Gå till innehåll

Hur bibehåller man sanden vit?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Alla vill vi nog ha vit och fin sand månad ut och månad in. Men hur bär man sej åt för att lyckas med det. Jag har inget universalsvar, utan vill bara delge er mina funderingar kring detta, och välkomnar samtidigt era tankar och åsikter:)

Grundpelaren för vit sand tror jag är att man har en riklig och sund bakterieflora i sandbädden. Denna bakterieflora konsumerar/assimilerar då upp den nitrat och fosfat lokalt som annars skulle leda till algväxt på sandkornen. För att bakterierna i sin tur skall trivas och kunna göra detta jobb, behöver dom bla detritus att leva på. Det är därför viktigt att inte suga upp för mkt detritus om man vill behålla en vit sandbädd. Dock vill man inte ha för mkt detritus heller...det skall råda en lagom mängd detritus i förhållande till de djur/bakterier som skall äta upp/bryta ner detrituspartiklarna. Därför är det också viktigt med rikligt med djur i sanden, såsom nassariussniglar o annat smått o gott, som håller detritusmängden i schack. Jag tror också det är av stor vikt att bädden inte är för tunn. Den behöver inte vara tjock, men åtminstone över 2 cm, helst 3-4. Detta säkerställer även en hyffsad DEnitrifikation. Vi för tunn bädd får vi bara en nitrifikation och risk för nitratbildning i bädden. En liten tjockare bädd säkerställer att BÅDE nitrifikationen och denitrifiaktionen snurrar på, vilket jag tror är en förutsättning för en nitratfri och därmed algfri bädd.

Sen tror jag sandkornens storlek har betydelse. Dom bör enligt min erfarenhet inte vara större än 2-3mm...korn över denna storlek är inte lika bra som bakteriesubstrat...och blir då överväxta med alger istället för med bakterier. Jag ser detta tydligt i mitt akvarium, att så fort storleken går upp lite, så blir de lite, lite grönalger där.

Att köpa levande sand tror jag i längden inte har nån betydelse. Sanden blir ju levande förr eller senare i alla fall. Grejen o fördelen med levande sand, är endast att man redan från start slipper algväxten på sanden, av just de skäl jag nämnt ovan, nämligen bakterieväxten på sanden. Om man startar med död sand i ett helt nytt kar, blir det ju alltid alger på denna sand i början, o även kalkalger. O inte minst de senare, försvinner ju sen i princip aldrig, när det väl fått fäste. Om man däremot har ett inkört akvarium med etablerad bakterieflora på plats, då tror jag inte det spelar nån som helst roll om sanden är levande eller död.

Sammanfattning:

Vilken sand som helst borde enligt principerna ...

1)god bakterieflora

2)lagom med detritus som ej sugs upp för flitigt, men ändå hålls i shack med sanddjur

3) kornstorlek ej över ca 3 mm

4)Ej för tunn bädd, ej under 2-3cm, för att därmed säkerställa att denitrifikation också sker i bädden.

...kunna förbli vit hur länge som helst.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också funderat på detta, tror dock att cirkulationen och belysningen har inverkan också. Detta bygger jag på egen erfarenhet genom att jag har hyfsat vit sand förutom på de ställena där det är läghre cirkulation och mörkare. Någon mer med samma erfarenhet?

Jag har även läst mig till att antingen ska man ha tunnsandbädd, minde än 1,5 cm, eller tjocksandbädd, mer än 10 cm (tror det var så tjockt), utan sandvändande djur. Detta för att minska risken för krach i karet. Jag tror på både det Jonas skriver men även på det kag läst tidigare vilket innebär att har man sandbädd enligt Jonas resonemnag måste man säkerställa att det inte blir för mycket dietrus där för det kan ge krach! Rätta mig om jag är ute och cyklar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också funderat på detta, tror dock att cirkulationen och belysningen har inverkan också. Detta bygger jag på egen erfarenhet genom att jag har hyfsat vit sand förutom på de ställena där det är läghre cirkulation och mörkare. Någon mer med samma erfarenhet?

Jag har inte haft detta fenomen med den nya sanden, men med den gamla hade jag det.

Den nya är livesand, den gamla var död när jag hällde i den.

