Gå till innehåll

Att tänka på vid sumpbygge?


Nizztos

Rekommenderade inlägg

Jag tänker göra en sump att använda till mitt Rio 400 kar.

Tanken är att ha en schuran overflow box som tar ned vattnet, och en eheim för att få upp det. I sumpen skall även en UltraSkim 2, en liten pump för att se till att häverten i overfloboxen, samt en värmare in.

Tänkte två fack. Första för skummarn. Två bafflar till andra halvan där returpump bor.

Jag vill ha sumpen så liten som möjligt (kommer stå vid sidan av karet inne i rummet). Skummaren styr ju främst, men behöver veta yterligare mått.

Tänkt så här:

65x40x30 (bxdxh). Bafflarna sätts så nivån till skummaren blir 20 cm (minsta rekommenderade djup). Första facket blir ca 25 cm (måste mäta då insuget till pumpen sticker ut åt sidan). Bafflarna tar 3 cm och resten går till retursidan.

Jag får då 10cm från yta till kant på karet. Detta kanske är för lite? Skall ju kunna hantera att returpumpen dör. Det ger att jag kan ta emot ~25 liter från karet. Motsvarar en ytsänkning på 3cm. Är 3cm tillräckligt för att ytavrinningsboxen skall hamna över ytan? Ett potentiellt större problem blir att jag måste klara nästan 4 cm höjning i karet om överrinningsboxen dör och returen tömmer sitt fack. Iofs kanske jag förvarar lite LS och annat så krymper volymen i sista facket lite.

Har jag missat något viktigt? Har inte tänkt mig en delux-sump utan främsta skälet till att jag har den är att få dit skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle satsat på en så stor sump som möjligt istället, och byggt in den på något snyggt sätt.

Jag rekommenderar inte att ha ls i returfacket, blir så mycket skit, smågrus och sniglar i returpumpen.

Annars tycker jag det låter bra att göra sumpen "basic", så kan man tömma den och limma dit någon extra skiva/fack om man behöver det i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om detta Pimo.

Var inne först på att ha en massa fack etc men ser ingen dirket funktion med det hela. Kör bara med 2st fack

1- från karet och skummaren får plats

2- 2st bubbel fällor

3- för returpump

Min sump är borrad i sissta delen och satt i en kran där för att lättare göra vatten byten. Öppna kranen å låt vattnet rinna ut till en brunn och fyll på med nytt fräsht vatten. Denna del rymmer ca 60 liter så 10% av min akvarievolym.

Nizztos hur stort utrymme har du under ditt huvudkar??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr är det inget alternativ att ha den under karet (Rio med dess normala möbel).

Detta gör att jag är "tvungen" att göra sumpen så liten som möjligt. Mitt kar fungerar som rumsdelare och sumpen hamnar alltså inne i rummet på ena sidan. Tanken är att bygga en pall som täcker större delen av sumpen (minus den del där skummaren sticker upp) som man kan stå på vid arbete i karet. Hela lösningen blir oerhört ful.

Hade det inte varit för att jag på sikt planerar att byta kar (och då ha en bänk med plats under) så hade jag inte ens funderat över denna lösning.

Observera att karet är i drift vilket omöjliggör lösningar man annars kunnat göra. Om ingen kan ett trick för att byta ut möbel utan att flytta karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hejsan.

har själv ett rio 400l och jag har löst det på ett annat sätt än du kanske kan "rör ner till källaren" men du kan faktiskt dela sumpen i två delar en i varje skåp med rör imellan vet en kille här på forumet som gjort så på en annan akvarie modell. skummaren i nedrinningsfacket överlöpsrör genom den öppna delen i mitten till sump nr2 upp till akvariet.

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser möbeln ut är ej så bekant med denna modell...

Har du en möbel med mellanrum i mellan vadera skåp så kan du placerar en sump i vadera utrymme å ett PVC rör där imellan som sammanbinder de två kärlen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

möbeln ser ut följande.

dörr med ett utrymme på 36x41x68 sedan hyllplans del i mitten som är 44,5cm sedan dörr med samma mått som den första.

ja ide'en liksom var så rinner ner i ena skåpet borrat med genomföring i sidan ner till sump 2 med en retur upp till akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm,

Definitivt värt att fundera i dessa banor. Antar att röret mellan karen dras igenom borrade hål i sidan (relativt nära botten) och inte via hävert över kanten på karen.

Hur löser man bubbelfälla i dylik konstruktion?

Vinner jag något på att "deluxa" min sump och göra tre kar? Dvs ett i varje del av mitt underskåp. Skummare i första, xxx i andra och retur i #3.

Ett problem är att jag idag har min dunk med osmos (för automagisk påfyllnad av dunstat vatten) i ett skåp 1 och balling i skåp 2. Går ju troligen att lösa detta snyggare utanför skåpet än sumpen.

Hur mycket törs man borra i sidorna innan man riskerar att försvaga konstruktionen?

