Gå till innehåll

POM, Fosfat och mörka koraller?


pimo

Rekommenderade inlägg

Jag har sedan jag startade mitt akvarie haft problem.

Trots låga fosfatnivåer sedan start enligt tester så antyder mitt akvarie hög fosfat genom att mina sps koraller är mörka i färgen, har även börjar dyka upp små områden av cyano på sanden bakom stenen.

Sedan starten har fosfaten pendlat runt 0,01-0,05, för att senaste veckorna visa 0,00.

Mäter gör jag med hanna fotospektrometer och saliferts fosfattest.

Mitt andra problem är att jag har otroligt "grumligt" vatten, massvis av små partiklar som åker runt hela tiden.

Jag har testat det mesta känns det som, bensonitlera, filtervadd, våtare skummning, mindre matning, mer bakterietillsatts, kraftigare cirkulation osv, men inget verkar hjälpa.

Det jag undrar är ifall dessa 2 problem kan hänga ihop?

dvs att även fast det knappt finns någon fosfat löst i vattnet vid testtillfällen så blir korallerna ändå övergödda pga all "POM"?

Ni som brukar sitta och spekulera och klura, kom gärna med era funderingar och tankar kring detta problem och vad jag ska vidta för åtgärder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ren gissning, kan det vara någon fällning om du kör kalkreaktor?

Jag har faktiskt funderat på samma sak, men har ingen aning om vad det skulle kunna vara?

Jag kör en grotech hcr 110 med korallenzuchts korallkross i, 4 timmar per dag.

Och har jag noterat att det är som grumligast mitt på dagen, då kör jag även reaktorn.

Men att det ser grumligt ut mitt på dagen kan även ha med att ljuset är som starkast då har jag tänkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sedan jag startade mitt akvarie haft problem.

Trots låga fosfatnivåer sedan start enligt tester så antyder mitt akvarie hög fosfat genom att mina sps koraller är mörka i färgen, har även börjar dyka upp små områden av cyano på sanden bakom stenen.

Sedan starten har fosfaten pendlat runt 0,01-0,05, för att senaste veckorna visa 0,00.

Mäter gör jag med hanna fotospektrometer och saliferts fosfattest.

Mitt andra problem är att jag har otroligt "grumligt" vatten, massvis av små partiklar som åker runt hela tiden.

Jag har testat det mesta känns det som, bensonitlera, filtervadd, våtare skummning, mindre matning, mer bakterietillsatts, kraftigare cirkulation osv, men inget verkar hjälpa.

Det jag undrar är ifall dessa 2 problem kan hänga ihop?

dvs att även fast det knappt finns någon fosfat löst i vattnet vid testtillfällen så blir korallerna ändå övergödda pga all "POM"?

Ni som brukar sitta och spekulera och klura, kom gärna med era funderingar och tankar kring detta problem och vad jag ska vidta för åtgärder.

Ja..de finns nog ett samband. Zooxanthellerna kan med enzymet fosfatas bryta loss fosfat från den organiskt bundna fosfaten i POM partiklarna. Cyanon du har pekar nog på samma sak...att du har för mkt organiskt material i karet, kanske både som DOM o POM.

Vilka prep tillsätter du exakt?...beträffande sånt som innehåller organiskt material?

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ren gissning, kan det vara någon fällning om du kör kalkreaktor?

Crille: ska de vara en fällning orsakat av reaktorn så måste de handla om kalciumkarbonat eller möjligen magnesiumkarbonat.

Pimo: vilka halter har du av Mg, Ca o KH? Om detta ligger ok, så tror jag inte på den teorin...:smiley24:

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja..de finns nog ett samband. Zooxanthellerna kan med enzymet fosfatas bryta loss fosfat från den organiskt bundna fosfaten i POM partiklarna. Cyanon du har pekar nog på samma sak...att du har för mkt organiskt material i karet, kanske både som DOM o POM.

Vilka prep tillsätter du exakt?...beträffande sånt som innehåller organiskt material?

Mvh

Jonas

Ok då var jag kanske inte helt ute och cyklade, intressant.

Jag kör zeovitsystemet, senaste månaden har jag testat att bara köra "basic 4" utan några bättre resultat.

zeolith

zeostart ( kolkälla )

zeofood ( aminosyror, vitaminer osv tror jag? )

zeobak ( bakteriekultur )

Aktuella värden:

ca: 440-450

mg: 1500

kh: 7,7

Dock har magnesium och calcium varit uppe och svävat högt efter vad jag tror var en dålig salthink kombinerat med för mycket mg och ca granulat i reaktorn.

calcium låg då på 480-500 ppm och magnesium på ca 1700 ppm

Detta var ca 2 månader sedan och jag har sakta sakta tagit ner värdena igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då var jag kanske inte helt ute och cyklade, intressant.