Jag har även läst mig till att antingen ska man ha tunnsandbädd, minde än 1,5 cm, eller tjocksandbädd, mer än 10 cm (tror det var så tjockt), utan sandvändande djur. Detta för att minska risken för krach i karet. Jag tror på både det Jonas skriver men även på det kag läst tidigare vilket innebär att har man sandbädd enligt Jonas resonemnag måste man säkerställa att det inte blir för mycket dietrus där för det kan ge krach! Rätta mig om jag är ute och cyklar!

Har oxå läst mig till samma som du.

Jag tror däremot att Jonas R. är på rätt spår med att ha 3-4 cm bädd med gott om snäckor, sjösjärnor och andra sandvändare som tar hand om detriusen och vänder sanden ordentligt så man slipper större syrefria områden.

Däremot tror jag om du har en bädd på 10 cm eller mer så ska man inte ha sandvändare, risken blir då för stor att dom släpper ut oönskade gaser till vattenkolumnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sillen:Jag har även läst mig till att antingen ska man ha tunnsandbädd, minde än 1,5 cm, eller tjocksandbädd, mer än 10 cm (tror det var så tjockt), utan sandvändande djur. Detta för att minska risken för krach i karet. Jag tror på både det Jonas skriver men även på det kag läst tidigare vilket innebär att har man sandbädd enligt Jonas resonemnag måste man säkerställa att det inte blir för mycket dietrus där för det kan ge krach! Rätta mig om jag är ute och cyklar!

Ja tror du har helt rätt i att en lite tjockare sandbädd på kanske 3-4 cm ställer mer krav på att det finns djur som sköter den. Men i o med att det verkligen funkar om man har dessa djur, så är det min känsla att den där gamla regeln om mkt tunn eller mkt tjock bädd, är en smula förlegad. Om man inte har djur i sanden dock...ja då tror jag precis som du, att 3-4 cm är för tjockt, o kan bli en farlig detritusfälla. Samtidigt har vi ju alla tillgång till dessa fantastiska sanddjur, så kanske inte problemet borde existera...??

Samtidigt är ju biologin komplex...det som funkar i mitt kar kanske inte funkar i en annans.

De med ljus o cirkulation har jag inte märkt i mitt kar ha så stor betydelse...kanske isåfall nästan tvärtom, om jag tänker tillbaka på mina tidigare burkar...att det växer lite mindre alger där cirkulationen är låg. Detta tycker jag gäller överhuvudtaget, på sten o glas, att det växer mer alger där cirkulationen är god.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla vill vi nog ha vit och fin sand månad ut och månad in. Men hur bär man sej åt för att lyckas med det. Jag har inget universalsvar, utan vill bara delge er mina funderingar kring detta, och välkomnar samtidigt era tankar och åsikter:)

Grundpelaren för vit sand tror jag är att man har en riklig och sund bakterieflora i sandbädden. Denna bakterieflora konsumerar/assimilerar då upp den nitrat och fosfat lokalt som annars skulle leda till algväxt på sandkornen. För att bakterierna i sin tur skall trivas och kunna göra detta jobb, behöver dom bla detritus att leva på. Det är därför viktigt att inte suga upp för mkt detritus om man vill behålla en vit sandbädd. Dock vill man inte ha för mkt detritus heller...det skall råda en lagom mängd detritus i förhållande till de djur/bakterier som skall äta upp/bryta ner detrituspartiklarna. Därför är det också viktigt med rikligt med djur i sanden, såsom nassariussniglar o annat smått o gott, som håller detritusmängden i schack. Jag tror också det är av stor vikt att bädden inte är för tunn. Den behöver inte vara tjock, men åtminstone över 2 cm, helst 3-4. Detta säkerställer även en hyffsad DEnitrifikation. Vi för tunn bädd får vi bara en nitrifikation och risk för nitratbildning i bädden. En liten tjockare bädd säkerställer att BÅDE nitrifikationen och denitrifiaktionen snurrar på, vilket jag tror är en förutsättning för en nitratfri och därmed algfri bädd.

