Gå till innehåll

Reportage från Interzoo 2008


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Reportage från Interzoo – Del 1

Nu tror jag att jag har lyckats summera de flesta av intrycken från Interzoo. Det är som sagt en enorm mässa – den största zoofackhandelsmässan i världen. Alla fabrikat av relevans finns representerade med sina respektive ägare närvarande, vilket är en unik möjlighet att träffa personer man tidigare bara har hört talas om. Tre dagars trampande i korridorerna gör att man är riktigt trött i fötterna, så det känns skönt att vara hemma nu igen. Jag hoppas kunna dela med mig lite av det jag såg i inläggen nedan. Jag har medveter försökt fördela gracerna mellan de olika ”läger” som finns i akvaristiken så att ingen ska känna sig förfördelad ;)

Turen börjar hos Royal Exclusiv (RE) med ägaren Klaus Jansen. RE visade några nya skummare, bl.a. Bubble King Supermarine 300 och en external Bubble King 400 (kanske inte lika ny, men nog så imponerande). Siffran 400 betyder att skummarkoppen är 400 mm i diameter. Klaus Jansen syns i grått hår på bild nedan bakom just denna 400-skummare. Jag var också mycket impad av den nya serien Red Dragon II-pumpar, som är den tystaste och kraftigaste returpumpen jag stött på. Nyheten är att den nu finns i reglerbar/programmerbar version. Samma Red Dragon II-pumpar återfanns även i Korallen-zuchts monter.

IMGA0159s.JPG

IMGA0158s.JPG

IMGA0021s.JPG

ELOS var ett annat favorithak, inte så mycket för funktionaliteten, men för designen. Nanokuber är en tydlig trend och utbudet var stort, men ELOS var enligt mitt tycke vackrast. Modern och snygg design, välordnad ump i möbeln och snygg LED-belysning. ELOS akvariedator är den första som jag sett som tål att visas upp och inte gömmas. Dessvärre ligger ELOS dator i den undre delen av skala när det gäller funktionalitet. Men utvceklingen går säkert vidare!

IMGA0081s.JPG

IMGA0082s.JPG

Turen gick så vidare till Korallen-zucht, som visade upp ett färgsprakande korallkar och sina samling av orange skummare och zeolitreaktorer. Thomas Pohl (på bild nedan i vit skjorta) var givetvis centralfiguren i montern.

IMGA0132s.JPG

IMGA0171s.JPG

Inte så långt därifrån fanns Claude Schuhmacher i Fauna Marins monter. Claude visade upp sitt sortiment av preparat och utrustning, bl.a. sin nya Blue Line skummare och den första automatiska zeolitraktorn vi kunde hitta. På bilden nedan demonstrerar Claude just denna reaktor, som gör att man ska slippa det dagliga pumpandet. Claude hälsar för övrigt att han spenderar mycket av sin tid med att läsa ”sina” frågelådor på olika forum, och att han gärna ser en tätare dialog med medlemmar på SG, fast då helst på engelska.

IMGA0164s.JPG

Fortsättning följer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reportage från Interzoo - del 2

En tydlig trend på mässan var belysning, där det nu händer mycket. T5-ramperna blir smäckrare och snyggare, och LED-belysningen växer fram mer och mer. Flera tillverkare lanserade helt nya LED-belysningar på mässan med imponerande prestanda. Inga "LED-lysrör" syntes till, utan det är dioder i lampfattningar som gäller. Jag misstänker att de fortfarande kommer att ligga lite högt i pris, men jag tror själv att jag kommer att ha LED-belysning om kanske 2 år från idag. Bilden nedan visar en av tillverkarna - Sfiligoi (jag beklagar dålig fotokvalitet). Det som ser ut som små lampor i armaturerna är kluster av LEDs.

IMGA0065s.JPG

Tunze fanns givetvis representerade, och visade både nya skummare men framför allt små streampumpar som såg intressanta ut.