Tur att jag stälde denna fråga här innan jag sprang iväg och beställde en sump :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

några hål i väggarna tror jag inte är någon fara. kan du inte sätta osmos och balling sakerna i mitten och beställa en mörk tonad glas skiva som dörr i mitten. eller rent av sump 2 i mitten. kanske ett snyggt refugium utåt bubbel fällorna längs med och returen bakerst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

några hål i väggarna tror jag inte är någon fara. kan du inte sätta osmos och balling sakerna i mitten och beställa en mörk tonad glas skiva som dörr i mitten. eller rent av sump 2 i mitten. kanske ett snyggt refugium utåt bubbel fällorna längs med och returen bakerst.

Njae,

Osmos + balling får ej plats i mitten. Mittenfacket är nog dessutom för litet för en kombination som du beskriver. Men jag har ju möjligheten om det är någon vits med det att ha refugium i hela mittdelen och retur i sista skåpet. En ide för hur jag kan flytta osmos och balling finns redan. Har en garderob intill som jag kan använda. Skall dessutom dubbelkolla om jag kan köra sump i garderoben istället, men tror den har för liten yta.

Det jag lurar mest över just nu är hur man "skall" koppla ihop flera tankar till en sump på bästa sätt. Nästa steg är om man skall bygga med tre tankar eller bara två och vad man vinner förlorar på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu funderat lite mer och gjort en skiss. Har dock lite undringar.

I skissen skall skummeran vara i karet till vänster. Retur är i karet längst till höger. Karet i mitten är en möjlig lösning för refugium, men det skulle jag inte tro jag tar med i första itterationen.

Det jag undrar över:

Fungerar det med en rörförbindelse enligt min skiss för att förbinda skummarkar och returkar? Sätter detta rör ganska långt ned i karet (typ 5-10 cm från botten).

Nödvändig dimension på röret mellan karen?

I returkaret sitter en baffel som är till för att sätta ytnivå i skummarkaret. Fungerar det att ha den i detta kar. Känns som att den borde vara där.

Med bara en baffel så får jag ju ingen bubbelfälla. Bör jag ha med det?

Skall man sätta en kran på returröret, eller bör man ha ett T med återrining i returkaret. Med T sätter man då en kran för att justera retur till returkar istället för att justera flöde till huvudkar.

post-2600-14468915547771_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lösningen med ett T-kors på returpumpen verkar vara det vanliga men jag tycker det är slöseri med pumpkapacitet. Så i min nybyggda sump har jag istället ett PVC-rör med kulventil som kan reglera (eller helt stänga av) flödet genom min näst sista sektion i sumpen. Dvs jag tynglagsmatar refugiet. På så sätt slösar man inte med returpumpens kapacitet bara för att få ett reglerbart flöde genom sitt refugium. Min lösning har ger också möjlighet att helt kan stänga av flödet genom sektionen och på så sätt använda sumpsektionen (refugiet) till annat som tex karantän eller vattenbyte under drift. (Mer info finns på min akvarieblogg)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lösningen med ett T-kors på returpumpen verkar vara det vanliga men jag tycker det är slöseri med pumpkapacitet. Så i min nybyggda sump har jag istället ett PVC-rör med kulventil som kan reglera (eller helt stänga av) flödet genom min näst sista sektion i sumpen. Dvs jag tynglagsmatar refugiet. På så sätt slösar man inte med returpumpens kapacitet bara för att få ett reglerbart flöde genom sitt refugium. Min lösning har ger också möjlighet att helt kan stänga av flödet genom sektionen och på så sätt använda sumpsektionen (refugiet) till annat som tex karantän eller vattenbyte under drift. (Mer info finns på min akvarieblogg)...

Tyvärr fungerar inte den typen av lösning för mig då jag måste ha skummaren långt ned för att den skall gå in under bänken. Skulle då få ca 15 cm vattendjup i refugiet vilket är för snålt.

Min undring om T-korset gäller inte främst matning av refugiet då det är en option jag itne tänkt installera från start. Undrar snarare om jag bara skall ha en kulventil på returen eller ett T med ventil. Vilken av de två lösningarna är bäst för att "trimma" flödet åter till huvudkaret. Ett sådant T skulle då returnera vatten till samma tank som returpumpen sitter i.

Dvs, mottryck eller ej på returpumpen (tror det blev rätt terminologi).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland är det tur/otur att man inte automagiskt har alla saker i sin hand utan måste vänta innan man kan påbörja projekt.

Jag har funderat lite mer iom att jag var tvungen att flytta osomsvatten och doseringspumpar och har möjligen/kanske/eventuellt en annan lösning med sina för och nackdelar.

Jag kan dra ned rör till min dusch/tvättstuga och alltså köra sump i källaren. Kostnaden dra iväg, främst för att jag måste få dit en elektriker som kan dra in el, men möjligheten att göra detta finns.

Finns det några fällor man kan ramla i om man gör sump i källaren?

Framförallt, är det dumt att ha det i samma rum som dush/tvätt?