Sen tror jag sandkornens storlek har betydelse. Dom bör enligt min erfarenhet inte vara större än 2-3mm...korn över denna storlek är inte lika bra som bakteriesubstrat...och blir då överväxta med alger istället för med bakterier. Jag ser detta tydligt i mitt akvarium, att så fort storleken går upp lite, så blir de lite, lite grönalger där.

Att köpa levande sand tror jag i längden inte har nån betydelse. Sanden blir ju levande förr eller senare i alla fall. Grejen o fördelen med levande sand, är endast att man redan från start slipper algväxten på sanden, av just de skäl jag nämnt ovan, nämligen bakterieväxten på sanden. Om man startar med död sand i ett helt nytt kar, blir det ju alltid alger på denna sand i början, o även kalkalger. O inte minst de senare, försvinner ju sen i princip aldrig, när det väl fått fäste. Om man däremot har ett inkört akvarium med etablerad bakterieflora på plats, då tror jag inte det spelar nån som helst roll om sanden är levande eller död.

Sammanfattning:

Vilken sand som helst borde enligt principerna ...

1)god bakterieflora

2)lagom med detritus som ej sugs upp för flitigt, men ändå hålls i shack med sanddjur

3) kornstorlek ej över ca 3 mm

4)Ej för tunn bädd, ej under 2-3cm, för att därmed säkerställa att denitrifikation också sker i bädden.

...kunna förbli vit hur länge som helst.

Mvh

Jonas

Bullseye Jonas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med risk för att bli utgnälld för reklam osv så skriver jag ändå detta inlägg.

Jonas JAG tror inte din sand var Levande när du köpte den. De bakterier du nämner tror jag inte heller infann sig med en gång inte heller tror jag att de fanns i förpackningen.

Däremot så är det insådda gameter och molusker mm i sanden som "kläcks" när sanden hamnar under rätt förhållande. (likt artemia ägg ungefär om du förstår vad jag menar).

När man sedan kommer till sandkornen storlek. Så tror JAG att det är så att de djur som senare finns i din sandbädd behöver flera olika sorters kornstorlekar för att finnas där. De bygger inte sina gångar med mera med en o samma storlek. Att större storlek på kornen skulle framkalla alger har JAG svårt att tro.

Bakterierna sen. Inga sådana bakterier som du vill ha kan enligt MEJ klara sig så länge i en påse med de mängderna syre mm mm. Det här är något som byggs upp i sandbädden.

Bara mina reflektioner på det du skrev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[

quote=Tedb;238821]Med risk för att bli utgnälld för reklam osv så skriver jag ändå detta inlägg.

Jonas JAG tror inte din sand var Levande när du köpte den. De bakterier du nämner tror jag inte heller infann sig med en gång inte heller tror jag att de fanns i förpackningen.

Däremot så är det insådda gameter och molusker mm i sanden som "kläcks" när sanden hamnar under rätt förhållande. (likt artemia ägg ungefär om du förstår vad jag menar).

Jag tror inte det du skriver stämmer Ted;-)

Enligt deras beskrivning finns det bakterier i påsen ,aktiva direkt när påsen tömms i akvariet. Dessutom är den microperforerad, så dom hålls vid liv i påsen. och vidare nämns just detta med andra djur, att sådana ej finns i nån betydande mängd. jag får också lite stöd för min teori om partikelstorlek:)

se nedan för lite text från deras produktbeskrivning.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite info om den levande sanden som stöder mitt resonemang ovan (urklipp, länk finns nedan):

Det finns bakterier i påsen som kan börja jobba direkt:

"Aragonite live sand ensures faster, safer initial cycling and better bio-filtration throughout the life of your reef system. Delivers millions of living bacteria per pound, reduces nitrate, enhances buffering for the life of your system, and discourages nuisance algae. "

"The number of bacteria in each product also differs with OD having at least 1000 times the bacteria any other live sand product has"

Substratet bör ej vara för stort:

"77% of Original Grade Substrate is, by weight, less than 1 mm in size (most of that are smaller than 0.66 mm"

Det finns liv och syre i påsen:

"micro perforated bag that is unlike any other used for live substrate. What this means is the bacteria in OD are active and ready to go to work denitrifying immediately on hitting the water."