Jag kör zeovitsystemet, senaste månaden har jag testat att bara köra "basic 4" utan några bättre resultat.

zeolith

zeostart ( kolkälla )

zeofood ( aminosyror, vitaminer osv tror jag? )

zeobak ( bakteriekultur )

Aktuella värden:

ca: 440-450

mg: 1500

kh: 7,7

Dock har magnesium och calcium varit uppe och svävat högt efter vad jag tror var en dålig salthink kombinerat med för mycket mg och ca granulat i reaktorn.

calcium låg då på 480-500 ppm och magnesium på ca 1700 ppm

Detta var ca 2 månader sedan och jag har sakta sakta tagit ner värdena igen.

svårt att veta förstås...men oavsett om grunmlingen kan bero på reaktorn eller ej, så vore de väl bra att få ner Ca lite, men bibehålla Kh:t...risken e ju ändå större för fällning med dessa värden än "normal"värden...som jag förstår de får man väl helt enkelt stänga av reaktron, o följa efter med karbonater, dvs låta ca sjunka av sej självt o bibehålla KH:t.

men min fråga till dej: beror inte grumligheten på att du helt enkelt doserar kolkälla o bakterier...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

svårt att veta förstås...men oavsett om grunmlingen kan bero på reaktorn eller ej, så vore de väl bra att få ner Ca lite, men bibehålla Kh:t...risken e ju ändå större för fällning med dessa värden än "normal"värden...som jag förstår de får man väl helt enkelt stänga av reaktron, o följa efter med karbonater, dvs låta ca sjunka av sej självt o bibehålla KH:t.

men min fråga till dej: beror inte grumligheten på att du helt enkelt doserar kolkälla o bakterier...

Jo jag siktar på att ta ner ca till 420 och mg till 1350, vill ta det sakta och försiktigt bara.

Så istället för att stänga av reaktorn helt så har jag kört den lite kortare tid och buffrat kh manuellt vid behov.

min grummlighet ser inte ut som samma "grummel" som blir av mulmen, partiklarna är större.

Doris:

Det är de flesta korallerna, ska försöka ta en bild senare när jag kommer hem ifrån jobbet.

Min aktuella zeo dos:

1,8l zeolith

0,6 ml 2gånger/dag zeostart

7 droppar zeofood och zeobak 2 gånger/vecka

7 droppar coral vitalizer ca varannan kväll

Jag har även bbalance, kbalance, pohls xtra, sponge power, kaliumjodidflour, zeospur, jod.

Men dessa har jag inte doserat senaste månaden förutom k-balance lite då och då.

zeospuren gör korallerna ljusare under några dagar, men jag tycker även att vissa koraller ser lite "stressade" ut efter dosering, så det kör jag inte med för tillfället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Martin! Det är svårt att svara på dina frågor utan att ha all grundinfo. Kan du försöka göra en redovisning av ditt system ungefär som den de gör på zeovit.com?

I vårt nystartade zeovitsystem är korallerna oförändrat mörka - precis som de såg ut i de näringsrika system de kom i från. Så jag tolkar det som att de får lika mycket näring nu som de fick förut fast i annan form än fosfat/nitrat. Det tycker jag är mycket positivt. Utfärgning är något som enligt min erfarenhet kan ta lång tid och bla handla om stabilitet så det får bli nästa steg för våra koraller. Tålamod är grunden i akvaristikens värld.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Martin! Det är svårt att svara på dina frågor utan att ha all grundinfo. Kan du försöka göra en redovisning av ditt system ungefär som den de gör på zeovit.com?

I vårt nystartade zeovitsystem är korallerna oförändrat mörka - precis som de såg ut i de näringsrika system de kom i från. Så jag tolkar det som att de får lika mycket näring nu som de fick förut fast i annan form än fosfat/nitrat. Det tycker jag är mycket positivt. Utfärgning är något som enligt min erfarenhet kan ta lång tid och bla handla om stabilitet så det får bli nästa steg för våra koraller. Tålamod är grunden i akvaristikens värld.

skriver ner lite snabbfakta

770 liter + ca 100 liter sump

50-60 kg levandesten

10x80w t5

kz revolution small skummare

ca reaktor med korallkross och magnesium granulat

6000 l/h returpump

ca 15000 l/h intern cirkulation ( min tunze 6101 ha gått sönder, annars 12000 l/h extra )

KZ RBS salt, byter 10 % varannan till var fjärde vecka.

4 månader gammal osmos

testar med salifert + hanna för fosfat.

kh: 7,7

ca 440

mg: 1500

no3: 0 enligt salifert

po4: 0 enligt hanna och salifert, möjligen lite lite färgat med salifert, men lägre än 0,03 ppm

ph: 8-8,3

kalium: 390 tror jag sist jag mätte, var ett par veckor sedan.

Dosering av zeovit preparat:

zeolith: 1,8 liter, skakas 1-2 gånger per dag

aktivt kol: 0,5 liter, byts varje månad

zeostart: 0,6 ml 2 gånger/dag

zeofood och zeobak: 7 droppar 2 gånger/vecka

coral vitalizer: 7 droppar ca varannan kväll

k-balance: 2 ml ca varannan dag

Fiskar:

1 st naso kirurg

1 st lineatus kirurg

1 st flavecens kirurg

2 st chromis

2 st clowner

2 st gyltor

1 puellaris

1 okänd goby

lägre djur:

4 st sandsjöstjärnor

1 st sand dollar

30-60 astrea + diverse andra småsnäckor

1 st linkia sjöstjärna

1 tridacna maxima

koraller:

diverse sps koraller

3 sorters euphyllia

1 goniopora

ricordea florida

I övrigt har jag testat att köra lite biophos 3 ( aluminiumbaserad fosfatremower) senaste månaden vilket faktiskt gett lite resultat i form av något ljusare koraller och lite bättre polypexpansion.

