Gå till innehåll

Nybliven Zeonörd...


Magnus

Rekommenderade inlägg

Det är kul att bli överbevisad... Som gammal nitratnisse så sitter det rätt långt inne att erkänna detta!

Efter snart 3 veckor som nybliven zeovitakvarist måste jag säga att systemet fullständigt superimpat på mig.

Lite rapport:

Vi drog igång vårt nya korallsystem (2000l) med en SK "kickstart" (Zeostart, Zeofood, Zeobac, Zeovitsten - doseringshjälp från Ted) med endast ljus, zeovitfilter, levande sten, sand och cirkulation. Salt blandade vi i dagen innan. Sen stog systemet och puttrade. Vit mjölk som fyllde hela systemet infann sig efter några dagar men avtog redan efter ca 5 dagar. Men vattnet blev fortsatt som en soppa, tjockt trots att det vara klart.

2 veckor senare stoppade vi i vår skummar, Bubble King 250 Supermarin och ett större antal SPS koraller, några LPS, Riccordea och några mjukkoraller. Dessa kommer från olika system med helt andra vattenvärden och hade transporterats rätt länge. Samtidigt plockade vi i en Zohal och en Z Rostratum.

Skummaren tokskummade i ca 2 dygn innan den sakta lugnade sig.

Dagen efter plockade vi ur några koraller som inte klarade transporten men i övrigt har korallerna efter 5 - 6 dagar redan ställt om till ett fosfat/nitratfritt vatten och de börjar bli sanslöst utslagna.

Fiskarna är fortsatt friska och pigga!

I min tidigare värld borde inte detta fungera - att systemet är i gång redan efter 2 veckors drift är imponerande. Och att det sedan kan ta emot koraller från näringsrika system problemfritt redan efter så kort tid är än mer fantastiskt tycker jag.

Det är roligare än någonsin att vara akvarist just nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilder kommer så småning om!

Överaskningen ligger i, dels att det fungerar att sätta i koraller som kommer från system med betydligt högre näringsvärden i ett vatten med ett absolut nollvärde, och dels den korta uppstartstiden. Helt emot mina tidigare erfarenheter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är kul att bli överbevisad... Som gammal nitratnisse så sitter det rätt långt inne att erkänna detta!

Efter snart 3 veckor som nybliven zeovitakvarist måste jag säga att systemet fullständigt superimpat på mig.

Lite rapport:

Vi drog igång vårt nya korallsystem (2000l) med en SK "kickstart" (Zeostart, Zeofood, Zeobac, Zeovitsten - doseringshjälp från Ted) med endast ljus, zeovitfilter, levande sten, sand och cirkulation. Salt blandade vi i dagen innan. Sen stog systemet och puttrade. Vit mjölk som fyllde hela systemet infann sig efter några dagar men avtog redan efter ca 5 dagar. Men vattnet blev fortsatt som en soppa, tjockt trots att det vara klart.

2 veckor senare stoppade vi i vår skummar, Bubble King 250 Supermarin och ett större antal SPS koraller, några LPS, Riccordea och några mjukkoraller. Dessa kommer från olika system med helt andra vattenvärden och hade transporterats rätt länge. Samtidigt plockade vi i en Zohal och en Z Rostratum.

Skummaren tokskummade i ca 2 dygn innan den sakta lugnade sig.

Dagen efter plockade vi ur några koraller som inte klarade transporten men i övrigt har korallerna efter 5 - 6 dagar redan ställt om till ett fosfat/nitratfritt vatten och de börjar bli sanslöst utslagna.

Fiskarna är fortsatt friska och pigga!

I min tidigare värld borde inte detta fungera - att systemet är i gång redan efter 2 veckors drift är imponerande. Och att det sedan kan ta emot koraller från näringsrika system problemfritt redan efter så kort tid är än mer fantastiskt tycker jag.

Det är roligare än någonsin att vara akvarist just nu!

Spännande o kul Magnus!:)

Visst e de kul när man gör en stor förändring som dessutom funkar!;)....ser framemot bilder

Mvh

Jonas'

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På begäran kommer en liten lägesrapport:

Dosering till vårt korallsystem på 2000 liter:

Zeovit sten 3,5l

Zeostart 3 ml dagligen

Pohls Extra 2 ml dagligen

Coral vitalizer 8 droppar dagligen

Spong Power 20 droppar var 2-3 dag

Zeobac 20 droppar 2 gången per vecka

Zeofood 20 droppar 2 gången per vecka

Allt brun slem/bakteriefilm som fanns i starten har försvunnit. Allt rullar på superfint. Mycket mulm när vi skakar filtret - hela systemet blir grumligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kul, kör ni zeovit i fisksytemet oxå, har mig ni hade lite tankar om det!

Ja, alla goda idéer utmynnar i hårt arbete... Vi limmar GF just nu för fulla muggar, nätterna igenom...

Bygger en bit och så kommer vi på att vi ska göra på något annat sätt... börjar om osv... man vill hitta den optimala lösningen!

Till helgen hoppas vi kunna köra igång det systemet också men med en start enligt zeo-manualen (ingen kickstart). Det blir 6 st burkar och en sump på knappa 2000l totalt. En 39w Deltec UVC på varje burk, skummare BK 250 Supermarin, Zeovitfilter KZ nya stora, cirkulation mellan burk-sump ca 2000l/t per burk, sand och LS i alla burkar, 4x25w T5 per burk. Målet är att kunna hålla mindre känsliga koraller även bland fisken - mao samma vattenvärden som i korallsystemet. Inget prutande på vattenkvalitén där!

Vi ska även bygga ett karantänsystem i en lite mindre, anslutande lokal.

Det är upplägget just nu!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det låter vekligen spännande, min erfarenhet är att fiskarna får bättre lyster i zeosystem, dom blir vackra i pälsen råkade jag säga till tedb en gång, tror han skrattar fortfarande;)

Ja, många säger det! Det faktiskt ett riktigt test av systemet när man stoppar i en Z Rostratum som vi gjort. Den är extremt känslig och har en "päls" som liknar A Achilles. Ingen prick än så länge!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, det är väldigt intressant att pricken håller sig borta, såg bioteds lilla godbit oxå, den har klarat sig

väldigt bra i affärskaret! och ganska skönt att slippa uv, en pryl mindre i sumpen:)

Ja, vi får se hur det går. Det är naturligtvis skilnad när det blir mycket fisk i systemet. Men det måste prövas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag noterade samma sak hemma hos pwin, som i för sej inte kör zeovitsystemet, men hade i alla fall zeolitstenar. Detta tycktes påverka fisken positivt.

Jag frågar, som tidigare, kan det vara så att vi trots allt har lite för mkt ammonium/ammoniak i våra hårt belastade kar, o att detta är de som zeolitstenarna rent kemiskt binder?

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag noterade samma sak hemma hos pwin, som i för sej inte kör zeovitsystemet, men hade i alla fall zeolitstenar. Detta tycktes påverka fisken positivt.

Jag frågar, som tidigare, kan det vara så att vi trots allt har lite för mkt ammonium/ammoniak i våra hårt belastade kar, o att detta är de som zeolitstenarna rent kemiskt binder?

Mvh

Jonas

Det kan kanske vara en del i anledningen till detta.

Personligen tror jag att den stora grejjen är att man flyttar det mesta av den biologiska processen från akvariet till zeolitfiltret samtidigt som man ökar akvariesystemets totala förmåga att ta hand om den biologiska belastningen.

Hela akvariet ser friskare ut helt enkelt och det är anledningen till att jag är intresserad av metoden - inte utfärgningen av korallerna! Den kan man få endå!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...