Gå till innehåll

LarsS 112 liters nano


LarsS

Rekommenderade inlägg

Mitt större 112 liters nano har gått lite drygt 3 veckor med LS nu. Tänker dock inte skynda på med det som jag gjort med 54:an.

Lite spec:

mått: 80*35*40

ljus: 6*20 watt T8 (2 aquarelle, 2 power-glo, 2 marine-glo) inmonterat i original ljusramp med externa don.

Cirkulation: f.n. endast 1700 l/h, ska uppgraderas så småningom.

Koraller: Euphyllia, 3 arter skivor, Zoanthus, Protopalythoa, 2 arter Pachyclavularia, 2 arter Xenia, 2 arter Sinularia.

Alger: En hel del roliga röda makroalger, Halimeda copiosa m.m.

Fripassagerare: Några småkrabbor och skålsnäckor.

Städpatrull: 6 diverse snäckor (4 arter) som tar hand om det mesta. En st Palaemon elegans (mkt underhållande).

Har inte kört BTN på detta karet, har blå bakgrund just nu. Temperaturen ligger lite överraskande på 25-26 grader trots att rampen på 120 W är heltäckande och utan fläktar. Eventuella värmeproblem i sommar kommer jag att lösa med en AC-anläggning (så blir jag kyld också). Spånar lite på en sump så att jag kan koppla in skummare trots rampen, blir inte de närmsta månaderna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten update, har slängt ner mer LS och har nu c:a 20 kg. Även införskaffat lite mer koraller.

Har funderat på en lämplig fisksammansättning utan resultat i några veckor nu. Hade tänkt mig runt 4 småfiskar, helt omöjligt att bestämma sig... :smiley24:

Ska se om jag får tummarna loss och knäpper lite bilder imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slutligen en bild... har inte rensat rutorna inför fotograferingen, försöker peta så lite som möjligt i akvariet de första veckorna. Karet har gått 4 veckor. Lite mkt sladdar runt karet, pumparna ska bytas mot Koralia och reflektorer in. Just nu är där inga reflektorer alls. Men som jag nämnde innan så tar jag det lugn med uppstarten av detta.

Mycket plats för koraller.. :)

Bakgrunden ska givetvis bytas ut...

20080520_112l.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Dagsfärsk (kass) bild. Bakgrunden har fortfarande inte bytts, ska bytas mot en helt blå. Aquascapen nästan klar bortsett från att jag vill bygga lite högre i båda bakre hörnen.

Ser lite rörigt ut eftersom jag har tryckt ner 15-20 fraggar den senaste veckan. Sammanlagt är där 25-30 arter koraller. Ska ner 3-4 fraggar till sen är det klart.

Tekniken är lite uppdaterad. Har kopplat in ett 8l ytterfilter med aktivt kol, biobollar och rowaphos. Har även uppgraderat cirkulationen mot en Koralia 2 så det är c:a 3000l/h i karet.

Ljuset har även det uppgraderats till sammanlagt 135W T8 med juwelreflektorer. Kör nu en kombination av Hagens Life-glo, marine-glo samt Philips Aquarelle.

Har haft upp emot 28 grader när det varit som varmast ute (har ingen fläktkylning) och har som några andra här upplevt en liten ökning av cyano på dagen (den är dock borta på morgonen).

Byter 10 liter vatten i veckan och tillsätter då Ca för att hålla en någorlunda bra nivå. Allt växer på bra. Mina SPS-fraggar (från Ted) växer bättre än väntat. Hystrixen har ökat c:a 7 mm åt alla håll och kanter på två veckor och Acroporan samt Montiporan har även dessa växt ett par mm på samma tid.

Två saker som ska lösas inom ett par månader är ytavrinning samt skummare, har dock inte riktigt hittat vad jag söker ännu.

Ska se om jag kan fixa bättre bilder i helgen på båda mina kar.

20080613.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft upp emot 28 grader när det varit som varmast ute (har ingen fläktkylning) och har som några andra här upplevt en liten ökning av cyano på dagen (den är dock borta på morgonen).

JA..tyvärr...ine haft ett spår av cyano, men sen värmen ..eller vad de nu är, så har de börjat. jag såg på din 3 veckors bild att du hade på högra sidan...exakt så ser det ut för mej också.

har du ngr ideer om hur vi skall få ordning på dessa fr....de...cyano da?...jag kör med ultralife, bakterier, o mekanisk störning av sanden.

Ser för övrigt jätetrevligt ut...hännt mkt på kort tid!

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! tyvärr så det bara ut som en stor klump sten på bilden men hela berget är ihåligt. Ser fram emot när korallerna börjar täcka lite mer och stenarna får mer enhetlig färg. Bilden är starkt klippt, jag har 5-10 cm grus framför stenhögen.

Min cyano börjar ge sig nu faktiskt, stör mekaniskt varje dag. Temperaturen ligger iofs också lägre (max 26). Ska försöka få tag på Nassaurius till detta karet också, har en del sådana i mitt 54l och de rör om bra. Hade gärna velat testa andra sandvändare men puellarisen är utesluten då den är för stor och sjöstjärnor tror jag inte klarar min relativt lilla volym substrat (för lite föda). Kanske blir pistolräka, de är ju ganska charmiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som att korallerna trivs och mår bra! härligt :)

//Alexandra

Jodå posten lyckades inte ta livet av dina koraller trots ihärdiga försök. Skivorna som var värst däran har återhämtat sig helt vilket glädjer mig då de är fantastiskt färggranna. Tack :)

Ska se om jag får tid att fota lite mer imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...