Gå till innehåll

DIY - Automatisk zeovitreaktor


wrang

Rekommenderade inlägg

Jag har ett förslag.

Inte säker på att de skulle funka men om du har inloppet ovanför gallerplatttan och riktar den längsmed sidan. Tanken är att stenarna skulle rotera runt, mera kraft på mindre yta kan få igång en rörelse.

Det blir ju inte att stenarna flyter upp men dom skulle skavas emot varan rätt ordentligt.

Jag kan dock tänka mig att det kan bli en ojämn fördelning av zeoliten då pumpen stängs av.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
Japp vad jag fattat att FaunaMarin ett renodlat kopierings företag och deras Zeovitreaktor funkar ej bra

Zeovitreaktorn kanske jag är lite tveksam till... Det rör om lite för klent och sedan tillsätter man syre vilket jag också är tveksam till (även Thomas Pohl...) I övrigt tror jag man ska vara försiktig med att uttala sig om deras produkter. En del ser ut att vara samma sak som andras, en del rena kopiorna medan en del andra faktiskt verkar vara lite halvt innovativa... Det samma kan man väl skriva om vilken av våra tillverkare som helst...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

FM zeomatic använder luft, då vatten som i Wrangs försök inte ger tillräcklig friktion för att rensa Zeolithen.

Om syresättning skulle vara ett problem. så har vi ju ett problem med reaktorkoncept överhuvudtaget - eftersom vattnet knappast är syrefritt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

FM zeomatic använder luft, då vatten som i Wrangs försök inte ger tillräcklig friktion för att rensa Zeolithen.

Om syresättning skulle vara ett problem. så har vi ju ett problem med reaktorkoncept överhuvudtaget - eftersom vattnet knappast är syrefritt

Tja, det ligger naturligtvis något i det... jag har aldrig prövat med luftpump. Allt som fungerar är bra - vad än teoretikerna säger! Och att Thomas Pohl inte tror på den kanske inte är så konstigt... Har du prövat den, Leffe?

De som jag känner som lyckats med internpump (vatten) har haft en riktigt kraftig pump, typ 10.000l/t. Annars blir det precis som du skriver för lite "omskakning".

Men varför automatisera? Den ända träning jag får nu för tiden är när jag skakar runt våra 2 reaktorer som innehåller 4l sten och ca 6l vatten. Skakar men sådär 100 gånger per kväll per reaktor så tror jag att mina biceps kommer att bli riktigt imponerande med tiden. Brudarna kommer att flockas i lokalen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skakar men sådär 100 gånger per kväll per reaktor så tror jag att mina biceps kommer att bli riktigt imponerande med tiden. Brudarna kommer att flockas i lokalen!

Då får du nog öka med skakandet... om brudarna skall komma, annars får du ha OLW nere i lokalen ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
En Extra krök på inkommande vatten för att förhindra att reaktorn tömmer sig på vatten och Zeovit stenarna blir torrlaggda

Hur fungerar egentligen det här med kröken? Är det ett hål i den upptill? Annars tömmer väl häverteffekten med enkelhet hela behållaren oavsett höjden på den där utvändiga kröken...(?)

EDIT: Jag tror att jag förstår nu... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...
Har ej fortsatt med bygget fortsatte med en vanlig reaktor. Kommer säkert fundera ut hur man skall få en skakande verkan på stenarna

Vad synd att du lade ner detta projekt. Jag tror att du hade för många rörböjar på pumpen som skulle röra om. Omrörningspumpens tryck är ju hemskt viktig i en sån här konstruktion så jag skulle sätta pumpen utan krökar eller långa rör rakt under zeoviten.

Jag har tänkt i banor av automatisk zeovitreaktor och kommit fram till två spår. Det första med spolning mha vatten likt din design. Då vill man ha ett relativt smalt rör (typ 110mm) med konisk botten för stenarna och en kraftig spolarpump centrerad längst ned. Med tillräckligt grov återmatning (closed loop) så kanske man rent av skulle kunna använda en pump av stream-typ längst ned. JANSCH på zeovit-forumet är nog den bästa inspirationen för denna typ av reaktor. Han kör dock Eheim-pumpar (Länk).

Det andra alternativet som blivit det spår jag jag funderat mest över, skulle kunna vara någon slags kopia av KZ magnetic lift zeo reactor (Länk), med en inre behållare för zeoviten som håller den på plats och en magnetisk "motvikt" för att underlätta skakningen. En sådan reaktor skulle kunna göras kombinerad manuell och automatisk. Faktum är att jag införskaffat material till en sådan. Problemet är bara att lösa den mekaniska skakningen av stenarna. De alternativ jag hittat för att åstadkomma det är en elektromagnetisk variant eller en med mekanisk motor. En elektromagnetisk vore att föredra eftersom den skulle bli mest "underhållsfri". Man kan också tänka sig en hybrid bestående av en enkel motor som roterar en kraftig neodym-magnet för att åstadkomma pumpningen. Kraftiga elektromagneter har visat sig svåra att få tag i och jag har ingen direkt känsla för hur kraftiga magneter man behöver eller vilket vridmoment en sådan motor skulle behöva. Någon som har några tips, eller vill spinna vidare på mina idéer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...