Jag har knäppt några bilder som kommer upp om någon timme här.

Någon som har några ideer eller förslag?

Det som känns mest irriterande är grumligheten i vattnet, ligger även ganska mycket "skit"/detritus inne mellan stenarna tycker jag. Har kört med filtervadd och blåst upp "skiten" men det har inte gett några märkbara resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Martin jag med mina ringa erfarenheter har märkt att zeofood och coralvitaliser i för stor dos får korallerna att bli lite mörkare i färgen.Jag skulle höra med TedB om du ska finjustera din dosering.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild 2 är de fraggen som kommer från mig de?

Ja skulle ju börjat dosera B-Balnce + k-balance varje dag.

Själv så kör ju 1ml zeostart 2ml b-blance , 3ml k-Balance + stontium om dagen ,

Skulle ja vilja bleka ner korallerna så ökar ja b-balance till 4 ml i några dagar

doserar även jod + järn, coral vitalizer varanan dag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har är lite bilder hur mina ser ut nu , Ja doserar ju även zeofood ca 2-10 droppar + zeobak ca 2-8 droppar. ibland varje dag ibland går de ca 4-6 dagar imellan beror på humör :)

Du ska även ha fragg på dessa koraller

post-1476-14468915646727_thumb.jpg

post-1476-14468915646929_thumb.jpg

post-1476-14468915647108_thumb.jpg

post-1476-14468915647279_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis samma problem som du, blir lixom inte av med dom lite större partiklarna i vattnet. Vilket troligen orsakar lite brunare koraller än som borde vara i näringsfattigt kar.

Har provat det mesta, riktat om pumpar (ca 20ggr cirkulation)mm. för att dra upp eländet från stenarna och ta upp i filterpåsar, filtervadd, quickfilter och lite andra varianter . Inget har hjälpt för mig heller, man blir så j-a frustrerad.

Mitt nästa projekt kommer bli någon sorts wavemaker (för mer oregelbunden cirkulation) och en rejäl laddning med detriusätande kryp. Kanske tom skaffar ett fett ytterfilter fullt med vadd.

Kanske kan vara en ide att prova för dig med?

Mekanisk filtrering är ju tyvärr det enda som funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Martin jag med mina ringa erfarenheter har märkt att zeofood och coralvitaliser i för stor dos får korallerna att bli lite mörkare i färgen.Jag skulle höra med TedB om du ska finjustera din dosering.Patrik

Det borde ju vara rimmligt att ZF och CV ger lite mörkare färger i för hög dos, men jag tycker inte att min dos är hög?, ska höra med ted som du säger och kanske testa att gå ner något.

Bild 2 är de fraggen som kommer från mig de?

Ja skulle ju börjat dosera B-Balnce + k-balance varje dag.

Själv så kör ju 1ml zeostart 2ml b-blance , 3ml k-Balance + stontium om dagen ,

Skulle ja vilja bleka ner korallerna så ökar ja b-balance till 4 ml i några dagar

doserar även jod + järn, coral vitalizer varanan dag

Jag får testa att börja dosera b-balance imorgon igen då, men det känns inte riktigt som att det är där som skon klämmer, utan i mina ögon ser det ut som att korallerna är övergödda, troigen pga all skit i vattnet.

Fan du får inte posta sånna bilder, gör ju inte att jag blir nöjdare med mina färger direkt ;)

Jag har precis samma problem som du, blir lixom inte av med dom lite större partiklarna i vattnet. Vilket troligen orsakar lite brunare koraller än som borde vara i näringsfattigt kar.

Har provat det mesta, riktat om pumpar (ca 20ggr cirkulation)mm. för att dra upp eländet från stenarna och ta upp i filterpåsar, filtervadd, quickfilter och lite andra varianter . Inget har hjälpt för mig heller, man blir så j-a frustrerad.

Mitt nästa projekt kommer bli någon sorts wavemaker (för mer oregelbunden cirkulation) och en rejäl laddning med detriusätande kryp. Kanske tom skaffar ett fett ytterfilter fullt med vadd.

Kanske kan vara en ide att prova för dig med?

Mekanisk filtrering är ju tyvärr det enda som funkar.

intressant.

Jag håller med om att man blir frustrerad, vad man än gör blir det inte bättre.

Frågan är om kraftig mekanisk filtrering är en hållbar lösning i längden?, det bästa vore ju att få reda på vart problemet ligger och åtgärda det.

Jag har funderat på ifall att jag har för mycket fisk, eller matar för mycket, men jag tycker att jag har ganska lite fisk för drygt 800 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...