Gå till innehåll

Vart köpa akrylrör?


Draedon

Rekommenderade inlägg

  • 1 år senare...

bumpar den här tråden

Jag är också ute efter akrylrör fast till ett akvarium.

Jag har tänk mig något i stil med:

Diameter:450mm

Höjd:800mm

Gods: ca 8-10mm? (vad som nu behövs helt enkelt)

Någon som har koll på vart man kan få tag i det?

Har verkligen kollat överallt.

Det finns några ställen utomlands som verkar lovande men om man vill komma undan utan att behöva betala en förmögenhet så behöver man nog hitta någonting i sverige eller någon form av butik. Dom jag hittat är endast för indrustriellt bruk.

otroligt tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bumpar den här tråden

Jag är också ute efter akrylrör fast till ett akvarium.

Jag har tänk mig något i stil med:

Diameter:450mm

Höjd:800mm

Gods: ca 8-10mm? (vad som nu behövs helt enkelt)

Någon som har koll på vart man kan få tag i det?

Har verkligen kollat överallt.

Det finns några ställen utomlands som verkar lovande men om man vill komma undan utan att behöva betala en förmögenhet så behöver man nog hitta någonting i sverige eller någon form av butik. Dom jag hittat är endast för indrustriellt bruk.

otroligt tacksam för svar!

Har du kollat med akriform.se som nämns ovan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plexirör kostar multum, så är det.

Köp ett cylinderakvarium och kapa sönder, de kostar inte så mycket. Letar du lite kan du säkert hitta ett repigt på Blocket och ta fram sågen.

Om det nu inte är så att du tänkt bygga just ett cylinderakvarium. Då är det med största sannolikhet billigast att köpa ett och inte försöka sig på något hemmabygge.

Annars brukar alibaba.com vara en bra källa till att hitta producenter av alla möjliga saker i asien.

http://www.alibaba.com/trade/search?SearchText=plexiglass+pipe&Country=&IndexArea=product_en&ssk=y

Ändrat av Jaken
fingrar tjocka som falukorvar
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akriform säljer inte till privatpersoner, men har du möjlighet att köpa det via ett företag så är det grönt, men frågan är ifall de hade haft möjlighet att skaffa ett så pass stort rör du är ute efter.

Jo den storleken har dom, men det är inte billigt, kolla här 457mm med 5mm gods kostar per meter 5442:-.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag snackade med Akriform och man måste alltså beställa, som någon annan visade, 2m av 457mm röret, dvs 11 000;- ex moms.

men tex så är gods tjockleken 10mm där, det lär knappast behövas. ett 5mm hade nog räckt. och jag vill bara ha 1m.

Plexirör kostar multum, så är det.

Köp ett cylinderakvarium och kapa sönder, de kostar inte så mycket. Letar du lite kan du säkert hitta ett repigt på Blocket och ta fram sågen.

Om det nu inte är så att du tänkt bygga just ett cylinderakvarium. Då är det med största sannolikhet billigast att köpa ett och inte försöka sig på något hemmabygge.

Annars brukar alibaba.com vara en bra källa till att hitta producenter av alla möjliga saker i asien.

http://www.alibaba.com/trade/search?SearchText=plexiglass+pipe&Country=&IndexArea=product_en&ssk=y

Jag förstår inte vad du menar.. köp ett cylinderakvarium och kapa sönder?

Det framgår väl av min text att det är just ett cylinderakvarium jag vill bygga? :)

Alibaba har jag kollat på. Även mailat en hel del tillverkare i Kina för att få pris.

Har sett en del cylinder formade akvarium, men dom flesta har för stor diameter.

Jag vill ha ett som är ca 1m högt och runt 40cm i diameter. Sen så måste jag få upp cirkulationspumpen under akvariumet för att skapa en uppström, alltså ska det endå borras och därför känns det bättre att bygga ett så man får allt rätt från början. Men med tanke på att det verkar kosta 3-4 gånger så mycket med endast röret jämfört med ett vanligt akvarium så kanske jag får tänka om.

