som javamossa i sötvatten).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte grejen med Caulerpa att den sprider sig tills dess att den tömt de resurser den är beroende av och då försöker sprida sig till nya platser genom att föröka sig sexuellt?

Tror att det är Chaetomorpha(eller hur det nu stavas) du tänker på,hade varit kul om någon hade haft sådan att dela med sig av. Har själv lite olika alger som jag tänkt prova med i min sump men den enda som växer fort är en röd,stråaktig alg som har en tendens att sprida sig lite väl mkt när den blir söndersliten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Andreas Lange

Oj! så mycket caulerpa hade jag nog inte vågat samla på mig, just för risken med krascher...

Är det inte halimedia som brukar omnämnas som ett alternativ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men Halimeda suger väla åt sig Kalcium? Så då måste man tillsätta ännu mer eller? Annars kanske den är ett bra alternativ?. Jag tänkte ju köra med Caluerpa men nu vet jag inte... Finns det andra "säkra" alger som växer som ogräs? Tanken med refugiumet är som jag skrev tidigare att försöka svälta ut bryopsisen. Jag har kört en vecka med Caluerpan i sumpen o tycker mig märka en avmattning av bryopsisen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Halimeda är inget bra alternativ om du inte tycker det är roligt att dumpa karbonathalten i karet. De är fina men växer fort,slukar mkt Calcium och nästan inga näringsämnen(är bara en algbeläggning på ytan av skelettet). Om du kan få tag på Ulva så är det väl en utmärkt alg att odla,dock så växer den inte snabbt så du måste ha rätt mkt. Har lite fler sorter men vet inte vad de heter,ska se om jag kan få igång lite bra tillväxt på dem när jag flyttat så skickar jag upp lite bitar till dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Håller med tidigare inlägg att det är av högsta vikt att rensa bort

gamla blad regelbundet och att hålla stabila vattenvärden. Det är ju

dessutom dom nya bladen som växer ut som tar upp näring ur vattnet.

Blommning sker ofta när växten blir stressad. Själv fick jag en

blomning i akvariet för många år sedan när jag höll på att byta en stor

mängd vatten. Förmodligen blev växten stressad för mycket av ändrad

salthalt och pH. På 10 minuter var allt upplöst.

Är det någon i Göteborgsområdet som har några blad av Caulerpa

prolifera att skänka bort? Denna fanns alltid att få tag på tidigare i

dom flesta akvarieaffärer, men verkar vara helt försvunnen idag

/Bosse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
Guest Driveland

Har ni inte tittat på Discovery om "Mördar algen" som håller på med att ta över Medelhavet? Det är Caulerpa som är mördar algen. Det kanske är därför den inte säjs mer i zoobutikerna.

Caulerpa taxifolia is a marine, green alga, a certain strain of which is invading sectors of the western coasts of the Mediterranean Sea where it grows much more robustly than it does in its native range. In the Mediterranean it has spread into thousands of hectares where it fills the water column with hundreds of tons of plant biomass per hectare. It is protected from sea urchins, fish and other herbivores by its toxicity. Caulerpa taxifolia is native to the Caribbean and other tropical seas where it grows in small patches and does not present problems. However, it was reported in 2000 that the Mediterranean Sea strain of the alga was discovered in California waters, where it is not native, and where it may spread as it has in the Mediterranean.

Läs mer på http://aquat1.ifas.ufl.edu/seagrant/cautax2.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle aldrig någonsin låta en enda atom av caulerpa komma in i mitt system. För i tiden var den mycket vanlig ochäven jag hade den i mitt dåvarande kar men allt eftersom man blev klokare och lärde sig av sina mistag så har caulerpan ingen boplats hemma hos mig. Angående caulerpan i medelhavet så pekar alla bevis på att Monaco akvarium är den skyldige till denna plåga och miljökatastrof. Caulerpan kom tydligen från ett avlopp som går rakt ut i havet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag lyckades i alla fall rensa bort min Caulerpa i huvudkaret för något år sedan... tog ett par veckor dock...

Men jag kommer heller aldrig låta en enda liten atom komma in i mitt system igen, om jag får råda...

Attans ogräs är vad det är... tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, tja, denna sak har ju varit på tapeten tidigare och lösningen på problemet sades då vara dygnet runt belynsing över caulerpan.

Jag har kört Caulerpa i varierande mängd i sumpen under 1,5 år nu under konstant belysning.

Har någon som haft denna konstanta belysning råkat ut för plötslig död??

Det gäller såklart som tidigare nämnt att gallra av den för att minska på risken vid en krasch, men allt jag hört (upp till för ca 1 år sedan) är att det ska vara stabilt under dygnet runt belysning?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men de ska ju vara effektivt.. ere inte de??

ja har mina i ett eget fack i sumpen, me kammar på kanterna.. kanske håller dom på plats..smiley5.gif.

Jo då de är effektiva, bara att skörda på! Men jag gillar inte när man får dem i huvudkaret som sagt.. De sprider sig som attans, skuggar korallerna! Att hålla caulerpa inhängnat smiley24.gif... förr eller senare så sprider dig säg ändå... (Men detta är bara min åsikt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan man inte köra dom ett tag å sen ta bort dom, typ 2 månader.. sen va utan ett par månader för att sen åter sätta in nya.?. kanske rubbar balansen att hålla på så..

Det ska nog inte rubba balansen... Du kommer bli tvungen att skörda dem regelbundet. Det är ju på det sättet du får ut "elände" ur systemet. Caulerpa "binder" ju det som är oönskat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...