Sen en kommentar till Ted: I vissa av de äldre Araglive sanden så var påsen precis som du skriver anoxisk. Men även i dessa fanns det bakterier som sedan ansvarade för den nytta sanden gjorde i akvariet. Skillnaden där är att bakterierna är i form av sporer, så det tar 1-2 veckor innan sandens bakterier är på plats, efter att dom släppts ner i akvariet. men även där är det alltså bakterierna som är den intressanta organismen, och ansvarar för att sanden är levande. Men för Ocean Direct, så är alltså bakterierna inte i sporform tack vare microperforationen, och därför aktiva från första sekund.

Huruvida det finna andra djur också i sanden:

Det skriver man om att det knappast finns och skulle de göra det så är det en bonus, som dock knappast har nån betydelse åt något håll:

"No, we can’t promise that animals will survive packaging and dormancy. There is always the chance that amphipod’s and copepod’s cysts, or other micro critters, could survive but this would be a pleasant surprise, not a normal occurrence."

För första gången är jag inte överens med dej på en enda punkt Ted:ler:;)

Mvh

Jonas

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas, i och med att bakterierna skulle överleva flera månader/år i plastpåsen så borde man även kunna förpacka levandesten på samma sätt, utan att bakteriefloran i stenen tar skada/dör ut?

Jag tycker det låter lite skumt, jag menar bakterier har väl en ganska kort livlängd?, och för att det ska produceras nya antar jag att de måste ha "mat"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki Jonas, Men vad käckt då kan ju Fauna Marin, Probidio och KZ med flera börja packa sina bakterier i plastförpackningar så håller de för alltid. Ocean Direct sanden har inget bäst före datum.

Hmmm. På min påse jag köpte idag var det iaf datummärkning. Det var väl en OD?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki Jonas, Men vad käckt då kan ju Fauna Marin, Probidio och KZ med flera börja packa sina bakterier i plastförpackningar så håller de för alltid. Ocean Direct sanden har inget bäst före datum.

Du får fråga carib sea, inte mej, varför de inte har ett datum. Jag har inte tillverkat sanden utan refererar bara till det som tillverkaren skriver om sin sand. Alla de frågor vi tagit upp här besvaras av dom på ett väldigt tydligt sätt. Just detta med djur som du tar upp skriver dom om tex.

Jag tror inte det finns någon plastförpackning med bakterier som håller för alltid. Det har jag aldrig påstått..så självklart finns där ett datum när OD inte längre är verksamt.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

All annan sand än just Ocean Direct är datum märkt. Din påse var en Fiji pink om jag minns rätt, Da Trucka. Det är en så kallad Arag Alive sand

Där ser man, alltid lär man sig ngt. Kan inte kolla påsen, men det stämmer säkert.

Sitter i Skoghall å spånar in nätet lite bara, teknikens under.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom OD sanden innehåller bakterier enligt tillverkaren, har den säkert en begränsad livslängd. Att vissa förpackningar precis som Ted rapporterar saknar datumstämpel är konstigt...dock kan jag nämna att dom två OD förp som jag köpte i höstas var datumstämplade i alla fall, o det verkar ju som Da truckas också hade datumstämpel (om de nu va OD är tydligen oklart).

Jag minns detta särskilt eftersom jag köpte sanden innan akvariet kommit, och var därför extra vaksam på just detta.

Ska man tro carib sea så dör däremot smådjuren tidigare än bäst före datum, och att det bara är en bonus om ngt av dessa överlevt. Dom skriver detta i sin FAQ, antagligen för att betona att det är bakterierna som är det viktiga o inte djuren.

Jag skall slänga iväg ett mail till carib sea o fråga varför vissa OD ej har datumstämpel som Ted skriver (jag tror dej såklart ted:)). Verkar mysko.

O som sagt..jag vet inte eller ens tycker,...jag bara refererar till carib seas produktbeskrivning och reagerade på att den skriver precis tvärtom de Ted skrev. En debatt där man kan lära av varann vore kanon....