(det är helt otänkbart att ha några som helst synliga slangar i själva akvariumet)

Hittade ett som igentligen skulle funka lika bra http://www.blocket.se/stockholm/Akvarium_Zero_komplett___helt_nytt_25384444.htm?ca=7&w=3&last=1

Så kanske får bli nått sånt.

För dom som är nyfikna så är det maneter jag tänkt ha, eller snarare manet.

Finns i USA: http://www.jellyfishart.com/3-Foot-Jellyfish-Tank-p/40gtk7.htm

Men för det första är jag inte sugen på att betala 2400 dollar, och dessutom så vill jag ha en fot som går hela vägen ner till golvet.

Men jag kollar vidare, har tills i sommar på mig när det är dags att gå ut o plocka maneter :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte vad du menar.. köp ett cylinderakvarium och kapa sönder?

Det framgår väl av min text att det är just ett cylinderakvarium jag vill bygga? :)

Nej, det framgår inte. Jag antog att du ville bygga en fetingskummare. Att bygga ett eget cylinderakvarium som är så smalt känns ganska döfött. Hur kul tror du det blir att stirra in i det med alla brytningar? Låna mormors glasögon och skaffa en riktig burk istället så får du samma upplevelse.

Nej men seriöst talat, gå upp i diameter och köp ett färdigt istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt! Vilken art tänker du hålla?

aurelia aurita, helt vanlig öronmanet alltså.

tycker dom är bland dom klart snyggaste.

Sen blir det ju ganska ekonomiskt också iomed att man kan gå ner till havet o hämta nya.

Dock får man väl släppa tillbaka dom så fort dom börjar få lite storlek, vill ju inte att dom ska vara större 10-15cm.

är faktiskt öronmaneter dom har i den där länken jag visade till siten i USA, eller moon jellyfish som dom kallas där

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det framgår inte. Jag antog att du ville bygga en fetingskummare. Att bygga ett eget cylinderakvarium som är så smalt känns ganska döfött. Hur kul tror du det blir att stirra in i det med alla brytningar? Låna mormors glasögon och skaffa en riktig burk istället så får du samma upplevelse.

Nej men seriöst talat, gå upp i diameter och köp ett färdigt istället.

alltså jag kan igentligen tänka mig att köpa ett nytt också. men jag har verkligen inte hittat det någonstanns. Finns att hyra på div akvarieleasing ställen men inte att köpa.

angående att gå upp i diameter är det inte heller helt främmande, men iomed att man vill ha maneter på runt 10-15 cm så känns det lite sjukt att ha dom i ett akvarium på 1m i diameter.

jag vill ha ett högt och smalt helt enkelt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jo, frakten för 1 rör är 100 dollar. moms är 25%, tull 10-30 beroende på vara.

(det som tillkommer utöver det är ju avlasting från båten, frakt i sverige osv. men jag har kollat upp det mesta)

Har förövrigt varit i kontakt med dom ett flertal tillfällen och dom kan laserskära botten, limma och mer eller mindre bygga hela akvariumet åt mig.

ska bara återkomma med dom färdiga ritningarna.

Kommer nog börja med att bygga 2 st

Vad jag sysslar med nu är mer att lösa andra problem. såsom att få rätt strömmar (om dom inte har en uppåtström sjunker maneter till botten) rätt filter, rätt mat osv.

men kommer nog öppna en ny tråd så fort det börjar närma sig starten av mitt projekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog enklare att åstadkomma rätt strömmar om du lägger röret ner... Men då blir karet inte lika fräckt, naturligtvis. Svår nöt att knäcka :). Starta gärna en egen tråd om detta, tycker att detta är riktigt intressant! Jag funderar själv på ett manetkar, men då blir det ett i glas.

I nedanstående tråd om litteratur har jag tipsat om en riktigt bra bok om maneter i inlägg #8:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=31165

Köp den boken om du inte redan har den!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...