Plus som jag ser:

Glassump kan bytas mot ett antal plastbyttor med rör emellan. Inte nödvändigtvis billigare pga genomföringar etc, men flexibelt.

Utrymmet om än begränsat blir mycket bättre än en sump under karet. Framförallt känner jag att vattenbyten och osmos blir betydligt lättare att hantera.

Minus:

Returpump måste vara ordentlig, speciellt då det blir långa och krokiga rör (dyrt ....).

Elektriker blir inte billigt.

Rördragning och snickeri kring detta är inte kul.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland är det tur/otur att man inte automagiskt har alla saker i sin hand utan måste vänta innan man kan påbörja projekt.

Jag har funderat lite mer iom att jag var tvungen att flytta osomsvatten och doseringspumpar och har möjligen/kanske/eventuellt en annan lösning med sina för och nackdelar.

Jag kan dra ned rör till min dusch/tvättstuga och alltså köra sump i källaren. Kostnaden dra iväg, främst för att jag måste få dit en elektriker som kan dra in el, men möjligheten att göra detta finns.

Finns det några fällor man kan ramla i om man gör sump i källaren?

Framförallt, är det dumt att ha det i samma rum som dush/tvätt?

Plus som jag ser:

Glassump kan bytas mot ett antal plastbyttor med rör emellan. Inte nödvändigtvis billigare pga genomföringar etc, men flexibelt.

Utrymmet om än begränsat blir mycket bättre än en sump under karet. Framförallt känner jag att vattenbyten och osmos blir betydligt lättare att hantera.

Minus:

Returpump måste vara ordentlig, speciellt då det blir långa och krokiga rör (dyrt ....).

Elektriker blir inte billigt.

Rördragning och snickeri kring detta är inte kul.

hej igen.

jag har min lösning så med en sump i källaren.

fördelar:

inga värmebekymmer

inget oväsen från skummaren och pumpar.

slipper slabba med osmos vatten i huset

kan ha en regntunna till osmosen själv har jag en 250l tunna.

testerna slipper man krångla med i vardagsrummet iaf i mitt fall

priset på allt i mitt fall 40mm ner och 32mm upp med olika böjar 45 och 90 graders 5 kranar till closed loop och 1 till returen returpump beg dock + 5 skiljeväggar allt under 2000kr då hade jag ett 540l alukar för ändamålet ståendes.

nackdelarna:

svårt att få returen ner tyst.

fick inte borra i parketten för tanten så det fick bli hål i väggen istället "nackdel håltagning"

lätt att glömma sumpen i källaren och man känner att man inte har helt kontrol på hela sytemet jämt.

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej igen.

jag har min lösning så med en sump i källaren.

fördelar:

inga värmebekymmer

inget oväsen från skummaren och pumpar.

slipper slabba med osmos vatten i huset

kan ha en regntunna till osmosen själv har jag en 250l tunna.

testerna slipper man krångla med i vardagsrummet iaf i mitt fall

priset på allt i mitt fall 40mm ner och 32mm upp med olika böjar 45 och 90 graders 5 kranar till closed loop och 1 till returen returpump beg dock + 5 skiljeväggar allt under 2000kr då hade jag ett 540l alukar för ändamålet ståendes.

nackdelarna:

svårt att få returen ner tyst.

fick inte borra i parketten för tanten så det fick bli hål i väggen istället "nackdel håltagning"

lätt att glömma sumpen i källaren och man känner att man inte har helt kontrol på hela sytemet jämt.

mvh Peter.

Många av dina fördelar är med på min mentala lista också. Utom värmen som är den motsatta för mig. Jag tillför värme året runt.

Sedan är din prisbild helt annorlunda mot min. Skall ha rätt mycket tur om jag hittar en beg pump då jag inte tror det säljs så många pumpar med erfoderlig tryckhöjd. Sedan blir ju min absolut största kostnad en elektriker. Kan dock göra två flugor på smällen då jag har andra saker jag vill ha in där också.

Ljudet bekymrar mig. Hur besvärligt är det att få tyst? Vad påverkar detta? Mina rör kommer tex dras rätt långt och krokigt. Gör det skillnad på ljudet? Sedan oroar jag mig även för stabil vattennivå. Vill ju ha automagisk påfyllnad av vatten i sumpen och det fungerar ju inte om nivån flukturerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nivå bekymmer det är lätt att ordna det blir det samma som sumpen under akvariet.

när jag köpte min pump slängde jag in en köpes annons på forumet fick många svar så det finns säkert några kvar.

annars så vet jag marinakvariet har några begagnade pumpar till ett bra pris. minns inte namnet på dom men är av bra kvalitet.

med ljudet så satte jag min kran uppe vid akvariet och tror att jag skulle satt den vid sumpen istället och strypa den tills du får en jämn ström av vatten igenom. jag har faktiskt inte laggt ner någon större tid på att få det tyst hos mig än fick så mkt bekymmer med alger och andra problem så jag har inte haft tid till det.

men jag tycker du skall satsa på att göra det du kommer inte att ångra dig.

mvh Peter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...