IMGA0128s.JPG

IMGA0129s.JPG

Aquatic Nature bjöd bl.a. på sin sedvanliga utrustning och arbetade även de på att utveckla nya belysningsramper med LEDs. Det som fånga in uppmärksamhet på bilden nedan är att de äntligen insett hur fula deras osmosfilter är, och nu levererar en inkapslingsbox "Osmobox" till sitt osmosfilter så att det tål att visas upp i t.ex. ett badrum!

IMGA0047s.JPG

Levande Sand är tydligt på frammarsch också. Just nu finns två konkurrerande produkter som är förvillande lika varandra på, eller på väg in i, den svenska marknaden - Carib Sea och Nature's Ocean. Carib Sea har vi ju haft ett litet tag, men Nature's Ocean hävdar envist att de är "originalet". Vi får väl se mer om vad som kommer i våra butiker inom kort.

IMGA0052s.JPG

IMGA0062s.JPG

Fortsättning följer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reportage från Interzoo - del 3

Många importörer av fisk och koraller fanns med på mässan, ibland med fina utställningskar. Den kanske snyggaste karet stod De Jong för, som dessutom tog med sig några ganska sällsynta fiskar för att visa upp. Vad sägs om följande kar? -dregglar-

IMGA0166s.JPG

IMGA0169s.JPG

Ni kan ju gissa vilka fiskarna från De Jong nedan är. De är inte vanliga i handeln.

IMGA0109s.JPG

IMGA0146s.JPG

Inom avdelningen imponerande teknik fanns bl.a. Sander, som visade stora filteranläggningar och streampumpar modell XXL. Skummaren nedan som undertecknad lutar sig mot ligger i mellansegmentet i deras produktutbud. Skummaren i bakgrunden är för sötvatten.

IMGA0126s.JPG

Bilden nedan är en komplett filteranläggning från Sander med imponerande elektronisk styrning:

IMGA0120s.JPG

H&S kunde också visa att de kan bygga stora anläggningar, som synes nedan:

IMGA0059s.JPG

Fortsättning följer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reportage från Interzoo - del 4

Förutom att det var roligt att se på alla nyheter, var det minst lika roligt att träffa andra kända profilen där nere. Alla stora svenska grossister och salthandlare var där för att spana in utbudet. Följande persongalleri är nog välbekant för många:

1. En av Tritons utsända - gissa vad han heter! - tar sig en beligsk öl i Aquatic Natures monter.

IMGA0050s.JPG

2. (Bio)Ted med Tim Gaghlieri (stavning?), ägare av Lumenarc från Kalifornien

IMGA0154s.JPG

3. Lasse Forsberg stöttade upp Kjell Fohrman i Back to Natures monter:

IMGA0162s.JPG

4. Leffe och Fredrik från Triton upptagna med att gå igenom utbudet tillsammans med Benny från Simontorp:

IMGA0085s.JPG

Det var allt för denna gång! Jag längtar redan till nästa Interzoo 2010... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ber om ursäkt ifall det är helt fel ställe att fråga detta!

Men pratades det något om Nature’s Ocean Live Nutri-Seawater ?

Är lite intresserad av denna produkt men inte sett den på webshopar m.m i sverige...

Ja, det gjorde det. Jag fick förevisat en dunk med "färdigt akvarievatten" för ett nanokar, som tillsammans med med den "färdiga levande sanden" utlovades kunna användas som ett startkit för ett litet kar utan behov av inkörning. Du ser dunken på hyllan i bakgrunden på sista bilden i andra inlägget. Simontorp berättade att de hade en första leverans av den levande sanden på ingående, men jag är mer osäker på det färdiga vattnet. Prata med din lokala handlare som i sin tur får prata med Simontorp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det gjorde det. Jag fick förevisat en dunk med "färdigt akvarievatten" för ett nanokar, som tillsammans med med den "färdiga levande sanden" utlovades kunna användas som ett startkit för ett litet kar utan behov av inkörning. Du ser dunken på hyllan i bakgrunden på sista bilden i andra inlägget. Simontorp berättade att de hade en första leverans av den levande sanden på ingående, men jag är mer osäker på det färdiga vattnet. Prata med din lokala handlare som i sin tur får prata med Simontorp!