Godnatt:)

J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas, om du ändå ska skriva till dom o fråga så är det såhär. ALLA OCEAN DIRECT saknar datum märkning. ALLA ARAG ALIVE har datum märkning. Du blandar ihop de två lite. Produktbeskrivningen du refererar till är däremot för Ocean Direct. Jag ska träffa dem i Nurnberg och kan fråga om du vill men oavsett vad som står så är det så att:

Jag skrivit vad JAG tror. Jag använder mer än bara ögonen när jag läser nåt. Man kan inte referera sig omkring i saltvattensvärlden utan de behövs mer. Det är nåt jag tycker fler än du Jonas borde tänka på.

JAG tycker sanden är riktigt bra. Den är vit och håller sig sådan. Djurlivet i sandbotten uppstår snabbt. Och man återfinner de flesta av de djur som det står på förpackningens framsida om att de är insådda.

Skulle det vara så att påsen som sanden levereras i gör att god nitrifikation finns för gott i påsen så är det väldigt bra.

Om du köpte sand med datumstämpel så köpte du inte den du skriver om utan Arag ALive.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JAG tycker sanden är riktigt bra. Den är vit och håller sig sådan. Djurlivet i sandbotten uppstår snabbt. Och man återfinner de flesta av de djur som det står på förpackningens framsida om att de är insådda.

Vilken sand är det som har djur insådda? OD eller A. Alive?

Jag har hittills trott att det bara var bakterier i "levande sand"...det finns nån äldre tråd här i forumet som fastslår att det skulle vara så...

Känns ju mycket mer intressant om man kan ympa in spännande microfauna med sanden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På påda sorterna står att de innehåller bla annat Cerithidae sp. , Pelecypoda , Foraminifera ssp. Lithothamnium ssp., Gonolithon ssp. , Halimeda favulosa, Halimeda incrassada. Echinoderm fragments.

Jag har själv sett massor av djur i min sandbädd efter mycket kort tid i akvariet.

Lägg märke till att jag skriver bara vad Jag själv tror. Alltså bara spekulationer från mej själv. Carib Sea själva hävdar nåt annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas, om du ändå ska skriva till dom o fråga så är det såhär. ALLA OCEAN DIRECT saknar datum märkning. ALLA ARAG ALIVE har datum märkning. Du blandar ihop de två lite. Produktbeskrivningen du refererar till är däremot för Ocean Direct. Jag ska träffa dem i Nurnberg och kan fråga om du vill men oavsett vad som står så är det så att:

Jag skrivit vad JAG tror. Jag använder mer än bara ögonen när jag läser nåt. Man kan inte referera sig omkring i saltvattensvärlden utan de behövs mer. Det är nåt jag tycker fler än du Jonas borde tänka på.

JAG tycker sanden är riktigt bra. Den är vit och håller sig sådan. Djurlivet i sandbotten uppstår snabbt. Och man återfinner de flesta av de djur som det står på förpackningens framsida om att de är insådda.

Skulle det vara så att påsen som sanden levereras i gör att god nitrifikation finns för gott i påsen så är det väldigt bra.

Om du köpte sand med datumstämpel så köpte du inte den du skriver om utan Arag ALive.

Jag tror dej att den saknar datummärkning..min sand var dock OD...så de får vara osagt om datumkmärkningen där. Det är dock inte den viktiga frågan här Ted. Håll med om att det är konstigt att OD saknar datummärkning när den innehåller bakterier, men jag får snart en förklaring på det.

Och så detta med bakterier o djur i sanden....där har du en helt motsatt uppfattning gentemot carib sea som tillverkar sanden. Sjävklart vet jag inte vem av er två som har rätt eller fel..det vare sej jag kan eller tänker uttala mej om. Jag bara som sagt refererar till produktbeskrivningen, som säger precis motsatsen till det du säger. Jag tycker du skall dryfta detta med carib sea Ted...för om du anser att deras produktbeskrivning är felaktig så är det ju bra att du upplyser dom om det.

ha en bra dag-dans

Jonas

PS: Ted!, jag tycker också sanden är kanon, och jag har värvat många kunder till dej att köpa denna fina sand!....tack för att du saluför sanden oavsett hur den funkar..det är en stor tillgång.

Sen beträffande detta du påminner mej och andra om att inte bara läsa, utan använda andra sinnen som gör en till en god akvarist: Det är omtänksamt av dej, men Vi är vi många med dej som har den kompetensen, så du behöver inte vara orolig att du är den enda som kan detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...