Okey tack för svaret!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Calle för en mycket trevligt text och bilder från mässan!-dans-Tummen upp

Kul att se det hela med hjälp utav andra.

Sillen:

Här kommer den bild jag hittat på nätet som verkar försvunnit

[ATTACH]23406[/ATTACH]

Visst ser det ut som Christer.

Håller med dig att det är roligt att läsa om det mässan men hade gärna varit där själv!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag går igenom mina foton från mässan hittar jag ytterligare två foton som får bli ett uppsamlingsheat för automatiseringsnördar.

Först styrningen till Royal Exclusives nya Red Dragon II-pumpar:

IMGA0023s.JPG

...och nedan styrningen till en Sander-filterkombination:

IMGA0125s.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått signalen att alla inte uppfattat att det finns bilder från mässan utlagda, så jag flyttar dessa inlägg till en ny "reportagetråd".

Jag passar också på att lägga ut det sista i bildväg som jag har. Sedan har jag ju tagit videos förstås, som jag kanske kan lägga upp på Youtube om jag får tid.

Först lite bilder för att få upp "Mässkänslan" igen. Fiskleverantörer fanns det gott om på mässan, både exportörer och grossister i Europa. De Jong ställde som sagt ut ett utsökt kar som jag visat bild på ovan. Tropical Marine Centre (TMC) var också där, men utan kar. Så som reglerna utvecklas kring hantering av fisk kommer vi kanske inte se så mycket fisk alls på mässor i framtiden förstår jag.

IMGA0119s.JPG

"Alla" tillverkar var som sagt där. Jag har inte tillräckligt pejl på sortimentet hor varje tillverkare, men jag antar att de flesta av dem kraftsamlat för att visa upp nyheter. Nedan två bilder från Hydor Koralia och Ruwal för att visa lite "mässkänsla":

IMGA0118s.JPG

IMGA0026s.JPG

Aquascaping växer och blir större och större. Riffkeramik ställdes ut av flera tillverkare, nedan Aquaroche:

IMGA0041s.JPG

Slutligen min favorit - nanomöbeln från ELOS:

IMGA0081s2.JPG

IMGA0088s.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När vi sade att De Jongs kar var snyggast, så kommer nog detta kar på en stark andraplats (min dåliga fotokvalitet gör dessvärre inte bilderna rättvisa).

Spana in "eel garden"!

Observera att några av korallerna är mycket tveksamma att importera pga låg överlevnadsgrad.

IMGA0035s1.JPG

IMGA0039s.JPG

IMGA0037s.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

visade inte Royal Exclusive upp någonsorts automatisk rengöring av stigarrör och skummarkoppar till Bubbel King skummarna? Har för mig att jag såg bilder på det någonstans, men det kan ha varit i något annat sammanhang på RC oxå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

visade inte Royal Exclusive upp någonsorts automatisk rengöring av stigarrör och skummarkoppar till Bubbel King skummarna? Har för mig att jag såg bilder på det någonstans, men det kan ha varit i något annat sammanhang på RC oxå...

Japp,

De sade att de hade satt ihop sitt första och hittills enda exemplar av denna bara en vecka före mässan, så det dröjer nog lite till innan de kan börja leverera. Jag fick höra att de menar att effektiviteten skulle gå upp med en faktor tre. Det låter dock lite osäkert tycker jag, då de ju bara haft den i en vecka, men det är säkert värt att köpa när det kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nano möbeln från ELOS var ju grymt snygg, gillar belysningen =-)

Hittade en annan guide där de visade lite bilder från mässan. Den där armaturen vill jag ha!! Någon som vet vart den går att köpa, eller kommer gå att köpa?!

Kolla in den alltså!!!:

Ja, armaturen är gjord av vita och blå LED - mycket snyggt!

Simontorp har den svenska agenturen på ELOS vad jag förstår, och jag fick höra att priset för hela nanopaketet skulle förväntas ligga på ca 10.000 kr till slutkund (sannolikt exklusive moms). Snacka med din lokala handlare som i sin tur får bearbeta Simontorp att ta in dem!

Har du förresten en länk till det andra reportaget från Interzoo?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...